Uutiset

Juuri nyt: Jättimäinen pelastusharjoitus Uudenkaupungin edustalla

Kansainväliseen Polaris2019-harjoitukseen Suomen vesillä osallistuu kuusi laivaa, kolme helikopteria ja kaksi valvontalentokonetta. Kuusi kahdeksasta ACGF-jäsenmaasta tuo omia yksiköitään harjoitukseen.

02.04.2019

TekstiJukka Hiiro

Suomen vesillä Uudenkaupungin edustalla, Isokarin tuntumassa, on parhaillaan käynnissä Arktisen rannikkovartiostofoorumin kansainvälinen harjoitus. Harjoituksessa tarkoituksena on evakuoida yli 200 matkustajaa sekä ilmateitse helikoptereilla että vesitse aluksilla.

Harjoitukseen osallistuu viranomaisia  Suomen lisäksi Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Islannista ja Venäjältä.  Mukana on kuusi laivaa, kolme helikopteria ja kaksi valvontalentokonetta, joista osa on Suomesta ja osa muiden maiden viranomaisten mukanaan tuomia.

Polaris2019-yhteisharjoituksen pääasiallinen tarkoitus on testata ja harjoitella eri maiden lento- ja meripelastuskaluston yhteistoimintaa massaevakuointia vaativissa tilanteissa. Harjoituksessa räjähdysonnettomuuden ja sitä seuranneen tulipalon johdosta vaikeuksiin joutunutta matkustajalaivaa esittää Arctia Oy:n jäänmurtaja Fennica.

Skenaariossa arktisella alueella liikennöivän risteilyaluksen konehuoneessa sattuu räjähdys, minkä johdosta syttyy myös tulipalo. Miehistö pyrkii sammuttamaan tulipalon, mutta alus alkaa ajelehtimaan. Räjähdyksen seurauksena aluksella on myös loukkaantuneita ihmisiä. Onnettomuuspaikanjohtaja ja lentotoiminnan koordinointi alkavat yhdessä toteuttaa meripelastussuunnitelmaa, jossa keskitytään ihmisten evakuointiin onnettomuusalukselta ja pelastuslautoilta. Myös Suomen Punainen Risti osallistuu harjoitukseen pystyttämällä evakuointikeskuksen Susiluodon merivartioasemalle.

Jäänmurtaja Fennicalla on mukana yli 200 hengen miehistö, jotka esittävät evakuoitavia matkustajia. Todellisuudessa kyse on SPR:n, Vapepa:n, SMPS:n ja VPK:n vapaaehtoisista.

Arktisen rannikkovartiostofoorumin mukaan matkustaja- sekä rahtialusliikenteen lisääntyessä sekä alusonnettomuuksien että ympäristökatastrofien mahdollisuus kasvaa entisestään myös Suomen lähivesillä. Tuore esimerkki on reilu viikko sitten Norjan rannikolla merihätään joutuneen risteilijän matkustajien ja miehistön evakuointi vaikeissa olosuhteissa.

”Onnettomuustilanteet eivät ole koskaan toivottuja, mutta niin käydessä Arctian alukset pystyvät toimimaan myös hankalissa olosuhteissa ja tukemaan viranomaisia, sekä jäänmurrossa, että muissa operaatioissa. Arctian tytäryhtiön Meritaito Oy:llä on yhdeksän öljyntorjuntavalmiudessa olevaa väylänhoitoalusta avomerellä tapahtuvien öljyvahinkojen torjuntaan. Arctia Karhun Ahto satamajäänmurtaja on öljyntorjuntavalmiudessa Perämerellä ja jäänmurtaja Polariksella on sisäänrakennettu öljyntorjuntalaitteisto sekä hätähinauskyvykkyyttä. Useamman jäänmurtajan varustaminen öljyntorjuntaan olisi järkevää Suomenlahden ja pohjoisen Itämeren öljyntorjuntavalmiuden riittävän tason turvaamiseksi”, Arctian vt. toimitusjohtaja Kim Höijer sanoo tiedotteessa.

Polar2019 on yksi suurimmista kansainvälisistä meripelastusharjoituksista, joita Suomessa tai lähialueella on lähivuosien aikana järjestetty.

”Harjoitus on ammatillisesti erittäin merkittävä Arctian henkilöstölle ja se edistää miehistön kouluttautumista tositoimien varalta. Haluamme tarjota miehistöllemme mahdollisuuden kouluttautumiseen sen avulla”, toteaa turvallisuuspäällikkö Pia Broumand.

Polaris2019 –harjoitusta ovat olleet mahdollistamassa Rajavartiolaitoksen ja Arctian lisäksi myös Tulli, Finnpilot sekä Väylävirasto, ja se on osa Rajavartiolaitoksen isännöimää Arktista rannikkovartiostofoorumia (ACGF) ja Suomen puheenjohtajuuskautta Arktisessa neuvostossa.

SMPS Rauman meripelastusyhdistys osallistuu Isokarin edustalla järjestettävään Polaris 2019 harjoitukseen maalihenkilöinä. © SMPS Rauman Meripelastusyhdistys

 

Lue myös nämä

X