Tilaa
Testit

Vertailussa 20 hv -perämoottorit – Kaksikymppiset suihkukoneet

Kipparissa testattiin 20 hevosvoiman perämoottoreita viimeksi 12 vuotta sitten. Oli jo korkea aika perehtyä taas tähän teholuokkaan.

19.02.2020

TekstiJuha Virtanen, Karel Kakko

KuvatJuha Virtanen

  • Mercury F20 MH, alk. 3 349 €
  • Mariner F20 MH, alk. 3 190 €
  • Suzuki DF20 A, alk. 3 490 €
  • Tohatsu MFS20ES, alk. 2 990 €
  • Yamaha F20 GWH, alk. 3 590 €

Kesämökeillä on ympäri Suomen paljon 20 hevosvoiman moottoreille sopivia veneitä, joten nämä moottorit kiinnostavat monia.

Muutenkin näihin 20 hevosvoiman moottoreihin kohdistui muutama vuosi sitten tavallista enemmän mielenkiintoa, kun maahamme puuhattiin veneveroa rekisteröidyille veneille.

Kaksikymppistä ei tarvitse vielä rekisteröidä ja niitä ei siis vero olisi koskenut.

Tämän teholuokan moottoreissa on jo riittävästi paukkuja liikuttamaan mökkivenettä vaikka vähän enemmänkin kuormattuna, joten monille edullinen 20-heppainen moottori on riittänyt ja riittää aivan hyvin.

Teknisiä uudistuksia

Tämänkertaisen vertailumme suurin ero vanhaan testiin on moottoreiden polttoaineen syötössä tapahtuneet tekniset uudistukset.

Kun vielä vuoden 2008 Kipparin numerossa 8 kaikki vertailun moottorit olivat kaasuttimilla, on tässä testissä mukana vain ilman akkua toimivia ”EFI-koneita” eli elektronisella polttoaineensuihkutuksella varustettuja moottoreita.

Akkuakin tosin tarvittiin, sillä kaksi moottoreista oli sähkökäynnisteisiä ja testilaitteistokin tarvitsi virtaa.

Vertailuryhmän kokoonpanokin muuttui jonkin verran vanhasta, vaikka periaatteessa markkinoillamme ovat aivan samat perämoottorimerkit edelleen kuin 12 vuotta aiemminkin. Silloin testiryhmän muodostivat Honda, Mercury, Yamaha, Parsun ja Tohatsu.

Nyt ryhmästä puuttuivat Honda ja Parsun, sillä niiden moottorivalikoimassa ei ole, ainakaan vielä, polttoaineen suihkutuksella varustettuja moottoreita.

Uusina merkkeinä ryhmään tulivat Suzuki ja Mariner, joista viimeksi mainittu oli monta vuotta poissa Suomen markkinoilta.

Testiryhmämme muodostivat siis tällä kertaa Mercury, Mariner, Suzuki, Tohatsu ja Yamaha.

Testi tehtiin niillä vakiopotkureilla, jotka maahantuojien edustajat olivat testiin antaneet.

Viisi – tai kolme

Jos hiuksia ruvetaan halkomaan, oli testissämme nyt viiden merkin sijasta kolme erilaista moottoria, sillä Tohatsu, Mercury ja Mariner ovat periaatteessa yksi ja sama laite. Ne on koottu yhteisessä tehtaassa Japanissa ja koristeltu pienin toisistaan poikkeavin yksityiskohdin. Vaikka tekniikka on periaatteessa sama, on esimerkiksi moottorikopat muotoiltu erilaisiksi.

Mercuryn ja Marinerin kohdalla muodotkin ovat samat ja erottavat tekijät rajoittuvat melkeinpä vain moottorikopan väriin ja merkin kertovien tarrojen teksteihin.

Tohatsu erottuu ”jenkkikaksikosta” selkeästi useammankin yksityiskohdan osalta. Moottorikopan lisäksi selkeä erottava tekijä on ohjauskahva.

Tästä joukosta Suzuki toi ensimmäisenä markkinoille modernilla ruiskutustekniikalla toteutetun moottorinsa jo jokunen vuosi sitten. Tohatsu/Mercury/Mariner-trion moottorit esiteltiin pari vuotta sitten, ja viime keväänä Helsingin venemessuilla Yamaha esitteli oman 20 hevosvoiman ruiskumoottorinsa.

Lue vertailun tulokset Kipparista 2/2020.

 

Lue myös nämä

X