Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Merimiestaito: Kiinnitä aina veneesi huolellisesti

Lähes jokainen osaa sitoa kengännauhansa, mutta veneen kiinnitysköyden kanssa monilla vain ajatus menee solmuun.

22.05.2022

TekstiJuha Virtanen

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Mitä minun pitää tehdä? Miten kiinnitän veneen oikein?

Kysymykset kuulee usein kyytiläiseltä, joka ei ole paljon veneillyt, mutta haluaa olla avuksi. Veneen kiinnittämisen kanssa pähkäilee usein myös moni sellainen, joka on veneillyt jo pitkään.

Olen nähnyt rannassa, miten vene on ajettu nätisti kyljittäin laituriin ja kippari on hypännyt ketterästi pois veneestä irrallinen köysivyyhti kädessään.

Kun kysyin, että kannattaisiko tuo vene kiinnittää jotenkin, on hetkellisen hämmennyksen jälkeen alkanut melkoinen sählääminen. Onnistuihan tuo sitten kyseiseltä kippariltakin.

Kun auto ajetaan parkkiruutuun, se jää paikoilleen – jos käsijarru on päällä. Veneen kanssa on toimittava toisin. Vain jäihin unohdettu vene pysyy liikkumatta paikallaan. Köydet ovat se käsijarru, joka pitää veneen ruudussa, mutta ei silloinkaan vene pysy täysin paikoillaan.

Mielipiteitä oikeasta kiinnitystavasta on varmasti monia, eikä tässä väitetä, että nämä tavat ovat ainoat ja oikeat.

Ne ovat vain päteviksi todettuja, käytännössä kokeiltuja vinkkejä aloitteleville veneilijöille. Niiden avulla veneen kiinnittämisestä ei tule elämää suurempaa ongelmaa.

Tärkeintä on, että kiinnitys tapahtuu aina yhtä huolellisesti ja turvallisesti, vene pysyy varmasti paikoillaan vaikka myrsky yllättäisi, se ei kolhiudu, eikä kolhi muitakaan laiturissa olevia veneitä. Silloin vene on ollut todennäköisesti oikein kiinnitetty.


Rantautuminen, osa 1: Avoveneellä ja isolla veneellä kiinnittyminen. Katso kiinnittymisohjeet videolta.

Rantautuminen, osa 2: Akselivedolla laituriin. Katso videolta ohjeet kiinnittymiseen

Rantautuminen, osa 3: Irtautuminen laiturista perä edellä. Video: Näin akselivetoisella lähdetään laiturista


Kyljittäin laiturissa

Jos on tilaa, on veneen kiinnittäminen kyljittäin laiturin kupeeseen joskus mahdollista. Silloin on helppo nousta veneestä, lastata ja tulla veneeseen kyytiin.

Suojaa veneen kylki laittamalla veneen ja laiturin väliin riittävän kookkaat lepuuttajat. Ne estävät veneen hankautumisen laituriin.

Kiinnitä vene siten, ettei se pääse siirtymään eteen ja taaksepäin laiturin suuntaisesti, varsinkin, jos edessä tai takana on toisia veneitä.

Siirtyilyn voit estää niin sanotuilla springiköysillä eli vetämällä kaksi köyttä ristiin lähimpiin pollareihin tai lenkkeihin, toinen perästä eteenpäin ja toinen keulasta taaksepäin. Ne estävät veneen siirtyilyn laiturin suuntaisesti.

Jos laiturissa on kiinnityspisteitä runsaasti, ei springiköysien edes tarvitse kulkea ristiin, kunhan veneen turha edestakaisliike estyy.

Veneen kääntyilemisen voit estää vetämällä keulasta ja perästä poikittaiset köydet laiturin pollareihin tai lenkkeihin. Jätä köysiin kuitenkin sen verran varaa, että vene pääsee liikkumaan vapaasti aallokon ja vedenkorkeuden muutosten mukana.

