Tilaa
Jutut

Apua, tuli irti veneessä! Yleisin venepalojen syttymissyy liittyy veneen sähköjärjestelmään ja sähkölaitteisiin

Yli 30 vuotta vanhat veneet, kaasu-, sähkö- ja lämmityslaitteet sekä erilaiset palavat nesteet väärässä paikassa aiheuttavat yleisimmin venepalon.

19.06.2024

Tekstimarko lysmä

Kuvatmirva kakko, kipparin arkisto

Ifin henkilöasiakkaiden venevakuutusten tuotepäällikkö Mikael Tervonen vastaa kysymyksiin venepaloista.

Kuinka paljon venepaloja ilmoitetaan, korvataan ja mikä on alkupalojen osuus?

– Yleisesti palovahingot etenevät hyvin nopeasti. Sellaisia palovahinkoja, jotka on saatu sammutettua alkupalona, korvataan muutamia joka vuosi. Noin 12 prosenttia kaikista palovahingoista on Ifin tilastojen mukaan vahinkoja, jotka korvataan erittäin pieninä paloina, noki- tai savuvahinkoina. Kaiken kaikkiaan irti päässeeseen tuleen liittyviä palovahinkoja ilmoitetaan Ifiin vuosittain keskimäärin 50 kappaletta. Palovahingot johtavat siis usein arvokkaisiin korjauksiin tai totaalivahinkoihin.

Vaikuttaako kuuma kesä venepalojen määrään?

– Vuosittaisten keskilämpötilojen tai lämpimien kesäkuukausien ja palovahinkojen määrällä ei voida nähdä olevan suoraa yhteyttä. Enemmänkin kysymys on veneiden kunnosta ja veneen tekniikan huolellisesta ylläpidosta. Määrällisesti eniten palovahinkoja tapahtuu vanhoille yli 30-vuotiaille veneille. Veneen sähkölaitteisiin tai moottoritilaan liittyvät palot syttyvät yleisimmin venettä käytettäessä, joten kesäkuukausina ja vuosina, jolloin veneilyaktiivisuus on muutoinkin korkeimmillaan, on olemassa yhteys palovahinkojen määrään.

Mitkä ovat yleisimpiä palovahinkoja veneessä?

– Yleisin venepalojen syttymissyy liittyy veneen sähköjärjestelmään ja sähkölaitteisiin, kuten lämmityslaitteisiin. Toiseksi yleisin veneen moottoritilaan, jossa myös sähkölaiteet, johdot tai väärän paikkaan päätyvät palavat nesteet ovat usein palon aiheuttajina. Lisäksi kaasulaitteiden ja -järjestelmän aiheuttamat palot ovat hyvin yleisiä.

Suosittelevatko vakuutusyhtiöt veneilijää ottamaan käyttöönsä myös pieniä alkusammutustuotteita?

– Sammutin on pakollinen varuste, jos veneessä on liekillä toimiva polttolaite (keitin, lämmitin, jääkaappi, tms.), sisämoottori tai yli 25 kW/ 34 hv perämoottori. Sammutin tulee olla sijoitettuna siten, että se on vaivattomasti otettavissa käyttöön. Veneen sammuttimien on vesiliikennelain mukaan oltava vuosittain tarkastettu.

Yleisesti veneessä tulipalon sytyttyä pienet tilat täytyvät nopeasti savukaasuista ja palo leviää yleensä vauhdilla. Tästä syystä veneessä tulee olla vähintään yksi kahden kilogramman 8A68B-teholuokan sammutin. Käytännössä mainitun luokan sammutin sopii tehonsa puolesta esimerkiksi palavan puun, tekstiilien, nesteiden ja öljyjen sammuttamiseen. If suosittelee veneisiin C-teholuokan sammuttimia, jotka sammuttavat edellisten lisäksi myös kaasupaloja.

 

”Tärkeintä on aina pyrkiä sammuttaman palo ja pyrkiä näin estämään vakavampien lisävahinkojen ja erityisesti henkilövahinkojen syntyminen.”

