Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Trailerivene: Kompaktilaakerit – Halpa laakeri voi käydä kalliiksi

Viisi vuotta kovaa käyttöä samassa trailerissa paljasti roiskevesitiiviin ja oikeasti vedenpitävän kompaktilaakerin ison eron.

28.05.2020

Tekstija kuvat jari rannisto

Laakeririkko on renkaan hajoamisen ohella yleisin syy, jonka takia venetrailerin matka tien päällä katkeaa. Autoteollisuuden tarpeisiin räätälöidyt kompaktilaakerit ovat syrjäyttäneet kartiorullalaakerit perävaunuissa. Ensiasennuksena venetrailereihinkin asennetaan edulliset roiskevesitiiviit kompaktilaakerit.

Piteneekö laakerin käyttöikä laadukkaammilla laakereilla? Otimme asiasta selvää.

Kompaktilaakerin suurin etu vanhoihin laakeriratkaisuihin verrattuna on helppo ja nopea asennettavuus tehdasoloissa. Roiskevesitiivis laakeri ei kuitenkaan kokemusten perusteella sovellu kovinkaan hyvin venetrailereihin. Vesi pääsee liian helposti laakerin sisään, kun pyörän napa uppoaa veteen. Sen jälkeen se ei tahdokaan tulla laakerista ulos.

Kompaktilaakereista käytetään termiä ”huoltovapaa”. Sopivampi ilmaisu olisi ”mahdoton huollettava”. Laakerista ei myöskään näe päällepäin sen sisuskalujen kuntoa. Koska asennuksessa ja purkamisessa tarvitaan apuna vielä prässiä, laakerin omatoiminen vaihtaminen on työlästä. Yleensä laakeriremontti lankeaakin autokorjaamoiden työksi.

Erilaisia kompaktilaakereita

Kaikki kompaktilaakerit eivät ole samanlaisia. Perävaunujen akseleiden ensiasennuksissa käytetty roiskevesitiivis kompaktilaakeri on edullinen. Ulkoisesti lähes samannäköiset vesitiiviit laakerit ovat selvästi kalliimpia, jonka takia niitä ei asenneta vakiona perävaunujen akseleille.

Peruskärryssä vesitiiviin laakerin käyttö olisikin liioittelua.

Venetrailereissa ja muissa perävaunuissa käytetään samanlaisia akseleita.

Viiden vuoden testi

Alkukesällä 2015 vaihdoin laakerit omaan jarruttomaan venetraileriini. Toiselle puolelle laitoin perinteisen roiskevesitiiviin laakerin. Akselin toiseen päähän asennettiin markkinoiden parhaana kompaktilaakerina pidetty SKF:n vesitiivis malli.

Ulkoisesti suurin ero on laakereiden otsapinnan tiivisteissä. Peruslaakereissa se on muovia, SKF:ssä sen sijaan metallia.

Viisi vuotta tuntui kohtuulliselta ajalta tehdä laakeriremontti, vaikka laakereissa ei tuntunutkaan välystä tai kuulunut ylimääräisiä kahinoita. Myöskään laakeririkkoa ennakoivaa lämpenemistä ei tuntunut.

Puolen vuosikymmenen aikana trailerin kanssa on tehty kolminumeroinen määrä reissuja. Joka reissulla traileri on käynyt vedessä kahdesti. Karkea arvio on noin 300–400 upotusta ja reilusti yli 20 000 kilometriä ajoa.

Laakereiden irrottamisen jälkeen pintapuolinen tarkastelu ei osoittanut mitään merkittäviä eroja. Mielessä kävi jo sekin vaihtoehto, että ehkäpä laakerin tyypillä ei olekaan mitään väliä, kun trailerini akselissa on Knottin vesitiiviiksi mainostetut navat.

Laakereiden sisältä paljastuu totuus. Oikeanpuoleisessa tavallisessa kompaktilaakerissa on selvää kosteuden aiheuttamaa korroosiota.

Sisuskalut paljastavat eron

Kompaktilaakerin kunnon selvittämiseen on oikeastaan vain yksi vaihtoehto. Laakeri on avattava. Ensimmäisenä vuorossa oli tavallinen kompaktilaakeri. Sisältä paljastui ruosteen värjäämät kuulat ja kuulakehät. Vettä oli selvästi päätynyt laakerin sisään ja aiheuttanut pintojen ruostumista. Todennäköisesti laakeri olisi kuluvan kauden aikana päätynyt vaihtokuntoon.

Seuraavana vuorossa oli SKF:n vesitiivis laakeri. Sekä laakerikehä että laakerin kuulat olivat kuin uusia. Pintojen pyyhkimisen jälkeen ne kiilsivät kuin peilit. Laakeri olisi kestänyt varmasti vielä vuosia, sillä vettä ei ollut päätynyt yhtään sen sisälle.

Peruslaakeri oikealla ja vesitiivis kompaktilaakeri vasemmalla ovat viiden vuoden jälkeen ulkoisesti lähes samassa kunnossa.

Kannattaako säästää?

34x64x37 peruskompaktilaakeri maksaa Teohydraulin hyllyssä edullisimmillaan 16 euroa. SKF:n vesitiivis kompakti samassa firmassa on 48 euron hintainen. Koska laakerit on ostettava akselin molempiin päihin, eroksi tulee yhteensä 64 euroa.

Kun huomioi asennuskulut ja vaihtovälin, kalliimpi laakeri tulee selvästi edullisemmaksi ja se on lisäksi paljon huolettomampi. Remontin yhteydessä onkin syytä varmistaa, että alle varmasti asennetaan vesitiiviit laakerit.

Lue myös nämä

X