Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Palovaara vesillä – Tulipalo veneessä on aina vakava asia

Tulipalo veneessä on monille pahin vaaratilanne, johon pelkäävät joutuvansa. Vesillä liikkuu myös huolettomia veneilijöitä, jotka eivät edes pysty kuvittelemaan sellaista uhkakuvaa omalle kohdalleen.

13.10.2016

TekstiJuha Virtanen

KuvatPentti Happonen ja Kipparin arkisto

Tänä kesänä on uhkaavia venepaloja ollut useita. Onneksi niistä on yleensä selvitty ilman vakavia henkilövahinkoja. Siihen nähden miten paljon veneily on viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana lisääntynyt, on venepaloja onneksi vuosittain melko vähän.

Kun verrataan tilastoja esimerkiksi reilun 30 vuoden taakse, paloi silloin vakuutettuja veneitä kaudessa useita kymmeniä, niin vesillä kuin telakoillakin.

Tulipalo veneessä on aina vakava asia. Maissa pääsee helpommin turvaan tulelta, mutta mihin menet, kun vene palaa vesillä?

Uhkaavia paloja

Merivartioston tietoon tuli kuluvan vuoden heinäkuussa muutama uhkaava venepalo esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Helsingissä Vuosaaren edustalla syttyneessä veneessä oli muutama aikuinen ja kouluikäisiä lapsia. Onneksi veneessä oli käsisammuttimia ja niitä osattiin käyttää. Palo saatiin hallintaan.

Kymmenessä minuutissa paikalle ehtinyt merivartioston yksikkö varmisti sammutuksen ja hinasi haveripaatin rantaan, missä ensihoito varmisti kaikkien veneessä olleiden olevan kunnossa.

Toinen venekunta joutui pulaan Lauttasaaren pohjoispuolella. Nopeakulkuisen moottoriveneen konetilasta alkoi tulla savua, jolloin moottorit sammutettiin ja veneen ankkuri laskettiin veteen. Kyytiläiset olivat valmiit jättämään veneen, mutta pääsivät uimisen sijasta merivartijoiden kyytiin.

Henkilövahingoilta säästyttiin, mutta vene kärsi vaurioita. Veneessä oli oma sammutusjärjestelmä, joka piti palon kurissa siihen asti, että sammutusapua saapui paikalle.

vene-palaa-3

Apu oli lähellä

Molemmissa edellä mainituissa tapauksissa apu oli lähellä ja nopeasti muutamassa minuutissa paikalla.

Sipoon suunnalla heinäkuun lopulla syttyneen puuveneen tulipalossa vaarassa oli myös useita henkilöitä, joista lähes puolet lapsia. Kyseisessä tapauksessa nopein apu saatiin paikalle sattuneelta toiselta veneilijältä, joka pystyi ottamaan lapset ja osan aikuisista kyytiin.

Savuava vene saatiin ohjattua rantaan ja pelastuslaitoksen yksikkö varmisti palon sammuneen.

Viimeisin tapaus lienee syyskuun lopulta Naantalista. Siellä 28-jalkainen purjevene syttyi palamaan Rymättylän eteläpuolella ja lopulta upposi saaren rantaan. Veneessä olleet henkilöt ehtivät pelastautua rannalle.

Palo sai ilmeisesti alkunsa kynttilöistä.

Veneessä ei koskaan saa jättää kyttilöitä ja tuikkuja palamaan ilman vartiointia. Ne ovat aina riskitekijä, jota ei saa aliarvioida.

vene-palaa-4

Lapset veden varaan

Vakavin onnettomuus, josta tässäkin tapauksessa selvittiin onneksi ilman kuolonuhreja, sattui kesällä Saimaan vesillä. Peräti neljä aikuista ja seitsemän lasta joutuivat veden varaan noin 7,5-metrisen lujitemuoviveneen syttyessä räjähdysmäisesti palamaan Pihlajavedellä. Vene upposi.

Silminnäkijät olivat kertoneet veneen ajelehtineen hetken aikaa ennen tulipaloa tyynellä järvellä moottori sammuksissa. Veneen kuljettaja oli tarkistanut konehuoneen ja käynnistänyt sen jälkeen moottorin uudelleen. Tulipalo oli syttynyt räjähdysmäisesti.

Turmassa loukkaantuneet saivat palovammoja, mutta lähellä olleiden muiden veneilijöiden nopean avun ansiosta kukaan ei onneksi hukkunut.

Kaikilla ei ollut pelastusliivejä päällään ja osalla pelastetuista voimat olivat jo loppumassa avun tullessa paikalle.