Pidä huoli siitä, että laiturin knaapissa tai rautalenkissä on vain tarvittava määrä köyttäsi. Se tarkoittaa joko paalusolmulla tehtyä lenkkiä tai knaapin/lenkin läpi vedettyä köyttä. Älä siis rakenna laiturin knaapin ympärille näyttävää köysirusettia – vaikka kuinka sitä köyttä olisi vielä kaksi metriä jäljellä! Joku toinenkin saattaisi tarvita kyseistä kiinnitysknaapia omalle köydelleen.

Solmut tehdään siis veneeseen. Siinäkään ei tarvitse liioitella.

Perä paalussa kiinni

Peräpaaluun kiinnittyminen ei ole sen vaikeampaa kuin poijuunkaan. Paaluja on tosin yleensä kaksi, joten peräköydet kannattaa kiinnittää ristiin eli vasemmasta paalusta oikeaan takaknaapiin ja oikeasta paalusta vasempaan – tai molemmat siihen ainoaan keskellä takakantta olevaan kiinnityspisteeseen. Näin vene ei pääse liikkumaan sivuttain ja kolhiinnu esimerkiksi naapurin veneeseen.

Huolehdi, että kiinnitysköysi ei jää vain paalun korvakkeeseen kiinni, vaan kiertää koko paalun. Jos korvake irtoaa, on venekin irti. Korvake ei välttämättä kestä nykivää rasitusta, se vain estää köyden valumisen alas veteen asti.

Keulaköysien kanssa toimi kuten poijukiinnityksessä.

Perä poijussa tai ankkurissa

Muista ottaa ensin selvää saako kyseisessä satamassa käyttää ankkuria. Sähkö- ja tietoliikennekaapelien takia se saattaa olla kiellettyä. Muista myös käyttää ketjua ankkurin ja köyden välissä.

Muutoin toimi kuten peräpojun kanssa.

Poijukiinnityksessä on tärkeää, että poijuun kiinnitetty köysi on riittävän kireällä. Poijuun tuleva köysi kiinnitetään poijun renkaaseen yleensä poijuhaan avulla.

Jos tuuli on vasemmalta, kiinnitä köysi mieluimmin suojan puolelle eli veneen oikean takakulman knaapiin. Ja jos tuulee oikealta, laita köysi vasemmalle. Jos perässä on vain yksi knaapi tai pollari keskellä takakantta, on köysi kiinnitettävä siihen.

Kun perä on saatu kiinni poijuun/ankkuriin, kiinnitetään keula laituriin. Käytä mieluimmin, jos mahdollista, kahta köyttä, jotka tulevat V-muodossa laiturin kiinnityspisteisiin. Silloin keula pysyy hyvin paikoillaan, eikä vene pääse liikkumaan sivusuunnassa.

Lue myös: Ankkurointi – Tukevasti kiinni pohjassa

Aisapaikalla

Aisapaikkoja on kahdenlaisia. Pienemmille veneille on yleensä aisat, joiden väliin mahtuu vain yksi vene.

Jos aisa on lyhyempi kuin vene, saa peräköydet kiinnitettyä eteenpäin. Yleensä keulaköysille on kiinnityslenkki lähellä aisan puoliväliä, jolloin keulasta voi vetää köyden taaksepäin. Sen avulla voi säätää veneen paikan siten, ettei keula pääse hakkaamaan laituriin. Tarkoitus on kiinnittää vene aina vain aisoihin, mutta veneen tyypistä ja sen keulaknaapien sijoittelusta johtuen usein vene kiinnitetään keulastaan myös laituriin.

Jos aisapaikka on sellainen, jossa samassa ”pilttuussa” on kaksi venettä, kiinnitytään siihen kuten kylkikiinnityksessäkin. Toinen keulaköysistä kiinnitetään laituriin.

Aisojen ja veneen väliin kannattaa aina laittaa lepuuttimet. Keulaköysissä on hyvä käyttää joustimia.

