Tilaa
Testit

Rival 440 ja Rival 505W – Ennakkoluulottoman perusveneet

Rival-veneet nähtiin ensikerran Suomessa vuosi sitten Helsingin venemessuilla. Leveiden veneiden ulkonäkö jakoi mielipiteitä, mutta koeajon perusteella ominaisuudet ja toimivuus näyttäisivät olevan kohdallaan, eikä hinta hirvitä.

09.02.2010

Tekstikarel kakko

Kuvatvesa leppä

Latvian Riikassa toimii Dole Marine niminen veistämö, jolla on takanaan yli kahden vuosikymmenen kokemus lujitemuovikomponenttien valmistuksesta juna- ja rautatieteollisuudelle. Veneiden sarjatuotanto ja keskittyminen oman venemalliston kehittämiseen alkoi runsaat neljä vuotta sitten.

Suomeen tuotavat veneet ovat Rival ja Astra. Rivalin nimeä kantavat moottoriveneet ja Astrat ovat kevyempiä soutu- ja moottorisoutuveneitä. Tehtaan vuosituotantovauhti on noin 600 venettä vuodessa. Tehtaan venepuoli ei valmista veneitä alihankintana muille veistämöille, vaan kaikki tuotetut veneet ovat täysin omia malleja.

Rivaleja ja Astroja tuo Suomeen porvoolainen Sans Rival Ltd, jonka takana on kilpaveneilyn vanha tuttu nimi Tage Gustafsson. TG-veneillä tapahtuneen sukupolvenvaihdoksen jälkeen Tage Gustafsson löysi latvialaisen veistämön venesarjan, jossa ilmeni potentiaalia. Rivalit tuovat helposti mieleen erilaiset puolalaisveneet, joita markkinoillamme on näkynyt eri tuotenimillä. Niiden ulkonäkö on aika rohkea ja murtaa perinteisiä käsityksiä veneiden linjoista.

Rival-veneiden kansiosa on suhteessa runkoon korkea ja rungon tumma väri auttaa tekemään kokonaisuudesta matalamman näköisen. Sulavalinjaisuutta lisää vielä se, että tumma runkoväri ei kulje vesilinjaa pitkin vaan seuraa pallelinjaa. Ulkopintojen viimeistely on muuten hyvällä mallilla, mutta kokonaisvaikutelmaa himmentää lievä kalseus.

Varsinkin raaka sininen kokonaan valkeita pintoja vasten on kova. Joidenkin pehmentävien irtomattojen teettäminen lisäisi viihtyvyyttä perhe- ja päiväretkeilykäytössä. Kaidevarustuksessa ja heloituksessa ei ole tingitty. Tukevan otteen voi ottaa ilman pelkoa, että jokin osa jäisi käteen. Sama pätee luukkuihin ja muihin osiin.

Koeajoveneissä oli Suzuki-perämoottorit, johon maahantuojalla on joustavat suhteet. Rivaleja ei kuitenkaan ole sidottu mihinkään tiettyyn perämoottorimerkkiin, vaan asiakas voi valita mieleisensä voimanlähteen. Moni vene hinnoitellaan, aivan kuten Rivalitkin, ilman moottoria, mutta veneisiin tehdään esiasennus tietylle moottorille. Rivaleiden kohdalla näin ei ole.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 2/2010

Lue myös nämä

X