Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Terhi Saiman Solar – Sähköveneilyn kevyeen sarjaan

Suomi ei ole tunnettu aurinkosähköveneistään, mutta Terhi Saiman Solar on kuitenkin jo lajinsa veteraani. Lähdimme järville kokeilemaan, kuinka hyvin se toimii nykypäivän tehokkaan sähkömoottorin kanssa.

23.02.2021

Tekstitimo sarkkinen

Kuvatmarkus pentikäinen

Kenelle: Soutamista ja moottoriajoa harrastavalle mökkeilijälle, joka tietää hyötyvänsä pienveneissä harvinaisesta aurinkosähkövarustuksesta.


Aurinkopaneelilla varustettu Saiman on kuulunut Terhin mallistoon jo neljätoista vuotta. Ensimmäiset kymmenen vuotta sitä markkinoitiin Sunwind-lisänimellä, ja kaudesta 2017 lähtien se on kulkenut nimellä Saiman Solar.

Ilman moottoria vain kolmesataa euroa perusmallista Saimania kalliimmalla Solarilla on nyt mitä otollisimmat ajat. Soutuveneiden kauppa on käynyt korona-ajan Suomessa muiden mökkiveneiden lailla kuumana, sähkömoottoreiden suosio on lisääntynyt jo pidempään. Meluttomuus ja päästöttömyys puhuttelevat entistä useampia ostajia.

Paljon puhuvan esimerkin kertoo Terhiä markkinoiva Brandt, jonka mukaan Torqeedon sähkömoottoreita on myyty kahtena viime vuotena enemmän kuin Hondan alle 6-heppaisia bensaperämoottoreita. Aika moni Torqeedoista on epäilemättä päätynyt soutupaatin voimanlähteeksi.

Niin kävi nytkin, kun otimme kesäiseen kokeiluun Torqeedon tuoreimmalla 1103-mallilla varustetun Solarin. Samainen moottori oli mukana jo Kipparin sähköperämoottorivertailussa, mutta suippoperäinen soutuvene on toki erilainen testipenkki kuin tasaperäinen kalavene.

Kartta ja koneen data kännykkään

Torqeedon sähköperämoottoreihin saatava TorqTrack on lisävaruste, joka tuo kännykkään tai tablettiin sekä moottoridatan että kartan. Tarvitaan vain ohjauskahvaan liitettävä bluetooth-kaapeli (145 €) sekä sovelluskaupoista ladattava ilmainen applikaatio, joka on yhteensopiva iOS ja Android-käyttöjärjestelmien kanssa.

Laitepari muodostui ongelmitta, joskin joillain reissuilla yhteys pätki. Sovellus on kuin älylaitteesta seurattava ”kojetaulu”, joka näyttää nopeusmittarin, akun varaustilan sekä ajoajan ja -matkan senhetkisellä nopeudella.

Tässä ei vielä ole paljon uutta, sillä samat tiedot näkee ohjauskahvan näytöltäkin. Uutta on kännykän tai tabletin gps-paikannusta hyödyntävä kartta, johon saa lisättyä lähtö- ja reittipisteitä ja jossa vene näkyy kursorina kuin karttaplottereissa. Syvyyskäyriä ja kiviä Google Maps -pohjainen kartta ei näytä. TorqTrack näyttää myös sijainnin koordinaatteina.

Paneeli vakiona, akku ei

Kaikkia Terhin malleja yhdistävä ABS-muovinen rakenne ei taivu kustannustehokkaasti muottimuutoksiin. Siksi Solar on rungoltaan ja paljolti kalustukseltaankin perus-Saimanin kaltainen. Erot syntyvät keskituhtoon liimatusta aurinkokennosta, perätuhdon alle asennetusta akkukotelosta, lataussäätimestä sekä näihin tarvittavista kaapeloinneista.

Keskituhto on käännettävissä, joten aurinkopaneeli voi osoittaa tarpeen mukaan ylöspäin tai alaspäin. Liukaspintaisen paneelin kerrotaan kestävän istumista, mutta parhaan tehon saamiseksi sitä ei kannata peittää tai varjostaa pieneltäkään alueelta.

Keskituhdon saa tarvittaessa käännettyä toisinpäin, jolloin aurinkopaneeli jää piiloon.

Peräboksissa on juuri sopivasti tilaa Torqeedon akulle, jos sille on tarpeen antaa virtaa vaikka kesken reissun. 12 voltin pistoketta voi hyödyntää myös kännykän lataukseen.

Akkua, jota aurinkopaneeli lataa, ei veneessä ole vakiona. Akun tyyppi ja kapasiteetti jää itse kunkin puntaroitavaksi. Ihan fiksu linjanveto, niin vaihtelevaa soutuveneen moottorikäyttö eri ihmisillä on.

