Tilaa
Jutut

Vene hinaukseen – kuinka se tehdään?

Veneilykulttuurimme on perinteisesti sisältänyt toisen pyytettömän avustamisen.

09.12.2018

TekstiKlaus Salkola

KuvatOtavamedian arkisto, piirrokset Kari Nyström

Kun tänään auttaa jotakuta, voi puhtain mielin kysyä toisilta kädenojennusta omassa pulmassaan. Jo merilaki velvoittaa merihädässä olevan auttamiseen, jos se voidaan tehdä vaarantamatta omaa alusta ja miehistöä.

Vastuukysymykset jäävät usein varsin vähälle huomiolle. Hinaus ei ole riskitöntä varsinkaan, jos se tapahtuu vaikeissa olosuhteissa, esimerkiksi karille ajaneen veneen irrottamiseksi. Tämän vuoksi aina ennen hinauksen aloittamista tulee sopia siitä, että hinattava vastaa mahdollisista omista vaurioistaan. Jos pyytää toiselta apua, ei auttajaa saa asettaa korvausvastuun aiheuttamalle riskille alttiiksi. Mainittakoon, että merivartiosto ja meripelastus ottavat pääsääntöisesti hinattavalta kirjallisen vastuusitoumuksen ennen kuin köysi alkaa kiristyä.

Köyden vienti ja aloitus

Hinausköyden on hyvä olla kotoisin hinaavasta aluksesta. Hinaaja voi määrittää köyden pituuden ja muutella sitä ja hinattava voi helpommin irrottautua hinauksesta. Hinattava ei irrottautuessa myöskään ajaudu köytensä päälle. Hinausköysi selvitetään etukäteen ja kiinnitetään hinaajan peräpollariin. Köyden vapaa pää viedään kaiteiden ja esteiden ulkopuolitse siihen kohtaan venettä, mistä köysi on tarkoitus ojentaa tai heittää. Varmistetaan vielä kerran, että köysi päääsee tästä sotkuitta juoksemaan suoraksi.

Tyynessä ja syvässä vedessä hinaaja pysäyttää hinattavan viereen ja köysi ojennetaan hinattavaan veneeseen. Tuulessa lähestytään hinattavaa mieluiten tuulen yläpuolelta, jolloin köyden heitto on varminta. Sillä aikaa kun hinauksen ottaja kiinnittää köyden keulaansa, selvittää hinaaja suuntansa. Köyden heiton apuvälineenä voi käyttää heittoliinaa, joka lentää paremmin kuin köysi. Ennen heittoa köyden pää kiinnitetään heittoliinaan. Vastaanottaja vetää varsinaisen hinausköyden liinan avulla omaan veneeseensä.

              

Mikäli hinattava vene on matalikolla, voidaan köyden pää viedä hinaaja keulalta hinattavan luokse. Venettä lähestytään siitä suunnasta, mistä karilleajokin on tapahtunut. Pois peruutettaessa on erityisesti varottava köyden sotkeutumista potkuriin.

Mikäli esteitä ei ole, kannattaa hinaus aloittaa siihen suuntaan, mihin se helpoiten luonnistuu eli siihen suuntaan, missä veneet sattuvat olemaan. Vauhtiin päästyä käännetään toivotulle kulkusuunnalle.

Keskilinjalle kiinni

Suoraan hinaus onnistuu parhaiten, kun köysi kulkee veneen keskilinjalla. Kaikissa veneissä ei ole hinaukseen sopivaa pollaria keskellä, ei keulassa eikä perässä. Sen puuttuessa voidaan kahden peräpollarin välille kiinnittää noin veneenmittainen köysi, raksi, jonka keskikohtaan varsinainen hinausköysi kinnitetään.

Monessa veneessä knaapit ovat heikot tai pienet. Vedossa ne voivat hajota tai irrota. Tämä on veneen valmistajan vika, ei hinaajan. Tiedetäänkin tapauksia, missä hinaus on onnistunut vasta kun köysi on kierretty veneen peräpeilin kautta ympäri.

Hinausköysi tulee voida nopeasti irrottaa myös vedon alaisena, pahimmassa tapuksessa hinattavan upotessa. Laita siis riittävän monta lukitsematonta köysikierrosta pollariin ja lukitse lopuksi vetosilmukalla tai vastaavalla helposti avautuvalla solmulla.

Hinattavan tehtävät

Hinattavan veneen päällikkö on edelleen päällikön vastuussa aluksestaan. Hinattavan tulee käytettävissä olevin keinoin ohjata venettään siten, että se seuraa hinaajaa. Peräaalto ja ja potkurivirta tekevät sen vaikeaksi etenkin, jos köysi on lyhyt. Veneen kulkuasento ja -nopeus voivat myös muuttua normaalista. Tämä voi aiheuttaa jopa kaatumisvaaran, mikäli tilannetta ei pidetä hallinnassa.

Trossi auttaa

Veneen pelastaminen on useimmiten maksullista, jos ihmishenkiä ei ole vaarassa. Ihmiset pelastetaan aina korvauksetta, mutta veneen kiireettömästä siirrosta peritään omakustannushinta. Summa voi nousta satoihin euroihin. Meripelastusseuran Trossi-jäsenpalvelu takaa myös veneellesi maksuttoman avun. Samalla tuet vapaaehtoista meripelastustyötä.

Meripelastusseuran Trossi-jäsenpalvelu

 

 

Lue myös nämä

X