Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Aquador 22 C vs. MV-Marin 6600 FC – Taskujahtien kaksintaistelu

Mitä saadaan, kun risteytetään Finnsport 650 AC ja Jurmo Cabin? MV-Marin 6600 FC. Oikein. Entä mitä saadaan, kun MV-Marin 6600 FC:stä tulee luokkansa myydyin vene? Kilpaileva Aquador 22 C. Oikein sekin.

14.09.2010

Tekstikarel kakko

Kuvatjuha virtanen ja timo sarkkinen

 

Veneilytavat ovat vuosien saatossa muuttuneet yhä satunnaisempaan ja urbaanimpaan suuntaan. Ainakin venetarjonnasta saa tämän käsityksen. Vielä löytyy kuitenkin kysyntää pieniin ulkomittoihin pakatuille matkaveneille, joilla ainakin kuvitteellisesti on tarkoitus lomailla pitempiäkin aikoja.

Kolme vuosikymmentä sitten sellaiset veneet hallitsivat kotimaan markkinoita. Nyt valikoima on supistunut vain muutamaan.

MV-Marin 6600 FC ja Aquador 22 C ovat niin toistensa kaltaiset veneet, että on ilmeistä, mikä on jälkimmäisen missio. Eroja kilpakaksikon välillä luonnollisesti on, eikä kaikkien havaitsemiseen tarvita mittanauhaa, vaikka sitä tällä kertaa käytettiin poikkeuksellisen paljon.

Aquador 22 C on tämän vuoden uutuusvene. MV-Marin 6600 on jo viiden vuoden ajan ehtinyt olla melko lailla yksin kukkona tunkiolla omalla tila-ajattelullaan. Sitä voi hyvin sanoa luokkansa myydyimmäksi veneeksi.


Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 9/2010.


Koska mittasuhteet ja tilat ovat veneissä miltei identtiset, ei yhdenmukaisilta linjoiltakaan ole voitu välttyä.

Aquador, joka edustaa melko tunnistettavaa, yhden tyylisuunnan tuoteperhettä, on silti edelleen oman näköisensä.

Värityksellä on luonnollisesti tunnistettavuudessa selvä merkitys. Se on epäilemättä myös yksi syy siihen, ettei Aquadoreissa ole haluttu edes tarjota mahdollisuutta pieneen irrotteluun värien suhteen. Tosin, Aquadorin ”tumma puku” taitaa olla joko poikkeuksellisen haluttu tai sitten äärimmäisen hyvin markkinoitu, sillä se on koko mallistossa lisävaruste. Perushintaisena se on MV:n tavoin kokovalkea.

Suurin käytännöllisyyteen liittyvä ero veneiden välillä ovat sivukannet. MV:ssä niitä ei ole lainkaan, joten kulkeminen tapahtuu hytin läpi. Aquadorin sivukannet ovat erittäin kapeat, ja niillä liikutaan lähinnä poikkeustilanteissa ja silloinkin vastahakoisesti. On kuitenkin tilanteita, jolloin veneen laidalta on hyvä löytää sija jalalle, vaikkei se pääasiallinen kulkureitti olisikaan.

Pienen veneen paisuttaminen suurten sisätilojen toivossa verottaa luonnollisesti myös avotiloja. On enemmänkin näkemysero, ovatko näiden veneiden avotilat ylipäänsä avotiloja vai vain peräkansia, mutta yhtä kaikki, tilaa ulkosalla oleskeluun on niukalti.

Avotilojen mitoitukset eivät suuresti toisistaan poikkea, mutta järjestelyt ovat hieman erilaiset. MV:ssä on juuri ja juuri kahden istuttava penkki moottorikaivon edessä. Aquadorissa on hytin takaseinää vasten kaksi pientä penkkiä molemmissa kulmissa.

Vertailulle antoi mielenkiintoisen säväyksen se, että muuten niin samanlaisissa veneissä toisessa oli 135 hevosvoimaa ja toisessa miltei tuplat, 250 hevosvoimaa.

Vaikka Aquadorin avotila on pienimmästä päästä, onnistuu satunnainen kahvittelu kahteen pekkaan hyvin. Klaffipöytä on vakiovaruste. Paapuurin penkin alla säilytystilaa, toinen puoli pitää sisällään akut ja ohjauksen sähkötehostimen.

MV:n avotila on yhtä helppokäyttöinen kuin Aquadorissa, joskaan ei yhtä luonteva oleskelun kannalta. Molempien veneiden pehmusteet ulkotiloihin ovat lisävarusteita.

Lue myös nämä

X