Tilaa
Testit

Arkistojen aarteita: Pioner Multi – Norjalaislääke ramppikuumeeseen

Norjalainen Pioner on luottanut kymmeniä vuosia omaan materiaaliinsa. Kirkkaasti suosituin ja samalla suurin malli on reilut viisimetrinen, keularampilla varustettu Pioner Multi.

08.09.2019

TekstiTimo Sarkkinen

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Jokainen venevalmistaja on tavallaan ”oman tiensä kulkija”, mutta Pioner mitä vahvimmalla syyllä. Tuskinpa norjalaismerkin perustajatkaan pystyivät vuonna 1959 kuvittelemaan, millaisen menestystarinan he tulisivat saavuttamaan polyeteenistä – tuttavallisemmin ämpärimuovista – valmistetuilla kanooteilla, jollilla, polkuveneillä ja pienillä moottoriveneillä.

Kaikkiaan Pionereja on valmistunut reilusti yli 300 000 kappaletta. Kova juttu, vaikka pienistä menopeleistä puhutaankin. Vuosituotanto on 3 500 venettä, joista valtaosa jää kotimaahan Norjaan. Tärkeinä vientimaina mainitaan Ruotsi, Saksa sekä Englanti, minne Pionereja menee erityisesti viranomaiskäyttöön.

Suomessa Pioner on tullut tutuksi merkin alkuajoista lähtien. Viime vuosina se on kuitenkin jäänyt venetarvikkeisiin panostavan liikkeen sivutuotteeksi. Nyt tähtäimessä on uusi tuleminen entistä laajemman jälleenmyyjäverkoston voimin.


Esittely on julkaistu Kipparissa 6/2017


Kestäväksi tehty

Polyeteenin perusominaisuuksissa on paljon hyvää venekäyttöä ajatellen. Se on ensinnäkin pehmeää ja joustavaa – siis naapuriystävällistä toisiin veneisiin osuessa. Lisäksi se on muovilaatuna erittäin liukas, mikä helpottaa monia asioita; puhtaanapitoa, trailerikäyttöä sekä veneen vetämistä ja työntämistä erilaisilla luonnonrannoilla.

Kuten monet muutkin polyeteenituotteet, Pionerit valmistetaan ns. rotaatiovaluna. Tiivistetysti se tarkoittaa, että muovijauheella täytettyä muottia kuumennetaan ja pyöritellään tarkasti säädellysti automatiikan ohjaamana. Kaksikuorinen, ilmakellukkeinen vene valmistuu viimeisteltäväksi yhdellä muovauksella, kalusteet ja varusteet kiinnitetään erikseen.

Valmistustavan ansiosta veneissä ei ole erikseen runkoa ja kantta – ei itse asiassa yhtään saumaa.

Saumaton rakenne on omiaan luomaan odotuksia pitkäikäisyydestä. Suunnittelun ja valmistusprosessin keskeisenä lähtökohtana onkin ollut arkailematonta käyttöä kestävä rakenne. Ja tuskinpa veneitä menisi vuosi toisensa perään viranomaiskäyttöön, ellei tässä olisi onnistuttu.

Sellaista panssarivenettä ei toki ole olemassa, joka säästyisi vaurioitta vaikkapa kovavauhtisesta karilleajosta. Herää siis kysymys, kuinka polyeteenistä valmistettua venettä tarvittaessa korjataan?

Pionerin Suomen toiminnoista vastaava Kim Varjo kertoo, että pikkukolhujen korjaamiseen käytetään muovihitsauslankaa, ja että korjauspaketti voidaan toimittaa vaikka postitse kesämökille. Isommat, polyeteenilevyillä tehtävät korjaukset vaativat enemmän osaamista. Ammattimiehiä on onneksi olemassa tälläkin saralla.

Turvallisuutta ajatellen on vielä paikallaan mainita, että Pionerien kelluvuus ei katoa pohjaan tai kylkeen tulleen isommankaan reiän seurauksena.

