Tilaa
Testit

Kipparilla kolme käyttötestiä käynnissä

18.07.2022

Tekstikipparin toimitus

Kippari on kevään ja alkukesän aikana käynnistänyt kolme käyttötestiä, joissa seuraamme tuotteiden toimintaa ja kestävyyttä oikeassa, mieluiten mahdollisimman kovassa käytössä. Raportoimme jatkossa säännöllisesti käyttötesteissä kertyvistä kokemuksista ja esimerkiksi käyttökustannuksista.

Kaksi testeistämme liittyy suoraan tai välillisesti kuvausveneemme perämoottorin uusintaan. 6,5 metrin mittaisen Zodiacin perässä ollut 150 hevosvoiman Evinrude syöpyi pahasti ja meni vaihtoon. Yksi mahdollinen selitys ovat väärät tai huonot sinkkianodit moottorissa.

Erilaisten anodien toiminnan selvittämiseksi käynnistimme laajan testin, jossa anodeja on kiinnitetty sähkökemiallista suojausta kaipaaviin moottorin osiin ja osat on upotettu mereen erilaisiin olosuhteisiin Suomenlahden rannikolla. Tuloksia alamme saada viimeistään syksyllä.

Evinruden tilalle hankimme 115 hevosvoiman Mercuryn Pro XS -mallin, jonka aiomme pitää käyttötestissä kaksi kautta. Tavoitteenamme on 200 käyttötuntia, mikä vastaa normaalin veneilijän neljän tai viiden vuoden aikana kertyviä käyttötunteja.

Moottorin vaihtaminen noin paljon pienitehoisempaan hiukan epäilytti, mutta suotta. Huippunopeus on nytkin riittävä, noin 36 solmua. Eroa isompaan Evinrudeen on vain muutama solmu. Pro XS tosin on Mercuryn mallisarjoista ”ruudikkain”, vaikka virallisia hevosvoimia siinä on siis vain 115. Yhdistelmä on toiminut hyvin.

Kolmas käyttötestimme on jo osittain julkaistu, mutta liukuesteteippien kulutustesti jatkuu Puotilan venesataman puulaiturilla. Tuolla saamme käsityksen pitkäaikaisen sääkuormituksen vaikutuksesta teippien pitoon ja kestävyyteen.

Mercury F115 XL PRO XS

Huhtikuussa vesille lasketun kuvaus­veneen Mercuryssä oli kesäkuun puolivälissä noin 30 käyttötuntia. Toukokuussa tehtyyn 20 tunnin ensihuoltoon asti mentiin väärällä potkurilla. Oikea eli 19-tuumainen teräspotkuri Mercuryssä paransi Zodiacin kulkua ja käytöstä, varapotkuriksi jäänyt 17-tuumainen oli liian loiva. Nopeusmittari näyttää liian pieniä lukemia, mutta moottori on toiminut hienosti.

Mercury F115 XL PRO XS

Liukuesteteipit

Teippimallit Finbullet, Harken, Oranki ja Terhi kiinnitettiin 8.6.2022 Puotilan venesataman puulaituriin. Laiturin leveä puinen pinta voi olla liukas varsinkin kosteana. Sen päälle tulee astuttua veneeseen mennessä ja noustaessa veneestä. Liukastumisen tai horjahtamisen vaara on aina läsnä. Teipeistä voidaan seurata lisäksi, kuinka ne kestävät luonnonolosuhteita kuten uv-säteilyä ja kosteutta.

Lue lisää: Testissä liukuesteteipit – Kestävää täsmäpitoa veneen kannelle

Liimasimme koepaloja myös ulkokohteisiin ja kerromme syksyllä Kipparin verkkosivuilla, kuinka sääolosuhteet ovat eri teippeihin vaikuttaneet.

Veneanodit

Sinkkiä, alumiinia vai magnesiumia? Anodeja veneeseensä hankkiva joutuu tekemään ostaessaan aiempaa enemmän valintoja.  Testaamme anodien soveltuvuutta eri runkomateriaaleihin kiinnitetyillä koepaloilla Suomenlahden länsi- ja itäosassa sekä järvellä. Testi simuloi tyypillistä veneilykauden pituutta ja syöpymistä havainnoidaan sekä silmämääräisesti että punnitsemalla materiaalikatoa.

Testaamme anodien soveltuvuutta eri runkomateriaaleihin kiinnitetyillä koepaloilla.

Lue myös nämä

X