Tilaa
Testit

Yamarin 63 HT – Valkoisiin puettu musta lammas

Yamarinin väeltä tuskin on jäänyt huomaamatta, kun Kuopion suunnalta tulevat kilpailijat ovat keränneet huomiota uusilla ja ennakkoluulottomilla tulkinnoilla klassisesta HT- eli hard top -veneestä. Yamarin 63 HT on pyritty tekemään perinteisemmän kaavan mukaan. Vaan miten istuvat entisaikain ajatukset retkeilystä hard- topparilla tämän päivän veneilyyn? Haasteita tulee etenkin, kun yritetään mahduttaa kaikki pieneen tilaan mukavuudesta tinkimättä.

01.07.2015

TekstiKarel Kakko

KuvatSeppo Evinsalo

Hardtoppareiden kultakausi ajoittui 80-luvulle, jolloin veneilevän kansan vauraus mahdollisti viikonlopun mittaisille retkille soveltuvien HT-veneiden hankkimisen. Sitä ennen veneilevän keskiluokan tavoite oli keulakannellinen, vailla yöpymis- ja retkeilyvalmiuksia oleva tuulilasivene.

Tänään perinteisiä hardtoppareita ei juuri veneuutuuksien tulvasta löydy. Silti on hienoa, että menneitä trendejäkin muistellaan ja suodaan ostajille valinnan vapaus.

Markkinoiden valtamerkeistä perinteistä retkivenekonseptia tarjoavat ainakin AMT, Yamarin ja Bella-Veneet. Viime mainittu on viime vuosina täydentänyt sekä Bella- että Flipper-tuoteperheidensä mallistoa myös HT-versioilla varsin ansiokkaasti ja näyttävästi.

Runko on sama kuin kiitettävää suosiota nauttineessa 63 DC:ssä, ja hardtoppari on niin ikään tyypitetty enimmillään kuudelle hengelle. Samoin tehoalue on pidetty kohtuulliselta vaikuttavassa 115–150 hevosvoiman luokassa.

Koska ajat ovat hardtoppareiden kultavuosien sitten muuttuneet merkittävästi, jokainen lajin uutuusmalli on luonnollisesti perusteellisen testin arvoinen merkistä riippumatta.

Retkeily tähtäimessä

Yamarinin tilankäyttö ja sommittelu kovan katon alla poikkeavat valtavirrasta. Uudisajattelusta ei sentään voi puhua, sillä vastaavanlainen tilankäyttöhän nähtiin jo neljännesvuosisadan takaisessa Vihe 590 HT:ssä, jossa tavanomainen v-vuode korvattiin styyr- puurin puoleisella parivuoteella. Parivuoteen viereen, veneen paapuurin puolelle saatiin mahtumaan pitkänomainen pentterimoduuli.

Yleisimpiin takavuosien hardtoppareihin verrattuna Yamarin eroaa läpikäveltävyyden osalta. Paapuurin puoleinen ikkuna on avattavissa, ja pentterin etureunaa käytetään portaana kuljettaessa ulos ja sisään.

Pentteri on luokassaan kookas, mutta säilytystilojen niukkuus vaivaa tälläkin. Jos keitinpuolella tyytyy retkikaasukeittimeen, voi kaapin, jossa nyt majaili petrolilieden polttoainesäiliö, kokonaan pyhittää pentterivarustukselle.

Säilytystiloilla on tapana retkeilykäytössä loppua kesken sen jälkeen, kun lepuuttimet ja kaikki muut perusvarusteet on sullottu kyytiin. Varsinaisena matkatavaratilana toimii keulavuoteen alla oleva kookas ruuma, joka kyllä tilavuudeltaan nielee viikonlopun kamppeet, mutta silti erilaisia, pienempiä, aika ajoin tarvittavia varusteita varten soisi olevan enemmän lokeroita.

Vuoteiden mitoitusten suhteen tuskin tulee ongelmia, sillä parivuode on uloimmalta laidalta yli 190 senttiä pitkä ja etureunastaankin vain kymmenisen senttiä lyhyempi. Leveyttä on yläpäästä 125 senttiä.

Sisäkorkeus on myös tämän kokoluokan retkiveneeksi suuri, peräti 167 senttiä katon keskivaiheilta mitattuna.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 7/2015.

Lue myös nämä

X