Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Kipparin kalenteri heinäkuu 2020: Isot daycruiserit vertailussa – Jättien taisto

18.07.2020

Tekstikarel kakko

Kuvatarto wiikari mikael mahlberg

  • Finnmaster T8 + Yamaha F300
  • Nordkapp Noblesse 790 + Evinrude G2 300
  • Silver Raptor DCz + Honda 250

Kenelle: Huvikäyttöön päiväretkille vauhdikasta venettä haluavalle, joka mielellään liikkuu useamman kuin parin kolmen hengen voimin. Kuusinumeroinen hintalappu ei pelota ostajaa.


Tilassa löytyy

Nordkappin henkilöluku on kahdeksan, Finnmasterin ja Silverin peräti 10, joten väkeä mahtuu mukaan tarvittaessa kaveriporukka tai pari kolmekin perhekuntaa.

Silverissä on pienemmistä DC-veneistä lainattu tilankäyttö, jossa avotilaa hallitsee kookas U-sohva. Paapuurin takanurkkaan on varattu kapoinen kulku peräkannelle ja uimatasoille.

Sohvan muotoilun ansiosta Silverissä on tavallaan luontevimmat puitteet ”sosialisointiin”, kun jopa kahdeksan henkeä mahtuu istuskelemaan pöydän ääressä kasvotusten. Pöytä on kaksiosainen, ja se kuuluu vakiovarustukseen.

Silverissä keskiveneen kohdalla on ohjaamo ja luokkansa suurin pentteri. Alapuolella on pieni makuutila, jonka avotilaan vievä ikkuna näkyy kuvassa askelman päädyssä. Silverissä on joukon laajin sohvaryhmä. Lisätyynyillä koko avotila voidaan pedata yhtenäiseksi pehmustetuksi aurinkotasanteeksi.

Finnmasterin sohva on niin ikään kookas mutta L-mallinen. Pöytä on taittuva, ja hifistelijöille tarjotaan mahdollisuutta lisävarustaa se sähköisellä jalalla, jolloin korkeutta voi säädellä napista painamalla. Oleskeluryhmää täydentää vastapäätä istuin yhdelle, pentterimoduulin vieressä.

Tilaa seurusteluun on luontevasti kuudelle, ja kaksi etummaista istuinta kääntämällä tilaa saadaan vielä kahdelle lisää. Finnmasterissa on joukon ainoana kolme kunnollista erillistä istuinta ohjaamon kohdalla.

Finnmasterin ohjaamo on toimiva kokonaisuus. Paneeliin on integroitu myös upotettu pidike pädille. Täällä istutaan rivissä kolmeen pekkaan kuin komentokeskuksessa. Keskimmäinen ja paapuurin puoleinen tuoli kääntyy myös kohti pykälää alempana olevaa sohvaryhmää.

Silverin ohjaamossa on kahden istuttava penkki, ja Nordkappissa kuljettajalla on erillisistuin, sekä sen vieressä penkki, johon mahtuu auttavasti kaksi.

Silverin etupenkin selkänoja on käännettävissä niin, että sen keskimmäisellä kohdalla pystyy istumaan ikään kuin osana sohvaryhmää, mutta koska penkki on tasoa ylempänä, ratkaisu on puolittainen. Mutta onpahan tila avarampi.

Nordkapp on tilankäytössä oman tiensä kulkija, onhan suunnittelija Espen Thorup tunnettu idearikkaudestaan ja valtavirrasta poikkeavista ratkaisuistaan. Kalustus koostuu vapaasti sommitelluista tuhdoista, jotka pehmusteiden avulla muodostavat rennon ilmapiirin oleskeluun.

Paapuurin puolta hallitsee kookas ja leveä sohvan ja divaanin yhdistelmä, jonka liu’utettava selkänoja mahdollistaa joko istumisen kasvot menosuuntaan tai kääntäen selkänojan leveälle divaanille oleskelutilaan. Pöytä kuuluu täälläkin vakiovarustukseen, ja se on malliltaan auki taitettava kuten Finnmasterissakin.

Pöydän ympärillä on neljä erimuotoista istuinta, joihin mahtuu enimmillään seitsemän, kun laskuihin otetaan mukaan käännettävä kuljettajan istuin.

Nordkappin ohjaamossa on GT-tunnelmaa. Veneessä voi valita mieleisensä istumapaikan useasta erimuotoisesta tuhdosta. Oleskeluryhmä laajenee isolla divaanilla, kun kaksoispenkin selkänojan liu’uttaa eteen.

