Tilaa
Testit

Kipparin käyttötesti: Käyttötesti-Mercurymme on luotettava kone – Surutonta työveneilyä

Käyttötesti-Mercurymme on luotettava kone. Ainoa ongelma oli oheislaitteessa.

05.09.2023

Tekstipasi nuutinen

Ajotunteja moottorissa on veneen mittarin mukaan nyt 135, joista tällä kaudella kertyneitä on 28. Käyttö vilkastuu tyypillisesti kauden loppua kohden, kun työtehtävät lisääntyvät. Venekuvauksia ja sisarlehtemme Veneen seuraamia purjehduskilpailuja on silloin enemmän.

Työveneen moottori voi jäädä lomakaudella pitkiksi ajoiksi ilman käyttöä. Tällä kertaa siitä syntyi ongelma, joskaan ei itse moottorille. Pääkytkin oli jäänyt päälle ja akku oli reilussa viikossa ylityhjentynyt. Mikään laite ei toiminut ja akusta mitattu jännite oli vain 5,60 volttia.

Näin tyhjäksi akun ei olisi pitänyt päästä veneessä, jossa ei ole sähköä kuluttavia laitteita. Ilmeisesti veneessä on virtavuoto, mikä voi olla yhteydessä myös entisen moottorin syöpymiin.

Vaihdoimme akun uuteen ja palasimme moitteettoman huolettomaan käyttöön. Erityisen mielenkiintoiseksi kokemukseksi on osoittautunut 115 hv moottorin vertailu aiempaan 150-hevosvoimaiseen. Etenkin, kun käyttötuntien jakauma testiveneellämme muistuttaa varsin paljon tyypillistä kalastus- ja huviveneilyä.

Huippunopeuksilla on ajettu hyvin vähän. Suunnilleen sen verran, mitä syntyy kun kukin käyttäjä vuorollaan on ”ottanut tyypit” uudesta koneesta. Matkanopeuksia (4000-4500 rpm / 23-27 kn) on enemmän. Ne tulevat ripeistä siirtymistä kuvauspaikoille, vastaten apajille ajoa. Ylivoimaisesti eniten on hidasajoa ja tyhjäkäyntiä, sillä kuvatessa veneellä liikutaan samaan tapaan kuin kalamies pyydystäessään.

Muutaman solmun pudotus huippunopeudessa on merkityksetöntä. Se taas vaikuttaa myönteisesti, että pienemmillä tehoilla vene käyttäytyy rauhallisemmin ja sen käsittely on rennompaa ja tarkempaa niin hidasajossa kuin matkanopeudella. Myös polttoainetta kuluu vähemmän.

Lähinnä makuasiaksi jää suhtautuminen Mercuryn äänimaailmaan. Desibelimittarilla mitattuna melua ei ole merkittävästä enempää eikä vähempää kuin ennenkään, mutta äänen sävy on selvästi karkeampi ja rouheampi kuin edeltäjä-Evinrudessa. Hyvä vai huono asia, se on jakanut mielipiteitä testaajien joukossa ennenkin.

Pääasia on, että moottori murisee tasaisesti, luotettavasti ja ilman sivuääniä.

Lue myös nämä

X