Testit

Vihreän virran katamaraanit: Wide-E ja Wide-M

Mitä syntyy, kun yhdistää pienen sähköperämoottorin hieman päälle nelimetriseen katamaraaniveneeseen? Tietenkin kehräävän hiljaista kyytiä, mutta myös yli kuusi neliötä vakaata hyötytilaa.

02.07.2019

Tekstija kuvat Timo Sarkkinen

Kokkolalainen peltiseppä Jammi Rahkonen vietti neljä vuotta sitten vauhdikasta kesäpäivää tyttärensä kanssa Särkänniemen huvipuistossa. Kuuluisan tukkijoen pärskeissä perheenisä alkoi pohdiskella mielessään, millaisella veneellä lasten olisi turvallista ja mukava liikkua.

Syntyi idea katamaraanirunkoisesta veneestä, joka kulkisi hissukseen sähköperämoottorin voimalla. Ennakkoluulottomasti ja vailla venealan kokemusta Rahkonen perusti uuden yrityksen, ja mallin kehitystyö käynnistyi. Runkosuunnitteluun tuli mukaan useiden Pohjanmaan venevalmistajien kanssa yhteistyötä tekevä Daniel Sundkvist.

Ensimmäinen protomalli valmistui viime vuoden Helsingin venemessuille. Siitä ei kuitenkaan lopulta tullut pelkkää sähkövenettä, vaan erikoisuus, jonka saattoi varustaa yhtaikaisesti sekä perinteisellä perämoottorilla että takapenkin yhteyteen sijoitetulla sähköperämoottorilla.

Eikä siinä kaikki: Wide X nimeä kantanut katamaraani oli suunniteltu palvelemaan jäälläkin – ahkiona ja pilkkikotana moottorikelkan perässä!

Widen esittelyveneet ovat runkoväriltään ”Kawasakin vihreitä”, mutta asiakas saa vapaasti valita niin rungon kuin kannenkin värin.

Paljon huomiota herättänyt uutuus oli jopa ehdolla messujen avomoottoriveneeksi, mutta ei tullut valituksi. Pian messujen jälkeen mallista luovuttiin, sillä kaksi moottoria ja muu varustus akkuineen ja aurinkopaneeleineen toivat liikaa painoa, ja ajossa ilmeni ongelmia suurimmalla sallitulla neljän hengen kuormalla.

Widen tarina kuitenkin jatkui: saman rungon pohjalta tehtiin kahvaohjattavalla sähköperämoottorilla varustettu Wide-E sekä bensaperämoottorille tarkoitettu pulpettimalli Wide-M. Hinnastossa on myös pelkkä runko ilman mitään kalustusta, varustusta ja moottoria.

Tasaista turkkitilaa on pienen tanssilattian verran, ja keulatason aurinkopaneelikin on vahvistettu tallaamista kestäväksi. Kaiteet kuuluvat lisävarusteisiin.

Lue esittely Kipparista 5/2019.

Lue myös nämä

X