Tyylittelyn lumoa

Finnmasterissa turkin, keulakannen ja uimatasojen tiikkipäällysteet ovat vakiovarusteita. Niillä on tuntuva vaikutus veneen olemukseen, aina vakiona. Aneemisempia, ”riisutun” näköisiä T8-malleja ei siis tulla näkemään.

Finnmasterin ulkoinen olemus huokuu muutenkin enemmän isojen jahtien tunnelmaa kuin nuorekasta vauhtivenettä. Pienen lisäsäväyksen tähän tuovat runkoikkunat, jotka saavat keulakajuutan näyttämään sisäpuolelta jopa akvaariomaiselta.

Nordkapp onkin ilmapiiriltään kuin täydellinen vastakohta klassisiin elementteihin nojautuvaan Finnmasteriin. Sen grafiitinväriset verhoilut ja oranssinpunaiset somisteet ja tereet antavat näölle ryhtiä ja aggressiivisuutta. Pöytäkin on verhoiltu tikatulla tekonahalla, ja kansien synteettinen pinnoitemateriaali on harmaansävyistä.

Silver on persoonallinen, ja sen lokeroiminen johonkin tiettyyn segmenttiin sen suhteen, minkälaista ostajaa se miellyttää, on vaikeaa – ellei jopa mahdotonta. Enemmän se kuitenkin kallistuu modernismin suuntaan, mutta puhutteleeko se nuorempia sukupolvia, on eri asia. Siihen saattavat kenties tykästyä ne kapinahenkisemmät varttuneet, jotka haluavat korostaa yksilöllistä makuaan.

Asuttavat kotimaiset

Suomalaisilla on aivan omanlainen historiansa asuttavien retkiveneiden tilaratkaisuissa. Niinpä ei tarvitse ihmetellä, että sekä Finnmaster että Silver briljeeraavat avotilan alle istutetulla pienellä, ryömittävällä minimakuutilalla. Kajuutasta puhuminen olisi tässä kohdin liioittelua.

Silverin keulakajuutta on leveä ja avara, mutta tyyliltään muita värittömämpi. Vessa on paapuurissa omassa komerossaan.

Nordkappin kajuutta on muita kapeampi ja vuode tavallista V-mallia. Erillistä wc.tä ei ole, vaan tarvittaessa pytty vedetään portaiden alta kiskoja pitkin ulos.

Isot runkoikkunat antavat persoonallisen tunnelman Finnmasterin avaraan kajuuttaan.

Ainakin kahden aikuisen pariskunnan mahdollisesti majoittuessa näihin veneisiin, mukavin vaihtoehto lienee sijata kaksi nukkumapaikkaa avotilan sohville. Pienemmille lapsille piiloluola sen sijaan voi olla mielekkäämpi vaihtoehto. Toimiipahan turkin alla oleva tila myös suojaisena matkatavaratilana, joskin hiukan työläänä sellaisena.

Asuttavuudessa kotimainen kaksikko tekee erillisellä toiletilla selkeimmän pesäeron norjalaiseen. Keulakannen alle sijoitetut komerot ovat matalat, mutta palvelevat hädän tullen. Finnmasterissa toiletille on uhrattu enemmän tilaa veneen keskilinjaan päin, jolloin jalkatilaa on saatu hiukan enemmän syvättä. Kummastakin löytyy myös käsienpesuallas.

Finnmasterin vessa on luokkansa paras ja käytössä mukavin.

Nordkappin toilettiratkaisu toimii silloin kun kajuuttaa ei muuten käytetä; pytty liu’utetaan esiin avotilan turkin alta. Varsinaiseen toimitukseen siis tilaa on Nordkappissa eniten, mutta muuten ratkaisulla on rajoitteensa.

Retkeilykäytössä Silver vetää pisimmän korren pentteriratkaisullaan. Siihen on selvästi kiinnitetty huomiota, ja sille on annettu oma tila ohjaamoa vastapäätä, mihin moni olisi päätynyt sijoittamaan istuimen. Jääkaappikin on Silverin pentterissä ainut ”täysimittainen” kaappi, ei pelkkä vetolaatikkokylmiö.

Finnmasterin pentteri on kuljettajan istuimen takana pienen istuintuhdon vieressä. Kokonaisuus muistuttaa lähinnä wet bar -tyyppistä lipastoa, joka sinällään on käypä ratkaisu päiväveneessä.

