Tilaa
Jutut

Tehtaalla: Brand ID – Kannet maailman veneisiin

Porilainen Brand ID on noussut nopeasti yhdeksi maailman suurimmista synteettisten kansimateriaalien valmistajista.

06.10.2024

Tekstimarkus ånäs

Suomalaiset venevarusteiden valmistajat kansainvälistyvät yleensä yhdessä asiakkaidensa eli venetehtaiden kanssa. Kun esimerkiksi kaiteita tai kuomuja käytetään maailmalla suosiota saaneissa suomalaisissa veneissä, tilauksia alkaa tulla myös ulkomaisilta venevalmistajilta.

Brand ID on toistaiseksi kulkenut tätä reittiä. Sen tuote on Smartdeck, synteettisistä materiaaleista valmistettu kansimateriaali.

”Jatkossa Brand ID aikoo olla kansainvälisillä markkinoilla yhä enemmän suoraan”, kertoo Brand ID:n toimitusjohtaja Juha Heljakka. ”Vientiä olemme suunnanneet esimerkiksi Puolaan, jossa merkittävä osa veneistä tehdään alihankintana eri brändeille”, Heljakka kertoo.

Porissa Brand ID:n tehdas jyskyttää tuotteita ulos kahdessa vuorossa. Keskeistä on saada hukkapaloja levyistä jäämään mahdollisimman vähän.

Alkeista liikkeelle

Teollisuuden merkintätuotteita valmistava porilainen Brand ID löysi isommin tiensä venemarkkinoille vuonna 2016. Aiemmin se oli toimittanut venevalmistajille paneeleita, liukuesteitä, teippauksia ja tarroja, mutta venesektori oli ollut yksi teollisuudenala muiden joukossa.

Erilaiset tarrapohjaiset liukuesteratkaisut ovat yksi Brand ID:n pitkäaikaisista tuotteista.

”Eräs asiakas kysyi meiltä, voisimmeko tehdä puulta näyttävää liukuestetarraa. Kokeilimme ja laminoimme tulostettua puukuvioitua tarraa läpinäkyvällä liukuesteellä.”

Kokeilu ei ollut kovin onnistunut.

”Asiakas naureskeli, että ei tämä nyt ole se mitä ajateltiin”, Heljakka kertoo.

”Foamia ei juuri mene muualle kuin veneisiin. Jonkun verran esimerkiksi kylpytynnyreihin, mutta se on vähäistä”, kertoo Vesa Vuorinen.

Ajatus oli kuitenkin syntynyt. Markkina oli muutenkin muodostumassa, kun PVC-pohjaiset ”synteettiset tiikit” tekivät nousuaan 2010-luvun venemessuilla. Myös Brand ID:n asiakkaiden keskuudessa kiinnostusta niihin selvästi oli.

”Meillä ei ollut asiantuntemusta sillä sektorilla, joten palkkasimme tuotekehittäjän. Hänellä oli hyvä materiaaliosaaminen, mutta myös tuotantoteknologian ymmärrys. Hän aloitti selvitystyön eri raaka-aineista sekä vaadittavista ominaisuuksista.”

Tavoite oli tehdä kansimateriaali, jolle voi antaa viiden vuoden takuun. Sen piti kestää mekaanista kulutusta, mutta myös korkeita ja matalia lämpötiloja sekä UV-säteilyä.

Lopulta Brand ID sai vuonna 2018 markkinoille Porin tehtaalla valmistettavan kansipinnoitteen. Se osoittautui onnistuneeksi: Smartdeck sai erinomaiset arviot saksalaisen Yacht-lehden kesäkuun 2021 numerossa tehdyssä vertailussa.

Uusi venemessuilla lanseerattu sähkövesiskootteri saa kansimateriaalinsa Porista.

Viva – Uusi sähköjetti on syntynyt

Oma liemi

Smartdeckissä on monta onnistunutta innovaatiota. Brand ID:n kehittämä materiaali kestää kulutusta ja on helposti puhdistettava. Smartdeck myös sietää poikkeuksellisen hyvin kuumuutta. Suurin osa maailman veneistä kelluu vesillä, joissa lämpötilat kohoavat paikoitellen huomattavan korkeiksi. Useat synteettiset kansimateriaalit eivät niitä kestä.

Suurin osa kansimateriaaleista valmistetaan etyylivinyyliasetaatista eli evasta.

”Se on halvin raaka-aine, jota tällaisessa tuotteessa voidaan käyttää. Se ei kuitenkaan kestä hyvin UV-säteilyä tai korkeita lämpötiloja”, Heljakka näkee. ”Eva on toki käyttökelpoinen raaka-aine ja myös meidän reseptissä sitä on mukana vähän. Mutta jos tehdään mattoa ainoastaan siitä, se ei yksinkertaisesti voi kestää.”

Tarkemmin Heljakka ei avaa Smartdeckin reseptiä, kunhan kuvailee sitä ”vaahtomuovin” kaltaiseksi, jossa on polyeteeniä, etyylivinyyliasetaattia ja ”kolmatta ainetta”.

”Tämä ei ole kahta kertaluokkaa parempi lämmönkestoltaan, mutta juuri sen oleellisen verran.”