Pienet hiilimonoksidisammuttimet tai aerosolit toimivat hyvänä lisänä alkusammutusvarustukseen pakollisen sammuttimen ohella. Ne sopivat erinomaisesti pienten sähköpalojen sammuttamiseen tai kun palon alku huomataan hyvin varhaisessa vaiheessa. Nämä pienet kahden kilogramman sammuttimet tai aerosolit ovat kuitenkin auttamattoman pieniä kunnolla irti päässeen tulen tai esimerkiksi veneen moottoritilassa levinneen palon sammuttamiseen. Kahdenkin kilogramman sammutin tyhjenee noin kuudessa sekunnissa, joten harjoittelun varaa ei juuri ole. Varsinkaan tuulisissa olosuhteissa.

Vaatimusten mukaisen sammuttimen lisäksi asuttavassa veneessä on hyvä olla sammutuspeite lähellä veneen keittopistettä, joka soveltuu erinomaisesti leimahduksenomaisen nestepalon, rasvapalon, sähkölaitepalojen sekä syttyneiden tekstiileiden alkusammutukseen.

Jauhesammutin voi tuhota käytettäessä arvokasta vene-elektroniikkaa, olisiko tästä esimerkkejä?

– Jos jauhesammutinta joudutaan käyttämään palon sammuttamiseksi, on tila, jossa sammutinta käytetään syytä pyrkiä puhdistamaan mahdollisimman hyvin. Jauhe kannattaa siivota pölynimurilla. Tämä korostuu erityisesti veneissä ja kosteissa tiloissa. Käytetty sammutusjauhe yhdessä kosteuden kanssa syövyttää metallia ja hapettaa vähintään kaikki kupariosat, kuten sähköjohdot ja sähkölaiteet huomattavan nopeasti. Niin veneen moottoritilassa kuin sisätiloissakin vauriot voivat tämän johdosta olla entistä mittavammat. Usein tilassa, jossa sammutinta on käytetty, joudutaan korjaamaan myös sähkölaitteita. Kaikesta huolimatta itse palon sammuttaminen on aina tärkeintä.

”Alkusammutustaitojen harjoitteleminen ja alkusammutuskaluston ylläpito on kaikille veneilijöille äärimmäisen tärkeää.”

Miten purje- ja moottoriveneen yleisimmät palovahingot eroavat toisistaan?

– Sekä purjeveneissä, että moottoriveneissä yleisin palonsyy liittyy sähköön ja sähkölaitteisiin. Tästä syystä onkin olennaista olla äärimmäisien tarkkana, kuinka sähkötöitä ja asennuksia tehdään. Sähköasennuksissa on syytä käyttää ammattilaisen apua. Erityisesti lithium-akkujen asennukset ja 220 voltin sähkölaitteiden korjaukset tulee teettä hyväksytetyllä sähköasennus- ja huoltoliikkeellä ja säilyttää vuotomittauspöytäkirja. Vialliset 220 voltin sähkölaiteet ja maasähkölaiteet tulee korjata viipymättä, eikä niitä tule käyttää ennen korjaamista.

Moottoriveneiden palon aiheuttaja on usein vastaavien sähkövikojen lisäksi huonot liitokset polttoainejärjestelmässä sekä muut öljy- tai polttoainevuodot moottoritilassa. Veneen moottori- ja tankkitilat onkin syytä tarkistaa ja tuulettaa huolella aina polttoainetankkauksen yhteydessä ja ennen moottoreiden käynnistämistä, kun vene on seisonut pidempään.

Mikä on vakuuttajan tärkein viesti veneilijälle tulipalon torjuntaan?

– Veneeseen kannattaa ehdottomasti hankkia kaasu- tai palohälytin sekä sammutuspeite. Palohälytin on lain mukaan pakollinen myös veneessä, jos siinä on nukkumatilat. Muista testata palovaroittimet aina veneilykauden alkaessa ja sen jälkeen kerran kuukaudessa. Palovaroittimen toiminta on helppo testata hajuttomalla testikaasulla. Vaihda kymmenen vuotta vanhat palovaroittimet uusiin, koska tätä vanhemmat varoittimet eivät välttämättä enää reagoi savuun. Huolehdi, että vene on teknisesti kunnossa ja pidä veneen pilssi ja moottoritila puhtaana mahdollisten polttoaine ja öljyvuotojen nopeasti havaitsemiseksi.

LUE MYÖS:

Palovaara vesillä – Tulipalo veneessä on aina vakava asia

Lue myös nämä

X