Edelleen myydään paljon edullisia sähköperämoottoreita, jotka vaativat erillisen akun. Integroidulla akulla varustettu Torqeedo ja muut tehokkaat mallit eivät sellaista tavallisesti tarvitse. Saiman Solarin akkukotelossa on kuitenkin vakiona 12 voltin tupakansytytinpistoke. Idea onkin se, että aurinkopaneelin lataama veneen akku on ”välivarasto”, josta saa tarvittaessa virtaa sähkömoottorin akkuun käyttökertojen välissä.

Nimenomaan tätä halusimme kokeilla nähdäksemme, kuinka Solar toimii Torqeedon kanssa verkkovirran ulottumattomissa – vaikkapa sähköttömän mökin kalaveneenä.

Sadevesityhjennys toimii Solar-mallissa vain silloin, kun moottori on poissa paikoiltaan. Sähkökeskuksena toimiva peräboksi on liian avoin vedelle rantasäilytyksiäkin ajatellen.

Saimanin leveällä ja tasaisella turkilla on helppo liikkua. Keulapenkki palvelee kalastajaakin laajana tasona.

Pientä virtaa akusta toiseen

Koeajoveneen akkukotelossa odotti 80 ampeeritunnin suljettu lyijyakku, joka oli uusi ja täyteen ladattu. Ensikokeiluna tyhjäksi ajettu Torqeedon akku yhdistettiin ottamaan siitä virtaa kolmeksi vartiksi.

Kokeen jälkeen Torqeedon akku oli kolmen prosentin varaustilassa. Käytännössä se tarkoittaisi noin puolen tunnin ajoaikaa kahden solmun lilluttelunopeudella. Täysin tyynellä säällä näinkin pienellä nopeudella saattaa päästä kotirantaan, mutta on helppo uskoa, että moni tarttuisi heti akun hyydyttyä airoihin.

Kokeilimme myös pidempiä latauksia. Vuorokauden kestänyt akusta akkuun lataus sai Torqeedon virranlähteen lähes 90 prosentin varaustilaan. Ei huono, mutta verkkovirralla akun saa täyteen kymmenessä tunnissa.

Pitkäaikaisissa latauksissa on varottava purkamasta veneen akkua liikaa. Teoriassa 50 watin aurinkopaneelin pitäisi huolehtia siitä, että virtaa menee veneen akkuun enemmän kuin mitä sieltä Torqeedon akkua ladattaessa hupenee. Aurinkoisella säällä näin voikin olla, mutta veneilykauteen mahtuu myös pilvisiä päiviä ja pimeitä öitä, jolloin paneelin akulle antama latausvirta on vähäistä tai olematonta.

Akkua ei saa purkaa tyhjäksi

Solar-mallin käyttöohjeessa todetaan, että ”akun pitkän eliniän ja toimivan järjestelmän edellytys on, ettei akkua pureta alle 50 prosenttiin kapasiteetistaan.”

Yhtä kaikki, kovaan käyttöön ei kannata hankkia autoihin tarkoitettua halpaa lyijyakkua, vaan kapasiteetiltaan noin 100 ampeeritunnin akku, joka kestää syklistä käyttöä eli toistuvaa syvää purkamista. Isoa akkua ei tosin välttämättä saa mahtumaan vakiovarustukseen kuuluvaan muovikoteloon, jossa asustavat myös lataussäädin sekä tupakansytytinpistoke johtoineen.

Suomalaisten säiden suhteen on oltava realisti. Harmaalla viikolla on varauduttava odottamaan pitkään, jopa useamman päivän sitä, että virtaa luovuttanut veneen akku on taas täynnä. Yleisesti akku olisi hyvä saada lataukseen pian sen jälkeen, kun sitä on tuntuvasti purettu. Laadukas verkkovirralla toimiva laturi onkin suositeltava, jos vain sähköä on saatavilla.

Laaja peräpenkki antaa mahdollisuuden hakea erilaisia ajoasentoja, mutta pitkillä matkoilla kahvakäsi rasittuu enemmän tai vähemmän.

Moottorilla ja lihasvoimalla

Terhin ja Torqeedon yhdistelmää kokeiltiin kahdella erikokoisella järvellä, jotka kummatkin ovat otollista aluetta sähkömoottorilla varustetulle soutupaatille.

Pelkällä lihasvoimallakin voi päästä pitkälle. Saiman on nimittäin oikein mukava soudettava. Pieni ergonominen haitta on matala keskituhto, mutta korkeutta saa helposti lisää pehmusteilla. Parisoutu sujuu mallikkaasti niin ikään.

Vakavuuskokeissa Terhi oli vertailun kiistaton ykkönen. Markkinoilla on tuskin toista suippoperäistä soutuvenettä, joka kallistuisi veneeseen käydessä ja siellä liikkuessa yhtä maltillisesti.

