Monialayhtiö Terra Patris Oy on hankkinut omistukseensa 60 prosenttia kokkolalaisen venevalmistajan Oy Finn-Marin Ltd:n osakekannasta. Finn-Marinin aikaisemmat omistajat Osmo Roukala ja Jarmo Kinnunen jatkavat yhtiön vähemmistöosakkaina sekä Finn-Marinin toimivassa johdossa. Finn-Marinin toimitusjohtajan Osmo Roukalan mukaan yrityskaupan taustalla on venealan rakennemuutos.

– Yrityskaupalla on haettu leveämpiä hartioita Finn-Marinin kasvuun ja kansainvälistymiseen. Kehitämme mallistoja voimakkaasti ja meneillään on useita isoja projekteja. Niihin liittyen meille syntyy jo ensi kaudelle vähintään 20 uutta työpaikkaa Kokkolan alueelle nykyisten noin 120 työpaikan lisäksi, Roukala kertoo.

Vaikka veneala ei tällä hetkellä kasva kokonaisuutena, Finn-Marinin Finnmaster- ja Grandezzaveneiden liikevaihto on noin 20 prosentin kasvussa. Ruotsissa ja Norjassa Finnmasterin luvut ovat vieläkin korkeampia. Oma osuutensa myynnin vahvaan kehitykseen on ollut Finnmaster-veneiden messumenestyksellä Lontoossa ja äskettäin päättyneillä Helsingin kansainvälisillä venemessuilla.

– Keski-Euroopassa puolestaan Grandezzojen jälleenmyyntiverkosto laajenee koko ajan uusiin maihin. Sveitsi, Saksa ja Englanti ovat erityisen vahvoja maita mutta niiden lisäksi meillä on jalansija esimerkiksi Kroatiassa ja Puolassa, Roukala luettelee.

Tuotanto pysyy kotimaassa

Finn-Marinin halu kasvaa ja kansainvälistyä olivat asioita, jotka kiinnostivat myös uutta pääomistajaa.

– Etsimme aktiivisesti yrityksiä, jotka pystyvät kehittämään huippubrändejään ja kansainvälistymään nopeasti. Sen lisäksi Finn-Marin on yksinkertaisesti venealan paras yhtiö Suomessa. Sillä on moderneimmat ja parhaat tuotteet, monipuolinen valikoima sekä osaava organisaatio, Tetra Patris Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jari Löfroos sanoo.

Tampereella pääpaikkaansa pitävän Tetra Patris Groupin liikevaihto on noin 60 miljoonaa euroa. Groupiin kuuluvat entuudestaan muun muassa Maaselän Kone Haapajärveltä sekä venealaa edustava Seliö Boats Oy. Seliö Boats tekee veneitä Konekeskolle Yamarin-tuotemerkillä.

– Vientitoiminta on meidän perinteistä osaamisaluetta, ja olemme pystyneet kasvattamaan osakkuusyhtiöidemme liikevaihtoa nopealla aikataululla. Vaikka työvoimakustannukset ovat Suomessa kilpailijamaita korkeammat, meidän strategiana on pitää tuotannollinen toiminta kotimaassa.

Löfroos uskoo, että nyt solmittu kauppa on yritysjärjestelyiden ensimmäinen vaihe venealalla.

– Suomalainen veneteollisuus tarvitsee menestyäkseen resurssien ja taitojen yhdistämistä. Silloin ala voi kasvaa ja turvata huippuluokkaa edustavan kotimaisen venevalmistuksen, hän painottaa.