Tilaa
Testit

Vesijetit parivertailussa: Sea-Doo RXT X- RS 300 ja Yamaha GP 1800 R SVHO – Vauhdin viemää

Vesijettien suosio on kasvanut rajusti viime vuosina ja myös niiden tuottama melu on vähentynyt merkittävästi. Mikä muu on muuttunut? Selvitimme asiaa ottamalla parivertailuun kaksi uusimman sukupolven vesijettiä.

13.08.2021

TekstiTero Kiira avustus Marc Schröder, Markku Salmi

KuvatMarkus Pentikäinen

Halusimme tähän vertailuun Sea-Doon ja Yamahan lisäksi Kawasakin Ultra 300 R -jetin. Valitettavasti koko Suomen kiintiö oli myyty loppuun, eikä maahantuojalla ollut koeajopeliä. Eikä ollut Sea-Doollakaan, mutta maahantuoja lainasi liikkeestä Joensuusta yhden RXT X- RS 300 -jetin. Se oli jo myyty asiakkaalle, joka suostui lainaamaan sen.

Esitelläänpä siis vertailun laitteet. Sea-Doossa on kolmisylinterinen nelitahtinen moottori, jonka iskutilavuudeksi ilmoitetaan 1 630 kuutiosenttiä. Moottori on mekaanisesti ahdettu, ja sen ilmoitetaan tuottavan tehoa 300 hevosvoimaa.

Muista jettimerkeistä poiketen Sea-Doossa on suljettu vesijäähdytys. Tämä siksi, että sillä voi ajaa huoletta merivedessä ilman ajon jälkeen tehtävää huuhtelua.

Kolmipaikkaisen Sea-Doon tavaratilojen kooksi ilmoitetaan 99 litraa. Sea-Doo on kymmenen senttiä Yamahaa pidempi ja painaa täydellä tankilla noin 450 kiloa.

Yamaha GP 1800 R SVHO poikkeaa hieman Sea-Doosta. Se ei ole matkajetti, vaan ennemmin sporttinen laite, jolla voi ajaa vauhdikkaasti esimerkiksi mutkaista jokea pitkin – nopeusrajoitusten sallimissa rajoissa tietysti.

Yamahaa liikuttaa 1812-kuutiosenttinen rivinelonen, joka sekin on mekaanisesti ahdettu. Yamahan tavaratilan kooksi ilmoitetaan 108 litraa, ja ajokunnossa se painaa noin 420 kiloa.

Etutavaratilojen lisäksi sekä Sea-Doossa että Yamahassa on vesitiiviit ”hanskalokerot”. Sea-Doon lokerossa on vesitiivis paikka älypuhelimelle, joka on lisäksi vaimennettu superlonilla. Kännykkä pysyy röykytyksessä ehjänä ja kuivana.

Molemmissa on elektroninen polttoaineensyöttö, ja valmistajat kehuvat kilpaa, kuinka taloudellisia nykyiset vesijetit ovat. Selvitimme asiaa ajamalla niillä Vesijärvellä sekä Asikkalan Vääksystä Jyväskylään ja takaisin.

Kun parivertailuun otetaan kaksi markkinoiden nopeinta vesijettiä, on ensin syytä kerrata ajosääntöjä.

Jetit ovat väärissä käsissä todella vaarallisia laitteita, vaikka kummastakin vertailun jetistä löytyy erittäin tarpeellinen jarrujärjestelmä. Se on toteutettu nokkelasti: impellerin vesisuihkun takana on kauha, joka laskeutuu jarrutuksessa vesisuihkun eteen ja pakottaa vesisuihkun alaspäin. Käytännössä peruutusvaihde lyödään päälle vaikka täydestä laukasta. Voimme todeta, että molemmat jetit pysähtyvät todella lyhyellä matkalla. Yamaha pysähtyy ilman jarrun painamista, sillä kaasun vapauttaminen aiheuttaa automaattisen jarrutuksen – jopa niin kovan, että aluksi kuski hämääntyy.

Arvosteluperusteet

Vesijettejä arvioitiin siitä lähtökohdasta, miten hyvin ne toimivat niille suunnitellussa käytössä, esimerkiksi kuinka vakaa runko on ja kuinka se liukuu vedessä sekä kuinka tilava ajoasento on ja voiko aallokossa ajaa myös seisten.

Ajettavuutta arvioitiin erilaisissa aallokoissa: kuinka vakaa jetti on vaikeassa ristiaallokossa tai miten sivuaallokko vaikuttaa jetin ohjautuvuuteen; kiemurteleeko se vai kulkeeko suoraan. Vertailussa arvioitiin myös sitä, miten paljon matkustajat vaikuttavat jetin ajo-ominaisuuksiin sekä kuinka hyvin jetti kääntyy hitaassa ja nopeassa ajossa.

Lue parivertailun tulokset Kipparista 8/2021.

Lue myös nämä

X