Vauhtivenehenkisenä Nordkapp tarjoaa kyllä paikan vetolaatikkokylmiölle, ja varustukseen kuuluu makeavesijärjestelmä. Pentteri tarkoittaa tässä veneessä koiran syöttökulhon kokoista pesuallasta matalan tuulilasin alapuolella sekä sen edessä ylös taitettavaa lippaa, jonka päälle voi sijoittaa retkikeittimen.

Vauhdikas norjalainen

Jos Nordkapp ei tee vaikutusta majapaikan etsijöihin saatika kokkailijoihin, saa se vauhdinnälkäisten sykkeen helposti kohoamaan. Jo se, että moottorivaihtoehtojen joukosta löytyy kaksimoottoriasennus, on tässä kategoriassa melko ainutlaatuista.

Tasaväkisyyden nimissä vertailu toteutettiin kuitenkin yhdellä 300-hevosvoimaisella Evinrudella, joka tehon puolesta on keskeltä suositushaarukkaa. Nordkappiin suositellaan tehoa alkaen 200 hevosvoimasta päättyen 400:aan siten, että tehokkaimmassa kokoonpanossa käytetään kahta 3,4-litraista 200-hevosvoimaista Evinrude G2 V6 -moottoria.

Jo yksikin 300-hevosvoimainen G2:n riitti kiidättämään Nordkappin ylivoimaiseen suorituskykyyn; huippunopeutta mitattiin 47,5 solmua. Kahdella moottorilla vauhtipotentiaali nousee toisin sanoen pitkälle 50 solmun paremmalle puolelle.

Nopeuskisan kakkonen oli odotetusti Finnmaster, jota vauhditettiin Yamahan 300 hevosvoimalla. Sille kirjattiin kymmenystä vajaat 42 solmua. 250 hevosvoiman Hondalla varustettu Silver sai tyytyä alle 40 solmun huippunopeuteen; lukemaksi saatiin 38,6.

Sekä Finnmasteriin että Silveriin saa asentaa enimmillään 350 hevosvoiman moottorit, jolloin niille voi laskennallisesti arvioida noin 44 solmun huippunopeudet. Silverin Raptoria olemme päässeet koeajamaan myös kaksoispotkurilla varustetulla Suzukin 350-perämoottorilla, jolloin yhdistelmälle saatiin jopa 46 solmun nopeus. Siihen nähden nyt mitattu huippuvauhti yksipotkurisella 250-Hondalla jäi aavistuksen verran odotuksista.

Hyviä ajettavia

Yksikään vertailun veneistä ei ole huono ajettava. Luonne-eroja löytyy kuitenkin jonkin verran.

Silverin pohja on ruotsalaista suunnittelua ja kantaa nimeä ”Petestep”. Sen filosofia on eräänlainen porraspohjan ja negatiivisilla roiskelistoilla varustetun rungon mukaelma, jossa veneen synnyttämä roiskevesi ohjataan ”deflektoreiksi” kutsutuilla portailla alaspäin. Lopputuloksena on pienentynyt roiske.

Silverin kulku onkin kiitettävän kuivaa ja vaivatonta. Paljon mainostettua pehmeyttä kilpailijoihin verrattuna emme sen sijaan kyenneet tunnistamaan. Samoin muihin runkoa koskeviin mainosteeseihin on lupa suhtautua kriittisesti. Ainakaan tämä vertailu ja sen mittaukset eivät tuoneet esille mitään mullistavia tai normeista poikkeavia lukemia.

Kun ottaa huomioon Silverin luonteen ja tilankäytön, sillä on perusteltua pysytellä noin 40 solmun huippu- ja 30 solmun marssinopeuksissa. Suuremmat nopeudet eivät tuo siitä esiin mitään uutta ja lumoavaa. Silver on joukon ainoana varustettu automaatti-trimmeillä, mikä kuvastaa hyvin sen soveltuvuutta helppoon ja rauhalliseen lipumiseen.

Nordkapp saattaa olla liikkeissään jopa äkkiväärä verrattua kilpailijoihinsa, mutta osansa tähän tuo jo muita suurempi nopeusalue. Vähän yli 40 solmua versus liki 50 solmua – sillä on yllättävän suuri merkitys ja ero, kun veneillä on mittaa vain noin kahdeksan metriä. Nordkappilla pystyy pitämään yllä nopeutta aallokossa, mutta otetta ja luonnetta kuljettajalta se vaatii.

