Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Vertailussa Buster Magnum ja Supermagnum – Alumiiniveneiden aateliset uudistuivat

Buster Magnumin ja Supermagnumin välillä on entistä vähemmän senttejä, mutta ero tehosuosituksessa nousee korkeimmillaan lähes tuplaksi. Vertailimme kahta pakettia, joiden hintaero on pienimmillään 14 000 euroa.

14.07.2022

Tekstivesa leppä, jouko saarinen

Kuvatja video tomi tähti

  • Buster Magnum + Yamaha F225XCB – pakettihinta 77 500 €
  • Buster Supermagnum + Yamaha F300XSB – pakettihinta 81 500 €

Kenelle: Suurta, nopeaa ja suurillekin vesille sopivaa, kantavaa alumiinivenettä etsivälle. Sopii kaukana olevan mökin yhteysveneeksi ja suurilta seliltä isoja kaloja etsiville.


Buster Magnumit ovat ensiesittelystään 90-luvun alkupuolelta alkaen kuuluneet avoveneiden aatelisiin. Sittemmin avoveneluokkaan on tullut niitäkin suurempia, kovempiin olosuhteisiin tehtyjä nopeampia veneitä. Suuriin, yksityiskäyttöön suunnattuihin alumiiniveneisiin ovat erikoistuneet etenkin ruotsalaiset, mutta on Busterillakin oma Phantominsa.

Magnumit ovat olleet mökkikansankin tavoiteltavissa olevia malleja, jotka ovat sopineet pohjoismaisiin olosuhteisiin. Nyt esitelty Magnumin uutuus on sukupolvena jo viides. Supermagnumin mallistossa eletään kolmatta sukupolvea.

Uusissa malleissa on käytetty samojen osien logiikkaa. Se lienee tuotannollisesti järkevää, mutta lopputuloksena on kaksi hyvin samanlaista venettä. Esimerkiksi penkit, istuimet, pulpetit, tuulilasit ja muut ovat molemmissa malleissa samat. Supermagnumissa aiemmin ollut 400-litrainen polttoainetankkikin on vaihtunut Magnumissa käytettyyn 300-litraiseen säiliöön.

Entisen puolen metrin sijaan Magnumin ja Supermagnumin pituusero on nyt vaivaiset 20 senttiä. Veneiden pituuseroa ei heti edes huomaa. Supermagnumissa ylimääräiset sentit on sijoitettu erillispenkkien ja matkustamon sohvan väliin.

Bustereita on vaikea erottaa toisistaan näistäkään kuvista. Supermagnumissa on vain kuski ja Magnumissa kaksi henkilöä. Super on 20 cm pidempi, lisätila sijaitsee kuskin penkin ja U-sohvan välissä. Tarkkasilmäinen näkee, että Supermagnumin moottorikopassa lukee 300, Magnumissa 225. Supermagnumissa on lisävarusteena penkki keulan avotilassa.

Veneiden tehosuositukset on asetettu siististi yhteen jonoon siten, että Magnumiin suositellaan tehoksi 175–225-hevosvoimaa. Näistä 175- ja 200-hevosvoimaiset koneet ovat nelisylinterisiä rivimoottoreita, joiden iskutilavuus on 2,8 litraa. Kone painaa noin 230 kiloa.

Supermagnumin tehosuositukset puolestaan alkavat siitä, mihin Magnumin päättyvät. Superin alin suositeltu teho on 225 hevosvoimaa ja suurin 300 hevosvoimaa. 250- ja 300-hevosvoimaisiin malleihin saa hienostuneen sähköohjauksen ja lisäherkkuina autopilotin ja joystick-ohjauksen.

Lue vertailu kokonaisuudessaan Kipparista 7/2022.

 

 

Lue myös nämä

X