Smartdeck-matto laminoidaan kaksi kertaa. Ensin tehdään kuumalaminointi, jolla materiaali laitetaan kasaan. Sen jälkeen pohjaan kylmälaminoidaan liima. Kansainvälisillä markkinoilla suurin kilpailuvaltti on juuri sen kuumuutta kestävä liima.

Nyt valmistettava Smartdeck on jo viidettä sukupolvea.

”Parannamme reseptiä koko ajan”, Heljakka kertoo. ”Se, että annamme myös Yhdysvalloissa viiden vuoden takuun, kertoo siitä, että uskomme tuotteen olevan jo nyt hyvä.”

Milla Vähäsalo laminoi liimapintaa.

USA:n markkinoille

Brand ID sai viime vuoden lopulla päätökseen oman tehtaan rakennustyöt Yhdysvalloissa. Investointi oli reilut viisi miljoonaa euroa ja nyt tuotanto Pohjois-Carolinan Raleighissa on alkamassa. Yhdysvalloissa Brand ID valmistaa kaikkia tuotteitaan, ja sillä on jo muutamia isoja asiakkuuksia. Kasvua haetaan erityisesti Smartdeckistä.

”USA:ssa asiakkaita on vaikea saada, jos tuotetta ei valmisteta siellä”, Heljakka näkee.

Suomessa Brand ID työllistää 175 henkeä. Yhdysvaltoihin lähtee Suomesta seitsemän henkeä.

Liikevaihdosta koko yrityksen tasolla viennistä tulee noin 40 prosenttia. Smartdeckin osalta vastaava luku on 80 prosenttia. Brand ID vie tuotteitaan noin 30 maahan, joten sillä on kokemusta kansainvälisillä markkinoilla toimimisesta. Smartdeckiä viedään toistaiseksi noin kymmeneen maahan.

”Kovin kauas tätä ei ole kannattavaa kuljettaa, sillä kilpailu on kovaa. Koska me teemme materiaalikustannuksiltaan arvokkaampaa tuotetta, meidän pitää saada painettua muita tuotannon kustannuksia alas. Meidän pitää pärjätä kaikilla markkinoilla”, Heljakka kertoo.

Tanja Laippala puhdistaa jyrsimiään osia.

Jo nyt iso osuus

Brand ID:n omistaa enimmältä osin Juha Heljakka, joka tuli pääomistajaksi vuonna 2016. Brand ID:n liikevaihdon kasvu osin yrityskaupoin on ollut vakuuttavaa, kymmeniä prosentteja vuodessa. Liikevaihto viime tilikaudella oli noin 28 miljoonaa euroa. Siitä venealalta tuli tarratuotteiden ja Smartdeckin tuomana noin 3 miljoonaa.

”Mutta se sektori kasvaa meillä vauhdikkaimmin”, korostaa Heljakka.

Brand ID:n kannattavuus on pysynyt hyvänä. Tilikaudella 2022 voittoa tuli noin 1,5 miljoona euroa, mutta 2023 investoinnit ja ennen kaikkea USA:n tehtaan rakentaminen rasittivat tulosta.

Yhtiö on kuitenkin saanut pidettyä kustannuksiaan kurissa, vaikka raaka-aineiden hintojen nousu on kohdistunut myös kemian alan tuotteisiin.

”Viimeisen viiden vuoden aikana käyttämiemme raaka-aineiden hinnat ovat nousseet keskimäärin noin 25 prosenttia”, Heljakka kertoo.

Maailmanlaajuisesti synteettisissä kansimateriaaleissa markkinajohtaja on SeaDek, muita isoja toimijoita ovat esimerkiksi Gussi Italia, Treadmaster ja TBSafe. Toisaalta markkina on pirstaloitunut lukuisten pienten valmistajien kesken. Heljakka laskee, että Smartdeck on jo nyt Euroopassa kolmen isoimman kansimateriaalivalmistajan joukossa.

Veneiden kansien muodot ovat hyvässä tallessa jigeissä.

Omistajan veneet

Heljakka on itse monipuolinen veneilijä. Merikarvian kesäpaikalla mökkiveneenä on kolme vuotta vanha Silver Wolf Avant 510, joka korvasi aiemman Terhin Big Funin. Kalastusveneenä Heljakalla on näyttävä Boston Whaler 270 Outrage. Sillä hän on harrastanut lähinnä kuhan vetouistelua, mutta viime aikoina enemmän jigikalastusta.

”Se on helkutin hieno vene. Ongelma on, että se painaa moottoreineen kolme tonnia. Sitä ei edes kolmen ja puolen tonnin trailerilla oikein kehtaa vetää. Olenkin ajatellut vaihtaa sen pienempään. Toisaalta Selkämerellä veneellä pitää olla kokoa, sillä kun Reposaaresta ajetaan ulos, ei ole harvinaista, että siellä on kolmemetriset aallot.”

”Tehtaalla on lisäksi testivene, ensin Sargo 31 ja nyt Marex 375. Siinä kokeillaan erilaisia kansimateriaaleja vierekkäin ja tehdään meritestejä”, Heljakka kertoo. ”Liimamme kestävät testatusti 40 pakkasastetta, joten talviveneily onnistuu myös.”

Suomessa kun ollaan, merkitystä ei ole pelkästään kuuman vaan myös kylmän kestolla.

 

Lue myös nämä

X