Nordkappissa on tuntuvin liukukynnys, ja muita kapeampi runko korostaa sen urheilullisuutta. Nordkapp kallistelee voimakkaasti tiukoissa kaarteissa, mutta vene pysyy hanskassa kuin tyköistuva sormikas.

Kokonaisuutena Finnmasterin ajo-ominaisuudet ovat miellyttävimmät. Siinä on sopivassa suhteessa sporttisuutta, vaivattomuutta ja kelin kestoa.

Finnmaster T8 tuntuu muita luontevammalta valinnalta silloin, kun keli on tavallista kovempaa.

Nordkapp taloudellisin

Voi tuntua yllättävältä, että joukon suorituskykyisin ja vauhtivenemäisin pinko on myös taloudellisin. Mutta oikeastaan se on vain loogista. Kun Nordkapp Noblesse saavuttaa samalla teholla paremmat nopeudet, kulkee se myös saman matkan pienemmällä polttoainemäärällä kuin muut.

Alimmat lukemat mitattiin noin 23–29 solmun välillä, jolloin veneen saa trimmattua kulkemaan meripeninkulman 1,24 litralla bensiiniä.

Kakkosena on Silver, joka saatiin pysyttelemään alle 1,5 litran 21–25 solmun nopeuksilla.

Janoisin yhdistelmä on Finnmaster ja Yamaha, jolla päästiin alimmillaan 1,61 litralla, kun nopeus pysytteli noin 23–28 solmun välillä.

Nordkappin taloudellinen nopeusalue on verraten laaja, mikä näyttäisi olevan tilanne myös Finnmasterissa. Silverissä taloudellisten nopeuksien alue on suppeampi, ja taloudellisuus heikkenee siinä dramaattisemmin kuin kilpailijoissa.

Kaikissa kolmessa veneessä on hyvin samankokoinen polttoainesäiliö, joten omavaraisuuslaskelmissa pisimmän korren vetää tässäkin suhteessa Nordkapp. Sen laskennallinen toimintamatka 20 prosentin varalla on noin 165 meripeninkulmaa. Silverillä päästäisiin vastaavissa olosuhteissa 140 meripeninkulmaa ja Finnmasterilla 130.

Silver hiljaisin, varauksin

Melumittauksissa Silver tuotti marssinopeuksilla parhaimmat eli alhaisimmat lukemat. Tulos ei yllätä, kun moottorina on lähes järjestäen miellyttävällä äänellä vaikutuksen tehnyt Honda. Veneen ansioksi voi laskea korkean takaselkänojan, jonka taakse moottori jää katveeseen mölyämään. Alhainen melutaso edellyttää kuitenkin Silverissä tarkkaa nopeusmittarin seurantaa. Yli 32 solmun nopeuksissa melutaso hypähtää äkisti pitkälle yli 80 desibelin.

Aallokossa Silveristä kuului hiukan muita enemmän kalusteista kantautuvia räminöitä ja sivuääniä. Muutoin sen runko vaikutti jämäkältä ja vankalta. Silver tuntuu myös olevan herkkä sille, että vene pidetään aallokossa aina kölillään. Palteisiin kohdistuvat aaltojen iskut tuntuvat ajoittain kovina.

Finnmaster on melujen osalta miellyttävä kokonaisuus. Siitä on muita paremmin saatu eliminoitua rakenteista kantautuvat äänet, eikä moottorin melukaan kantautunut matkustamoon yli 80 desibelin vahvuudella ennen kuin vasta 35 solmun yläpuolella.

Runkoääniä kuului eniten Nordkappissa, mutta varsinkin kovemmissa nopeuksissa ne peittyivät Evinruden miehekkääseen mörinään. Norjalaisyhdistelmälle mitattiin marssinopeuksilla 80–82 desibeliä, eli varsin siedettäviä lukemia nekin.

Nordkappille kirjattiin testin korkeimmat meluarvot, mutta asia ei ole ihan absoluuttinen. Hiukan henkistä tasoitusta Nordkappille voi nimittäin antaa suhteuttamalla meluarvot saavutettuihin nopeuksiin. Jos tarkastellaan, missä nopeudessa yleisesti hyväksyttävän melutason raja eli 85 desibeliä ylitetään, huomataan, että Nordkappissa se tapahtuu selvästi muita suuremmalla nopeudella. Silverissä raja ylitetään jo 36 solmun paikkeilla, Nordkappilla raja tulee vastaan 41,5 solmun kohdalla, Finnmasterissa solmua aikaisemmin.