Useimmat Multin ostajat haluavat tuplapulpetit, jotka nekin ovat polyeteenistä valmistettuja. Kuski ja kyytiläinen istuvat aina peräpenkillä, suomalaisten suosimia erillispenkkejä ei lisävarustelistalla ole.

Rampista paljon iloa

Multi on Pionerin ainoa katamaraanirunkoinen malli ja myöskin ainoa, joka on varustettu keularampilla. Samat tunnuspiirteet olivat ensimmäisessä, jo vuonna 1993 päivänvalon nähneessä malliversiossa. Uudistuksia on tehty harkitusti, nyt esiteltävä Multi edustaa kolmatta sukupolvea.

Tylppäkeulaisen Multin ramppi on varustettu käsikäyttöisellä vinssillä, joka on sijoitettu keulan boksiin. Sähkövinssiä ei ole tehtaan lisävarusteena tarjolla, mutta sellaisiakin ovat jotkut jälleenmyyjät asentaneet. Käsikäyttöinen vinssi kannattaa joka tapauksessa jättää varalle.

Parhaan avun rampista saa luonnonrannoissa. Isotkin tavarat saa kannettua kyytiin esteittä, ja kaksipyöräisillä voi jopa päräyttää suoraan avotilaan. Useimmat nelipyöräiset, kuten mönkkärit ja puutarhatraktorit, ovat sen sijaan Pionerin rampille liian leveitä.

Oma lukunsa on sitten liikuntarajoitteisten veneily. Muokattava Multi kiinnostaa heitä varmasti. Pyörätuolilla liikkuvan on mahdollista ajaa itsekin, jos vene varustetaan tavallista edemmäs sijoitetulla kapealla sivupulpetilla.

Tasaista turkkitilaa on hulppeasti moniin tarpeisiin. 300 euroa kappaleelta maksavat istuinlaatikot ovat lisävarusteita. 

Kalustus tarpeen mukaan

Koko mallistoa yhdistävä perusajatus on, että asiakas valitsee veneeseen haluamansa kalusteet ja varusteet. Vaihtoehtoja riittää etenkin isoimmissa malleissa. Multin kalustukseksi voi valita kapean sivupulpetin, leveän pulpetin tai trendikkäät tuplapulpetit. Näistä jokaiselle on vakiopaikkansa perässä, mutta asennus onnistuu muuallekin veneeseen.

Esittelyveneen tuplapulpetit ovat vakiopaikoillaan perässä. Niinpä käytössä on valtaisa tasasivuinen avotila pulpeteista keularamppiin saakka. Tilaa on huimasti enemmän kuin saman kokoluokan perusveneissä – ennen kaikkea siksi, että katamaraanin runkoponttonit jatkuvat lähes suorina keulaan saakka.

Kunkin puntaroitavaksi jää, onko turkille kiinnitettäville istuinlaatikoille käyttöä. Tässä yksilössä niitä on kaksi vasemmalla laidalla. Toiselle laidalle mahtuisi yhtä monta ilman että kulkuväylä keskellä tukkeutuu.

 Istuinlaatikot olisivat käytännöllisimpiä päältä avattavina, lisäksi niihin kaipaisi myös lukitusmahdollisuutta.

Ehkäpä lootia joissain tapauksissa tarvitaan, sillä perässä säilytystilaa on suorastaan surkeasti. Akku ja irtopolttoainesäiliö täyttävät omat osastonsa peräpenkin alla, mutta pikkukampetta saa laitettua apumiehen pulpetin ”hanskalokeroon”.

Peräpenkin alla ei ole paljoa säilytystilaa, sillä akku ja polttoainesäiliö täyttävät osastonsa tehokkaasti. Pieni varakanisteri mahtuu mukaan, toista isoa säiliötä ei. Kansi pysyy näppärästi auki lisävarusteisiin kuuluvan selkänojan avulla.

Vakaasti perusvauhtia

Kuten katamaraanilta sopii odottaa, Pioner Multi on erinomaisen vakaa vene. Matkanteko on luontevaa silloinkin, kun kuormaa on syystä tai toisesta reilummin toisella laidalla. Tietenkin vene kuin vene kannattaa aina mahdollisuuksien mukaan lastata tasapainoisesti.