Huonossa kelissä ja pimeässä kaikkia vedessä olleita ei ehkä olisi löydetty ajoissa.

Vakava haveri tutkitaan

Onnettomuustutkintakeskus päätti tutkia tapauksen heti tuoreeltaan vakavana huviveneonnettomuutena, koska siinä oli osallisina paljon ihmisiä.

Viime vuosina onnettomuustutkinta on painottunut pääasiassa ammattimerenkulkuun. Tästä erittäin vakavasta läheltä piti -tilanteesta kerätään vesiliikennetutkija Risto Haimilan mukaan nyt mahdollisimman paljon aineistoa ja taustatietoa, jotta onnettomuuden kulkua voidaan tarkemmin selvittää. Ehkä tietojen pohjalta saadaan luotua veneilyyn uusia suosituksia, jotta vastaavaa tai vielä pahempaa ei enää tapahtuisi.

Tapauksen tutkimusta johtava Haimila kertoo haveriveneen olevan vielä järven pohjassa ja tutkinta on kesken, mutta hän muistuttaa jo tässä vaiheessa veneilijöitä henkilökohtaisten pelastautumisvälineiden tärkeydestä ja niiden käytöstä.

Kun vene palaa, ainoa paikka johon paeta on meri tai järvi.

Pelastusliivit, kelluntaliivit, pelastusrenkaat ja jopa pelastuslautat ovat oljenkorsi, johon voidaan tarttua, kunhan ne ovat mukana. Ainakin lasten on aina syytä pitää veneessä pelastusliivit päällä, pienempien kannattaa pitää niitä jo laiturilla.

Veneen kipparille pitäisi olla kunnia-asia huolehtia vastuullisesti ja hyvän merimiestavan mukaisesti kyydissään olevien turvallisuudesta. Kaikille pitää olla asianmukaiset pelastautumisvälineet ilman, että jonkun viranomaisen on niitä käytävä jatkuvasti tarkistamassa.

Tulipalon varalta moottoritilaan voi asentaa esimerkiksi automaattisen nestettä sumuttavan Bonpet-sammutusampullin, joka oli Kipparin pikakokeessa alkuvuodesta. Punainen ampulli näkyy kuvan yläreunassa. Testijuttu on Kipparin numerossa 4/2016.

Mieti riskikohteet

Vaikka paloturvallisuudesta on venealan lehdissä, kirjoissa ja veneilyseurojen kursseilla kirjoitettu ja kerrottu isoilla kirjaimilla, kuljettavat ihmiset huolettomasti veneissään paljon palovaarallisia aineita, muutakin kuin vain polttoainetta.

On kaasupulloja, hätäraketteja, grillin sytytysnestettä, maaleja ja lakkoja, erilaisia voiteluaineita, aerosolipulloja ja valopetroolia. Myös kaikki tekstiilit, niin veneen verhoilut kuin jokaisen kyytiläisen vaihtovaatteetkin ovat palavaa materiaalia.

Iltaisin kajuutassa on tunnelmallista polttaa myös pieniä tuikkukynttilöitä, mutta niihinkin sisältyy aina omat vaaransa, jotka on hyvä tiedostaa jo etukäteen. Jutussa jo aiemmin kerrottiinkin tapauksesta, jossa kajuutassa palaneet kynttilät ilmeisesti ovat aiheuttaneet jokin aika sitten purjeveneen syttymisen ja uppoamisen.

Ennen seuraavan veneilykauden alkua on hyvä miettiä oman veneen pahimmat riskikohteet ja miten olisi toimittava, jos pahin mahdollinen eli tulipalo syttyy.

Saako luukuilla palopesäkkeen rajattua veneen muista tiloista? Voiko palavaa materiaalia jotenkin heittää pois veneestä veteen, miten päästään siirtymään turvaan veneen kajuutasta tai miten apua saadaan hälytettyä nopeasti paikalle.

Epäsiisti säilytystila ei välttämättä herätä luottamusta. Roikkuvia sähköjohtoja, irrallaan oleva polttoainetankki ja akku, kaikki samassa tilassa, voivat yhdessä aiheuttaa yllättävän ja rajun tulipalon.

Kaasu ja kipinä

Kun kaasuuntunut polttoaine tai lieden tai jääkaapin nestekaasu kohtaavat hallitsemattomasti huonosta sähkölaitteesta tai sähköliitoksesta irtoavan kipinän, seuraukset ovat yleensä ikävät.