Joka tapauksessa, täydellä teholla ja huippunopeudella kaikki vertailun veneet kuitenkin meluavat.

Finnmaster tasavahva

Jos vertailukolmikkoa yrittää kuvailla tiivistetysti ja ytimekkäästi, tällä kertaa sen voisi sanoa olevan jopa helppoa. Nordkapp on puhdasverinen vauhtivene dynaamiselle ja nuorekkaalle väelle. Imagoa korostavat vahvat kontrastit sävyissä ja tietty aggressiivisuus. Mahdollisuus tuplamoottoreihin voi monille lapsenmielisille olla jo yksistään ostopäätöstä puoltava tekijä.

Silver on selkeästi perhevene, joka on puettu ja istutettu DC-konseptiin. Sitä varjostaa hieman väritön ja etenkin sisätiloja leimaava minimalistinen ja kalsea tunnelma. Silverin vahvuuksia ovat sen retkeilyvalmiudet ja runsas vakiovarustelu, joskaan ei Finnmaster suoranaisesti jalkoihin jää.

Finnmaster yrittää olla vähän kaikkea ja samalla tarjota jokaiselle jotakin. Yllättävää kyllä, tällä kertaa siinä näytetään jopa onnistutun, ja veneestä on vaikea osoittaa selkeitä epäkohtia. Kokonaisuutena se antaa itsestään jopa herraskaisen ja edustavan vaikutelman olematta kuitenkaan turhan konservatiivinen.

Kun hintapuolta tarkastellaan, Nordkapp on selvästi huokein, mutta niin on varustelukin vaatimattomin. Sen saa kuitenkin isoine moottoreineen samalla hinnalla kuin Silveriltä saisi vasta pelkän veneen.

Kallein paketti tästä kolmikosta on Finnmaster. Pienempi, 250-hevosvoimainen moottori ei vaikuttaisi sen hintaan kuin runsaan tuhannen euroa alentavasti. Silveriin puolestaan ei 300-hevosvoimaista vaihtoehtoa edes ole, vaan todelliset investoijat saavat edetä suoraan 350 hevosvoiman luokkaan.

350-hevosvoimaisilla moottoreilla Silveristä joutuu maksamaan 115 000 euroa, kun Finnmasterista hinta on 123 400 euroa. Kahdella 200-hevosvoimaisella ”isolohko-Evinrudella” varustettu Nordkapp irtoaa 108 900 eurolla.

Metrihinta huipussaan

Tämän testin veneet ovat melko tarkalleen puolitoista metriä pidempiä kuin viime helmikuun lehdessä 2/2019 olleet DC-vertailumme veneet. Isompien veneiden keskimääräinen hinta ilman moottoria on yli 80 000 euroa, puolitoista metriä lyhyempien noin 45 000 euroa. Ei ihan tuplat siis, mutta melkein. Leveyttä ei pidennys tällä kertaa lisää kuin noin parikymmentä senttiä.

Mistä valtava hinnan nousu oikein muodostuu? Ymmärrystä auttaa hieman, kun tarkastellaan painoja. Sitä saa isommassa veneessä yli 500 kiloa enemmän. Kylkiäisenä tulee noin 40 prosenttia suurempi polttoaineen kulutus.Onko isompi DC siis ”hyvä diili”? Tuntuvin ero on hiukan tilavampi kajuutta, parhaassa tapauksessa pieni erillinen wc-komero ja minipunkka lapsille. Pelkkään päiväveneilyyn muutaman hengen porukalla ero ei ole niin valtava kuin mitä korkeamman hinnan perusteella voisi kuvitella.

Karel Kakko, toimittaja


Arvosteluperusteet

Veneitä arvioidaan suhteessa itseensä, eli kuinka hyvin ne täyttävät odotukset ja vaatimukset siinä käytössä, mihin ne on ajateltu. Veneet ajettiin samana päivänä peräjälkeen samoissa olosuhteissa ja samoilla reiteillä. Ajettavuudessa painotetaan sekä ajo-ominaisuuksia että teknistä toimivuutta.