Ja vakavuudesta on tietenkin iloa sekä soutu- että moottorikäytössä. Toisin kuin monen kiikkerän soutupaatin, Saimanin voi kuvitella ikäihmisenkin käyttöön.

Kiitos rungon mittaisen kölin, vene pitää myös varsin hyvin suuntansa. Kahden hengen moottoriajossa painoa kannattaa jakaa perä- ja keulapenkeille. Jos keulassa ei istuta, se jää matkavauhdeissa koholle ja vastaiset tuulet pääsevät kääntämään sitä herkemmin. Keulassa istumalla saa myös pehmennettyä aaltojen iskuja.

Airot pyörivät joissain soutuveneissä holtittomasti, mutta eivät Saimanissa.

 Jalkatuet toimivat hyvin tehtävässään, mutta veneessä liikkuessa niitä pitää hieman varoa.

Ajotunteja kärsivälliselle

Torqeedo 1103 C on Saimaniin sopivan tehokas ja ennen kaikkea hiljainen voimanlähde. Saksalaisvalmistajan uutuusmallissa on luovuttu ujeltavaa ääntä aiheuttaneesta planeettavaihteistosta ja korvattu se suoravedolla. Etenkin pienillä tehoilla ajaminen oli lähes äänetöntä. Resonointia alkoi ilmetä 700 watin teholla, noin viiden solmun nopeudessa.

Vaikka tehoreserviä onkin yli tuhannen watin, juuri kovempaa ei moottorisoidulla soutupaatilla pääse. Parhaimmillaan kahden hengen kuormalla saavutettiin 5,4 solmun nopeus.

Sähkömoottoreita käyttäneille on jo tuttua, kuinka tehon laskeminen vaikuttaa ajoaikaan. Jälleen aiheesta saatiin hyvät esimerkit. Täydellä teholla Torqeedon ohjauskahvan näyttö ilmoitti akun riittävän 40 minuutin ajoon. Kun tehoa pudotettiin puolella, vauhti putosi alle puoli solmua mutta ilmoitettu ajoaika piteni tuntiin ja varttiin – siis lähes tuplaantui.

Matkassa mitattuna ero olisi ollut vajaasta kuudesta kilometristä reiluun kymmeneen kilometriin.

Lue myös: Tee itse pienen budjetin aurinkosähkövene.

Keulapenkin säilytystilalle on varmasti käyttöä, koska akkuvarustus vie suuren osan peräboksista. Keskituhdon alle saa laatikon lisävarusteena.

Keulaan kaipaisi kunnon kahvaa rantavetoja helpottamaan. Pieni sormille tehty syvennys ei hommaa paljoa auta.

Auringosta lisäbonusta

Tasaisella parin solmun uisteluvauhdilla tällä yhdistelmällä saattaa ajaa jopa yli 20 tuntia. On kuitenkin muistettava, että vaikkapa vasta-aallokko voi lisätä tehon tarvetta. Onneksi jäljellä oleva ajoaika päivittyy viivettä näytölle kahvaa käännettäessä.

Jokaisen mietittäväksi sitten jää, missä määrin Saimanin Solar-malliversiosta olisi hyötyä omassa käytössä. Aktiivisesti liikkuvalle aurinkosähkövarustus on lähinnä lisäbonusta, jota käytettäneen sään salliessa. Solar-varusteet saa hankittua myös jälkiasennuspakettina sekä Saimaniin että Terhin pienempään 385-malliin.

Aika näyttää, tehdäänkö Saimanista Torqeedon koneille optimoitu versionsa, jossa paneeli lataisi suoraan koneen akkua. Toistaiseksi tämä on mahdollista Torqeedon omalla, kokoontaitettavalla paneelilla, joka on 670 euron lisävaruste.

Esittely on julkaistu Kipparissa 8/2020.

 

Tekniset tiedot

Terhi Saiman Solar

Pituus 4,78, leveys 1,48, paino n. 105 kg

Valmistusmateriaali ABS

Henkilöluku 4, CE-luokka D

Moottorisuositus sähkö tai 2-5 hv

Koeajomoottori  Torqeedo 1103 CS

Vakiovarustus 50 W aurinkopaneeli, lataussäädin, akkukotelo+ 12 voltin pistoke, airot, irrotettava keskipenkki, äyskäri

Lisävarusteet istuintyyny, tyynysarja, ajokuomu, biminikate, satamakuomu, kaidepari, kölilista targakaari (sis. 6 vapaputkea), vapaputki, tavarakotelot

Hinta 1 990 €, koeajomoottorilla 4 350 €

Valmistaja TerhiTec Oy, Rymättylä

Lue myös nämä

X