Tilaa
Testit

Täysalumiiniset tuplapulpettiveneet: Buster XXL, Faster 625 SC, Silver Eagle BRX ja Tuna 600 DC

Kolme kovaa kotimaista ja ukrainalainen haastaja. Kipparin testiryhmä suuntasi syysvesille selvittämään, mikä on kuusimetristen täysalumiinisten avoveneiden kuningas.

13.01.2018

TekstiKarel Kakko, Timo Sarkkinen

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Kookkaissa alumiiniveneissä on valinnanvaraa enemmän kuin koskaan, kun markkinoille on tullut tasaiseen tahtiin uusia lujitemuovisisustaisia malleja. Vaikka sellaisille on helppo povata yhä suurempaa suosiota, meillä ja muualla on edelleen paljon ”vanhan liiton väkeä”, joiden mielestä alumiiniveneen pitää olla alumiinia sisäpuoleltakin.

Ulkomaiset alumiiniveneet ovat tilastoissa kaukana kotimaisten takana. Se ei sinänsä ole ihme, niin vankan maineen meikäläiset valtamerkit ovat vuosien mittaan saavuttaneet. Tarjontaan kannattaa joka tapauksessa tutustua perusteellisesti, sillä tuontiveneissäkin on mielenkiintoisia vaihtoehtoja.

Kolme kotimaista, yksi ukrainalainen

Vertailuun valittiin mahdollisimman tasainen porukka. Kaikki neljä venettä ovat yli kuusimetrisiä, tuplapulpeteilla varustettuja ja ”täysalumiinisia”. On kylläkin heti syytä täsmentää, että kotimaisissa malleissa on käytetty paikoitellen lujitemuovista ja rotaatiovalusta tehtyjä pisteosia.

Buster XXL on oiva esimerkki siitä, minkä kokoiset avoveneet olivat isoja takavuosina ja minkä kokoiset ovat tänään. Kun ensimmäinen XXL esiteltiin kaudeksi 2000, se oli toiseksi suurin Buster silloisen Magnumin jälkeen.

XXL:ää on uudistettu aika ajoin, viimeksi 2014. Ensimmäisellä ja nykyisellä mallilla ei ole juuri muuta yhteistä kuin peruskonsepti – tuplapulpetit erillispenkkeineen.

Uutta isoa Fasteria on moni ehtinyt odotella, vaikka mallistoon on ennestään kuulunut ramppikeulainen 635 CC. Odotus palkittiin viime vuonna, kun Faster esitteli mallinumerolla 625 sekä keskipulpetti- että tuplapulpettiversiot.

Porukan kolmas suuri kotimainen, Silver Eagle BRX tuli niin ikään markkinoille viime vuonna. Se vastaa lujitemuovisella sisäkuorella varustettua mallisisartaan, vaikka tilaratkaisuissa on eroja. Vakiokalustukseltaan riisutummissa BRX-malleissa on painotettu esimerkiksi kalastuskäyttöä.

Vertailun ainoa tuontivene on kotoisin Ukrainasta. UMS on monille tuttu valmistaja jo vuosien takaa, mutta nykyään sen veneitä markkinoidaan Tuna -merkillä. Mallistossa on vaihtoehtoja nelimetrisestä avoveneestä 8,5-metriseen keskihyttimalliin. Suosituissa 4,7–6 metrin kokoluokissa on paitsi täysalumiinisia, myös lujitemuovisisustaisia malleja.

Kotimaisten kilpakumppaniksi valikoitui nyt Tuna 600 DC (Double Console), joka sekin on viime vuoden uutuusmalli. Tuplapulpetti-Tunan rinnalle esitellään Helsingin helmikuun messuilla keskipulpetilla varustettu 600 CC.

Lue koko vertailu kokonaisuudessaan Kipparista 1/2018.

 

Lue myös nämä

X