Jutut

Koronavirus ei näy venekaupassa

Vaikka talous sakkaa ympärillä, veneala lähtee yllättäen taantumaan toiveikkaana. ”Peruutuksia ei ole tullut lainkaan”, kertoo Bike & Boat Worldin Erkan Fere.

19.03.2020

Tekstija kuvat Markus Ånäs

Koronaviruksen leviämisen estämiseksi tehdyt massiiviset suojaustoimet ovat ajamassa taloutta ympäri maailmaa taantumaan. Suomessa erityisesti palvelusektorille odotetaan jopa konkurssiaaltoa. Synkkien näkyminen keskeltä löytyy kuitenkin valoisampia pilkahduksia.

”Korona-viruksen talousvaikutukset eivät meillä näyttäydy ainakaan negatiivisena”, kertoo Otto Brandtin Bike & Boat Worldin toimitusjohtaja Erkan Fere.

Samaa sanoo alan kattojärjestön Venealan Keskusliitto Finnboatin puheenjohtaja Kim Koskinen, joka painottaa, että merkityksellistä oli venemessujen ajoitus.

”Suomessa venemessut pystyttiin pitämään täysimääräisenä ennen korona-viruksen tunnistettua, laajamittaista saapumista”, Koskinen sanoo.

Venemessujen kävijämäärä kasvoi 8,7 prosenttia ja Feren mukaan siellä tehtiin kauppaa erinomaisesti. Sen sijaan esimerkiksi Ruotsissa maan suurimmat venemessut jouduttiin keskeyttämään ja Norjassa perumaan. (Vene-lehden jutun Tukholman messuista ja niiden keskeyttämisestä voit lukea täältä.)

”Oleellista on, että myös venemessujen jälkeen kauppa on käynyt vilkkaana”, Fere kertoo.

Ei peruutuksia

Toisin kuin 2000-luvun ensivuosikymmenen lopulla alkaneessa finanssikriisissä, nyt ei ole nähty ainakaan laajamittaista, jo valmiiden tilausten perumisaaltoa.

”En ole kuullut alan toimijoilta viitteitä sellaisesta”, Finnboatin Koskinen kertoo.

Bike & Boat World edustamat merkit ovat isoja, kuten veneistä Alukin, XO, Nimbus, AMT, Faster, Silver ja Terhi sekä perämoottoreista Honda ja Torqeedo. Se on yksi suurista vähittäismyyjistä Suomessa.

”Tilausten peruutuksia ei ole tullut ensimmäistäkään”, Fere vahvistaa kattojärjestön näkemyksen.

”Oikeastaan päinvastoin. Lumeton ja jäätön talvi on ollut myynnin kannalta erinomainen, sillä olemme pystyneet järjestämään koko ajan koeajoja. Niitä jatkamme edelleen ainakin niin kauan kunnes toisin käsketään. Ja kysyntää on ollut – tuntuu, että ihmisillä on nyt aikaa enemmän.”

Fere painottaa, että toimijoiden on nyt pidettävä huolta siitä, että netissä olevat materiaalit ovat kurantteja, sillä liikkeissä asiakkaat eivät liikkumisrajoitusten vuoksi aiemmassa määrin käy.

Feren näkemys on, että veneala voi selvitä kohtuullisen pienellä notkahduksella, jos sellaista ilmenee lainkaan. Luontopakoisuus näkyy jo nyt muun muassa Metsähallituksen ruuhkautuneissa palveluissa. Sama odottanee vesillä, kun veneilykausi käynnistyy laajamittaisesti. Tosin Metsähallitus tiedotti keskiviikkona, että varaus- ja vuokratuvat suljetaan koronatilanteen vuoksi tulevana viikonloppuna. (Erä-lehden uutisen aiheesta löydät täältä.)

”Mökkikaudesta tullee vilkas. Samoin, jos eristämistoimet jatkuvat, moni tullee kokemaan, että perheen kanssa veneily suljetussa veneessä on karanteeniin mielekäs vaihtoehto”, Fere uskoo.

Veneet halutaan vesille

Venetehtailla näkemys on samansuuntainen. Kontiolahtelaisen AMT:n toimitusjohtaja Mikael Winqvist kertoo, että tilauksia ei ole heiltäkään peruttu.

”Uusi kauppa on hiljentynyt, mutta toisaalta talven aikana jo ostetut veneet pikemminkin halutaan nopeasti kuin että niitä ei haluttaisi. On poikkeuksellista, että asiakkaat soittavat tähän aikaan vuodesta venetehtaalle ja kysyvät, milloin he saavat veneensä.”

”Päällimmäisenä on valtava huoli tulevaisuudesta, mutta mitään konkreettista ei ole vielä vastaan tullut.”

AMT:n tehtaalla valmistuu kuiturunkoisia daycruisereita, mutta kuinka käy uusien tilausten. ”Juhannus on selkeä raja, sillä jos siihen mennessä koronaa ei ole kellistetty, ensi talvi tulee olemaan vaikea”, Mikael Winqvist kertoo.

Tuotantoketju kestää kesään

Venealan kotimaisuusaste on monella tapaa korkea. Sama pätee myös tuotantoketjuun, eikä se ole AMT:n Winqvistin mukaan vielä vaarantunut.

”Olemme saaneet materiaaleja edelleen hyvin, ja kun olen käynyt alihankkijoitamme ja toimittajiamme läpi, kaikkien viesti on ollut, että ainakin kesään asti, eli tämän tuotantokauden loppuun asti, toimitukset eivät ole vaarantumassa.”

Esimerkiksi polyesterihartsi keitetään Porvoossa ja toisaalta tuontituotetta, Egyptistä ja Kiinasta ostettava lasikuitulankaa on varastoissa hyvin.

”Suurin uhka onkin työntekijöidemme terveys – pystymmekö tekemään veneitä”, Winqvist sanoo.

Winqvist ei rinnastaisi tätä kriisiä finanssikriisiin, joka romahdutti koko venealan.

”Nyt puhutaan ihmisten terveydestä. Oleellinen ero on, että toisin kuin rahaan liittyvissä kriiseissä, joissa on aina voittajia ja häviäjiä, tässä en ole huomannut kenenkään yrittävän hyötyä toisten ahdingolla. Kaikki koettavat selviytyä yhdessä.”

Faster on Otto Brandtin Bike & Boat Worldin keskeinen merkki, eikä toimitusjohtaja Erkan Feren mukaan tilausten peruutuksia ole heille tullut: ”Uusia veneitä on toimitettu jo vesille.”

 

 

 

 

Lue myös nämä

X