Tilaa
Jutut

Trailerin talvisäilytys: Syksyllä trailerikin kaipaa huolenpitoa

Traileriveneilijän kannattaa varmistaa jo syksyllä, ettei kevään ensimmäinen veneilypäivä tärväänny trailerin kanssa taisteluun.

19.11.2020

TekstiKipparilehti.fi

Sukkulointi eri vesistöjen välillä traileriveneillä lisääntyy jatkuvasti. Yhä useampi vene on myös talvisäilytyksessä trailerin päällä. Pisimmillään seisonta-aika voi olla puoli vuotta. Pienillä toimilla voi varmistaa, että kevät käynnistyy vähillä murheilla.


1. Sidontaliinat löysälle

Vene pysyy trailerilla ilman sidontaliinojakin. Jos liinat jättää paikoilleen, ne on syytä joka tapauksessa löysätä. Tiukalla olevat sidontaliinat yhdessä lumikuorman ja lämpötilan vaihteluiden kanssa voivat turhaan kuormittaa veneen runkoa tai itse liinoja. Sidontaliinoillekin säilytys viileässä ja valolta suojassa on parempi vaihtoehto kuin ulkoilma.

Sidontaliinat voi talveksi poistaa tai vähintäänkin löysätä.

2. Säästä renkaita

Pitkä seisonta kuormattuna muuttaa renkaan muotoa, mutta se palautuu lyhyen ajon jälkeen. Suurin huoli talvisäilytyksessä onkin rengaspaineen laskeminen niin, että renkaan runko hajoaa. Tämän vuoksi trailerin paino kannattaa laskea pukkien varaan, jotta renkaat jäävät ilmaan.

Siis tunkilla traileri ylös, pukit akselin alle ja sitten kuorma lasketaan pukeille.

Tavalliselle tunkille ei ole trailerissa hyvää kohtaa, vaan se on nostettava kapean akselin alta. Kun traileri on kytketty autoon, se pysyy paikoillaan. Irrallaan traileri voi päästä liikkumaan ja tipahtaa tunkilta ennen kuin pukki on paikallaan.

Jos kuitenkin jättää trailerin talvehtimaan veneen alle renkaiden varaan, varmuuden vuoksi voi rengaspainetta lisätä.

Autopukki on edullinen ja tukeva tapa varmistaa trailerin renkaan pysyminen ilmassa talvisäilytyksen tai laakeriremontin yhteydessä.

3. Varmista paikoillaan pysyminen

Hiekkakentillä tai pehmeämmällä maalla traileri pysyy paikoillaan, jos alusta on tasainen. Asfalttikentällä tilanne on toinen. Talvi- myrskyn voima liikuttaa helposti pyörien varassa olevaa venettä ja traileria. Veneen päälle rakennettu katos lisää entisestään tuulipintaa.

Helpoin keino on nostaa trailerin aisa pukin päälle, koska tuulen voima riittää ensimmäisenä kääntämään traileria nokkapyörän varassa. Renkaiden varmistaminen kiiloilla takaa paikoillaan pysymisen. Varkaiden varalta vetokita on syytä lukita.

Jos kyseessä on pohjatulpallinen vene, kannattaa trailerin vetopää nostaa niin ylös, että veneen perä jää keulaa alemmas. Silloin rungon sisään kondensoitunut tai sulanut vesi pääsee poistumaan.

Pressutetun veneen tuulikuorma on myrskyssä melkoinen. Kiilat tai vaikkapa tiiliskivet varmistavat paketin pysymisen ruudussaan.

4. Seisontajarru pois

Jarrullisissa trailereissa seisontajarrun käyttäminen pidempiä aikoja yhtäjaksoisesti on ongelmien kerjäämistä. Talvisäilytyksen ajaksi päälle kytketyt jarrut ovat keväällä todennäköisesti jumittuneet.

Joskus lukkiutuneet jarrut saa irrotettua vuorotellen peruttamalla ja ajamalla eteenpäin. Toisinaan vaaditaan järeämpiä toimia.

Koko talveksi päälle kytketty seisontajarru on lähes pomminvarma ongelmien aiheuttaja keväällä.

5. Älä kerää lumikuormaa

Trailereiden koko on yleensä mitoitettu niin, että venepaketin jälkeen kuormaukseen jää vielä hieman pelivaraa. Jos traileri talvehtii ulkona vene päällään, on syytä huomioida lumikuorma. Lunta voi kertyä satoja kiloja veneen päälle muutaman rajumman lumimyräkän aikana.

Jos veneen suojaamiseen käytetty pressu viritetään veneen rungon päälle, riittävän jyrkkä kulma tai lumien putsaaminen talven aikana varmistavat, että runkoa tai jousitusta ei turhaan kuormiteta.

Riittävän jyrkät lappeet varmistavat, että ainakin suurin osa lumesta valuu itsestään alas talven tuiskuissa.

6. Tarkista pyörän laakerit

Trailerin laakeriremonttia ei kannata tehdä viimeiseksi syksyllä, jos se ei ole aivan välttämätöntä. Laakereiden kunto on silti hyvä tarkistaa. Usein keväällä palo vesille on niin kova, että laakerit jäävät tarkistamatta.

Jos syksyllä kuuluu ylimääräisiä kahinoita tai laakerissa on välystä, laakeriremontin voi laittaa keväällä kiireellisten töiden listalle tai asia on hoidettava jo syksyllä. Keväällä olosuhteet ovat itseremontoijalle yleensä suotuisammat.

Vaikka syksyllä laakerit eivät oireilisikaan, laakerin sisään jäänyt vesi voi talven aikana tehdä tuhoja. Vanhojen laakereiden kunto on tarkastettava joka tapauksessa myös keväällä.

Ainoa luotettava tapa laakerin kunnon tarkistamiseen on nostaa rengas ilmaan ja sen jälkeen pyöritellä ja ravistella pyörää.

Kompaktilaakerit – Halpa laakeri voi käydä kalliiksi

Sinkkitraileri kiiltämään oikealla puhdistusaineella

7. Suihkaus sähköpistokkeelle

Venetrailereiden yleisimmät viat liittyvät sähköihin. Vedessä uittaminen altistaa valot kosteudelle. Trailerin sähköpistokkeeseen kannattaa suihkauttaa pieni määrä kontaktisprayta ja jättää pistoke kontaktipuoli alaviistoon. Silloin sulava vesi ja kosteus ei jää seisomaan pistokkeen sisään.

Viitseliäimmät työntävät pistokkeen muovipussin sisään ja teippaavat pussin suun kiinni. Tällä tavalla pistoke on suojassa ulkopuoliselta kosteudelta. Pussin sisään olisi hyvä kuitenkin sujauttaa pieni pakkaus silicageeliä tai muu kosteuden poistaja varmistamaan, että suojapussin käyttö ei käänny itseään vastaan.

Trailerin mahdollinen sähkövinssin akku nostetaan talvisäilöön kuivaan paikkaan ja ladataan täyteen.

Voit lukea jutun myös Kipparista 11/2020.

 

Lue myös nämä

X