Moottorin sisällä, tai kattilan alla, tilanne on toinen ja yleensä hallinnassa ja se palvelee käyttäjäänsä. Muualla veneessä kaasu ja kipinä eivät saa ollenkaan kohdata toisiaan.

Pidä huoli, että moottoritilaan on sekä koneellinen että vapaa ilmanvirtaus ja huolehdi myös akkukotelon tuulettumisesta. Varsinkin veneissä, joissa on bensakäyttöinen sisäperämoottori, on moottoritila muistettava tuulettaa aina ennen moottorin käynnistämistä.

Veneen konehuone on pidettävä puhtaana, jolloin polttoaine- tai öljyvuodot näkyvät nopeasti ja viat voidaan korjata ennen kuin ne aiheuttavat riskiä paloturvallisuudelle.

Pidä kunnossa

Köyhyyskään ei ole häpeä, mutta huolimattomuus ja välinpitämättömyys ovat piirteitä, joista veneilijän on syytä päästä eroon.

Jos veneeseen on varaa, on sen huoltamiseenkin oltava varaa. Jos töitä ei voi teettää muilla, on syytä opetella asioita itse.

Jokainen voi keväällä ennen vesillelaskua tarkistaa veneensä polttoainejärjestelmän letkujen ja putkien kunnon, onko niissä havaittavissa haurastumisen seurauksena halkeamia, vuotavatko liittimet jne.

Mikäli puutteita tai vikoja löytyy, on ne paras korjata heti. Myöhemmin ei välttämättä enää muista ja väärässä kohdassa säästäminen voi tulla kalliiksi.

Sama tarkistus on tehtävä veneen sähkölaitteille. Jos sähköjohdoissa on huonoja liitoksia, selvästi rikkinäisiä liittimiä ja katkaisimia, on ne paras korjata heti. Liitosten suojaksi on hyvä laittaa myös esimerkiksi pätkä kutistemuovia.

Irrallaan heiluvat sähköjohdot on hyvä kiinnittää vaikka nippusiteillä. Veneen keikkuessa irtojohdot voivat hankautua johonkin, jolloin niiden eristeet menevät rikki ja kipinävaara on aina olemassa.

Jos veneessä on paljon irtojohtoja, joiden päät heiluvat vapaina, on niiden tarkoitus ja tarpeellisuus hyvä selvittää. Johdossa saattaa vielä kulkea virta, vaikka laite, jossa se on ollut kiinni, olisikin poistettu – kipinävaara vain on jäänyt.

Vinkki: Kevään venemessuilla kannattaa käydä katsomassa, miten johdotukset konetiloissa on tehty esimerkiksi Targoissa ja Sargoissa ja muissa vastaavissa veneissä.

”Jokamiehen” veneen hällävälityylillä tehtyä sähköjohtospagettia ei niistä löydy.

Sammutusampullista on jäänyt konetilan kattoon pelkät punaiset päädyt. Sammutusaine on levinnyt palokohteeseen ja tukahduttanut palon. Nokeentumista lukuunottamatta palon aiheuttamat vahingot ovat jääneet pieniksi.

Osaatko sammuttaa?

Veneessä on oltava sammutin ja mieluimmin sijoitettuna siten, että sen saa helposti ja nopeasti käyttöön. Perinteinen sammutuspeittokin on hyvä varuste esimerkiksi pentterissä tulipalon sammuttamiseen.

Useimmiten sammuttimia on veneessä yksi ja sekin on pieni, vain parin kilon sammutin. Sen teho ei riitä rajun palon sammuttamiseen. Monille on yllätys, miten sammuttimen käyttöaika on todella lyhyt ja jauhe riittää vain muutamaksi sekunniksi. Hanki siis kunnollinen iso sammutin (6 kg). Se ei ole kuitenkaan kovin paljoa sitä pientä kalliimpi.

Isommissa veneissä sammuttimia on hyvä olla useampia.

Niiden käyttö on myös osattava. Sammuttimen toiminta ja käyttö on hyvä opettaa myös lapsille.

Vapaapalokunnat antavat monilla paikkakunnilla koulutusta sammutusvälineiden käytössä. Jos sellainen tilaisuus on tarjolla, kannattaa siihen osallistua lasten kanssa. Kun sammuttimen käyttö hallitaan, osataan toimia rauhallisesti ja ilman paniikkia.

Tämän veneen moottorin viereen kiinnitetyn sammuttimen voi laukaista vaijerista vetämällä ilman, että tarvitsee avata moottoritilan luukkuja.

Lue myös nämä

X