Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Nord Star 32 Patrol – Ylenpalttisen säntillinen

Parin vuoden takaisessa, uuden Nord Star 34:n koeajossa ei juuri puutteita havaittu, joten odotukset uutukaisen, numeroa pienemmän mallin kohdalla ovat luonnollisesti korkeat. Uutta kolmekakkosta kerrotaan suunnitellun ja kehitetyn kaksi täyttä vuotta, eli enemmän kuin veistämön mitään muuta mallia tähän saakka.

07.10.2015

TekstiKarel Kakko

KuvatKari Hautala

Tiloiltaan Nord Star 32 Patrol vastaa lähes täydellisesti isompaa kolmenelosta, kaikki on vain saatu taidokkaasti nivottua sopivasti typistettyihin mittoihin. Painoa on saatu karsittua tonnin verran, ja yksi lähtökohta on ollut mahdollisuus varustaa vene myös yhdellä moottorilla, jolloin hintapolitiikkakin voidaan asettaa eri lähtötasolle.

Nord Starin mallistohan on muutenkin hyvin yhteneväinen, eikä asiaan vihkiytymätön äkkivilkaisulta pysty isompien mallien kohdalla heti sanomaan, mikä malli on kyseessä.

Itse asiassa seuraava koko, 37-jalkainen, noudattelee sekin peruslayoutiltaan pienempiä 32- ja 34-jalkaisia versioita, joskin merkittävin ero 37-jalkaiseen ja sitä suurempiin malleihin on optio yläohjaamoon.

Omassa rauhassa

Veneiden tuotantomenetelmien ja moduuliajattelun kehitys yhä suurempiin osakokonaisuuksiin on mahdollistanut aiemmin sokkeloisten ja hankalien runkorakenteiden paremman ja tehokkaamman hyödyntämisen. Nord Star 32 on toki kookas vene, mutta siihen on mahdutettu yllättävän runsaasti mukavaa ja viihtyisää sisätilaa. Hukkatilaa rungon sopukoihin ei juuri ole jäänyt.

Rungon palkisto tehdään muotoon leikatuista Diviny-cell-kappaleista, jotka laminoidaan kiinni runkoon. Näin rakenteesta tulee sekä luja että kaiuton.

Veneen kaksi makuukajuuttaa löytyvät etäällä toisistaan, kansitilojen alta peräpäästä ja keulasta.

Salonki on valoisa ja avara tarjoten mukavan matkustamon jopa kuudelle kuljettajan lisäksi. Kaikilla veneessä olijoilla on hyvä näkyvyys ulos.

Salonki on valoisa ja avara. Sähköisesti säädettävä pöydän korkeus kuuluu vakiovarustukseen. Se mahdollistaa periaatteessa lisämajoitustilan järjestämisen, jos tarvetta tulee. Televisiolla on luonteva sijoituspaikka kapealla lipastolla kuljettajan takana.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 10/2015.

 

Lue myös nämä

X