Esittelyvene on varustettu 60 hevosvoiman Mercuryllä. Kahden normaalipainoisen istuessa perässä, liukuun noustaan melko verkkaisesti. Teho tuntuu kuitenkin sopivalta tällaiseen veneeseen, josta sporttisuus on kaukana. Kahden hengen kuormalla mitattu 27 solmun huippunopeus riittänee useimmille.

Isompien, 70 — 80 hevosvoiman moottorien tehoreservi saattaa olla tarpeen, jos Multi hankitaan toistuvaan raskaiden kuormien kyyditsemiseen. Sekin on mahdollista, ellei jopa todennäköistä, sillä veneen maksimikuormaksi on määritelty peräti 1 122 kiloa CE-suunnittelukategorian luokassa D, (972 kg CE-luokassa C).

Pioner kiipeää liukuun melko verkkaisesti 60 hevosvoiman teholla. Kulku on vakaata, ja runkomuodolle ominaisesti vene ei juuri kallistu kaarteissakaan.

Ellei omaa kokemusta katamaraaneista, Pioner tuottaa yllätyksen kaarteissa. Runkomallille tyypillisesti se ei nimittäin kallistu juuri lainkaan – ei ainakaan kun peräpenkillä on kaksi miestä pulpettiensa takana. Tiukoissa kurveissa on vaikea pysyä paikoillaan, koska jaloille ei ole kunnon tukea ja peräpenkki on ilman pehmustetta liukaspintainen.

Lisävarusteena saatavaa pehmustetta kannattaa harkita siksikin, että kovalla penkillä takapuoli jää hieman matalalle ja polvet pystyyn.

Pionerin testipäivä oli harmillisen vähätuulinen, ainoat isommat aallot sai aikaan saariston yhteysalus. Ensivaikutelmaksi jäi, että runko halkoo aaltoja kohtalaisen pehmeästi. Veden lotinaa katamaraanin matkantekomusiikkiin kuuluu, häiritsevää pauketta ei.

Suora tuulilasi ei anna kummoista viimasuojaa. Ajoasento on kohtalainen, vaikka jalkatuki puuttuu ja kaukosäätölaite jää liukunopeuksilla hieman etäälle. Kaikkien pulpettivaihtoehtojen hintaan tulee jatkossa sisältymään hydrauliohjaus.

Ainesta moneen käyttöön

Multi on mallinimensä mukaisesti monikäyttöinen vene. Se on helppo nähdä vaikkapa kesämökin yleisveneenä, jolla kuskataan uutta kiuasta, lähdetään kalaan ja kierrellään ennen haaveeksi jääneitä luonnonrantoja.

Kiitos keularampin, ostajissa on ”helppoa venettä” etsiviä ikäihmisiä ja kuten todettu, pyörätuolilla liikkuvia. Myös sukeltajat ovat potentiaalista asiakaskuntaa.

Yleisilmeeltään Multi on sitä itseään eli muovinen, vaikka laaja turkki onkin peitetty pinnoitetulla vanerilevyllä. Mutta kun mietitään miltä ”saaristokuormurit” yleensä näyttävät, Pioner ei sittenkään taida olla karuin kandidaatti – ei myöskään tylsin tai persoonattomin.

Hankintaa suunnitellessa on tietenkin syytä puntaroida tarkasti, millaisen kalustuksen ja varustuksen veneeseensä valitsee. Esimerkiksi tämän jutun esittelyvene maksaa kattavine lisävarusteineen moottorin kanssa 24 500 euroa, mutta jos ”mausteet” jätetään pois ja tyydytään vain tuplapulpetteihin, pakettihinnasta lähtee kokonaiset neljä tonnia pois.

Kun kyse on katamaraaniveneestä, pitää budjetissa huomioida myös sille soveltuva traileri. Kallis mutta laadukas vaihtoehto on Multin muodoille varta vasten suunniteltu Respo 1350 -traileri, joka maksaa noin 4 000 euroa.

Tällainen on Multin pienempi versio Viking

Lue myös nämä

X