Yleensä aisapaikat ovat veneiden ”omia”, joten kannattaa tehdä erillinen kiinnityspaketti kotisatamaa varten. Siinä on oikean pituiset kiinnitysköydet niin keulaan kuin perään, jolloin kiinnittyminen sujuu nopeasti ja vene on heti oikealla paikallaan.

Välineet kunnossa

Köysi on periaatteessa ainoa mitä veneen kiinnittämiseen tarvitaan. Sen kunnosta kannattaa pitää huolta. Aurinko polttaa ja haurastuttaa kuituja. Vene on laiturissakin ollessaan koko ajan liikkeessä ja se aiheuttaa mekaanista rasitusta köysille. Varmista, että köysi on oikeaa kokoluokkaa omalle veneellesi. Usein näkee pienissä veneissä turhan paksuja köysiä ja vastaavasti isoja veneitä laitetaan kiinni paremminkin naruiksi kutsuttavilla ”köysillä”. Köysimateriaalikin toki voi vaikuttaa asiaan. Ohut, pikkurillin paksuinen laatuköysi voi olla yhtä vahvaa kuin peukalon paksuinen, halvempaa laatua oleva köysi.

Laitasuoja, lepuuttaja, fendari, fenderi, muovimakkara… Sillä on monta nimeä, käyttäköön kukin itselleen mieluista. Laitasuoja on kuitenkin tärkeä varuste veneessä. Se estää veneen vaurioitumista laituriin, aisapaikan aisaan tai toiseen veneeseen. Muutaman euron laitasuoja saa mieluimmin tulla hierotuksi kuin gelcoat- tai lakkapinta. Jos veneesi on ilmatäytteisillä ponttoneilla varustettu kumivene tai kovapohjainen RIB-vene, käytä myös sen kanssa aina laitasuojia ponttonien, laiturin tai toisen veneen välissä. Kallista ponttonia on turha hieroa laituria vasten. Laiturissa tai naapurin veneessä voi olla myös teräviä ulkonemia, jotka saattavat puhkaista ponttonisi.

Joustin säästää kiinnitysköysiä, kiinnitysheloja ja veneen knaapeja. Niitä on sekä kumisia ”pamppuja” tai metallisia, jousen näköisiä joustimia. Kumiset ovat hiljaisia, mutta metalliset nitisevät ja kilisevät. Molemmat kuitenkin hoitavat asiansa, joten kukin käyttäköön mieleistään. Joustimia kannattaa käyttää varsinkin isoissa satamissa, missä on paljon liikennettä ja peräaallot keikuttavat venettä. Myös tuulisissa satamissa joustimille on tarvetta.

Knaapit kannattaa myös tarkastaa säännöllisesti ja varsinkin niiden kiinnitys veneeseen. Niihin kohdistuu kauden aikana rasitusta aina, kun vene on kiinnitettynä johonkin. Rakenteet haurastuvat hitaasti. Seuraava myrsky saattaa tuoda vauriot näkyviin ikävällä tavalla.

Katso videolta miten vene kiinnitetään.

Paalusolmun teko on veneilijän perustaito

Paalusolmu on yksi veneilijän käyttämistä perussolmuista ja se on hyvä osata tehdä. Solmu pitää ja se on avattavissa helposti. Paalusolmun avulla köyden päähän saa tehtyä helposti lenkin, jonka voi sujauttaa helposti paalun ympäri.

Kiepauta lenkki jonkin matkaa köyden päästä. Vedä köyden pää alakautta lenkistä läpi.

Vedä köysi lenkin jälkeen köyden ”pitkän” osan ali.

Käännä köyden pää takaisin kohti alussa tehtyä lenkkiä ja vedä köysi lenkin läpi nyt yläkautta. Vedä köyden pää lenkin ali.

Kiristä paalusolmu vetämällä köyden pitkästä osasta ja köyden päästä.

Voit lukea jutun myös Kipparin näköislehdestä 6/2019.

Lue myös nämä

X