Loppuarvostelu

Finnmaster T8

Pituus/leveys 8,10 m /2,72 m
Paino n. 2 200 kg
Henkilöluku 10 CE-luokka 10/C
Tehosuositus 250 – 350 hv
Koeajomoottori Yamaha F300
Polttoainesäiliö 261 l
Vesisäiliö/septisäiliö 39 l/47 l
Vakiovarustus mm. tuulilasinpyyhkimet 2 kpl, hydrauliohjaus, säädettävä ohjauspyörä, usb-virran ulosotot 3 kpl, keulapotkuri, trimmitasot, automaattinen pilssipumppu, pentterimoduuli ja pesuallas, painevesijärjestelmä, keraaminen liesi, vetojääkaappi, vesi-wc, kansi- ja runkoikkunat, mukitelineet, tiikkikannet, avotilan pöytä, mattosarja ja verhot.
Lisävarusteet mm. navigointielektroniikka, ohjaustehostin, kauko-ohjattavat ankkurivinssit keulaan ja perään, led-keulavalot, stereojärjestelmä, maasähköjärjestelmä, lämmitin, sähköinen pöydänjalka avotilaan, vesihiihtokaari, satamapeite, aurinkotasosarja
Hinta alkaen 85 700 € ilman moottoria, 112 950 € koeajomoottorilla vakiovarustein
Valmistaja Finnmaster

Kiitämme

+ Edustavaa kokonaisuutta
+ Ajettavuutta
+ Viihtyisää kajuuttaa

Moitimme

– Muita heikompaa taloudellisuutta

  • Edustavaan päiväveneilyyn

Silver Raptor DCz

Pituus/leveys 8,05 m /2,76 m
Paino n. 2 150 kg
Henkilöluku 10, CE-luokka C
Tehosuositus 250 – 350 hv
Koeajomoottori Honda 250
Polttoainesäiliö 260 l
Vesisäiliö/septisäiliö 45 l/50 l
Vakiovarustus mm. tuulilasinpyyhkimet, usb-ulosotot 3 kpl ja 12v, avotilan pöytä, huurunpoistopuhallin, hydrauliohjaus, säädettävä ohjauspyörä, jääkaappi pakastimella, kasiliekkinen kaasuliesi, avattavat ikkunat kajuutassa, keulapotkuri kauko-ohjaimella, keulan törmäyssuoja, avotilan ja kansien komposiittipäällyste, led-keulavalo, mukitelineet, painevesijärjestelmä, karttaplotteri kaiulla, stereot, keulatikas, sähköinen pilssipumppu, sähkötoiminen vesi-wc, vesihiihtokaari, automaattiset trimmit.
Lisävarusteet mm. aurinkokennot keulakannelle, maasähköjärjestelmä, ohjaustehostin, ankkurivinssi perään, pimennysverhot, lämmitin.
Hinta alkaen 90 000 € ilman moottoria, 105 000 € koeajomoottorilla vakiovarustein
Valmistaja Silver

Kiitämme

+ Helppoa ajettavuutta
+ Vakiovarustusta

Moitimme

– Paikoin karua tunnelmaa

  • Retkeilijän valinta perhekäyttöön

Nordkapp Noblesse 790

Pituus/leveys 8,11 m /2,50 m
Paino n. 1 800 kg
Henkilöluku 8, CE-luokka C
Tehosuositus 200 - 400 hv
Koeajomoottori Evinrude G2 300
Polttoainesäiliö 255 l
Vesisäiliö/septisäiliö 40 l/ 40 l
Vakiovarustus mm. tyynysarja, kemiallinen wc, kuomu, kaksoisakkujärjestelmä, tuulilasinpyyhin, painevesijärjestelmä, käsikäyttöinen ja sähkökäyttöinen pilssipumppu, hydrauliohjaus, harmaa synteettipinnoite avotilassa ja kansilla, avotilan pöytä, kompassi, aurinkotasovarustus, virran ulosotto, keitin.
Lisävarusteet mm. satamapeite, ankkurivinssi, kaukosäädin edelliseen, lämmitin, trimmitasot, keulapotkuri, kylmälaatikko, navigointielektroniikka, stereojärjestelmä, sähkötoiminen vesi-wc.
Hinta alkaen 65 800 € ilman moottoria, 89 900 € koeajomoottorilla vakiovarustein
Valmistaja Nordkapp

Kiitämme

+ Suorituskykyä
+ Taloudellisuutta
+ Ajettavuutta

Moitimme

– Niukkoja retkeilyvalmiuksia

  • Suorituskykyä haluavan valinta

 

Lue myös nämä

X