Jutut

AMT 185 BR 2015 ja Jurmo Trimaran 1975

Kipparin juhlavuoden kunniaksi päätimme tehdä hieman erilaisen vertailun ja katsastaa, millaista kehitystä on tapahtunut viimeisten vuosikymmenien aikana. Lähtökohdaksi asetimme tämän päivän mittapuun mukaan suosituimpiin kuuluvan koko- ja malliluokan, joksi valikoitui noin viiden ja puolen metrin pituinen avokeulavene, eli bowrider. AMT on nopea ja urheilullinen ja sen suorituskyky uudella Hondalla yllätti positiivisesti. 38 solmun nopeuksilla alkaa meno jo vaatia keskittymistä. Kummassakin veneessä on ilahduttavan pieni liukukynnys. Jurmon ajettavuus on yllättävän ajan tasalla, mutta korkeassa ja terävässä vasta-aallokossa sen vakaajaponttonit tekevät kulusta kovan. Roiskeita ei tosin tule käytännössä lainkaan, vaan ne jäävät rungon alle.

06.05.2015

TekstiKarel Kakko

Kuvat Seppo Evinsalo

Kontiolahtelainen AMT toimi pitkään Konekeskon Yamarin-veneiden sopimusvalmistajana, kunnes veistämö lanseerasi oman mallistonsa vuodelle 2006.

AMT 185 BR oli yksi kolmesta ensimmäisestä mallista, ja se on kokenut hyvin lieviä muutoksia 10-vuotisen elämänsä aikana. Aikaa se on kestänyt hyvin, sillä AMT on suoralinjaisen konstailematon ilman muotoilullisia muotioikkuja. Kriittisten mielestä se on ollut jopa liian mielikuvitukseton harmaan massan edustaja, mutta toisaalta se on osoittautunut paitsi aikaa kestäväksi, myös kaupallisesti vakaaksi tuotteeksi.

Jos se olisi tuotu markkinoille tänä vuonna, tuskin monikaan yltyisi arvostelemaan sitä vanhanaikaiseksi.

Jurmo Trimaran oli alkujaan naantalilaisen Tradex Oy:n vuonna 1971 esittelemä venemalli, jota myytiin nimellä Tramaran. Sitä tehtiin sekä hardtopparina, että keulastaan avoimena bowriderina.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X