Uutiset

Toinen dieselkausi tuo valvonnan vesille

04.06.2009

TekstiKipparilehti

Suomessa siirryttiin vuoden 2008 alusta dieselaikaan, kun matalasti verotetun moottoripolttoöljyn käyttö kiellettiin huviveneissä EU-komission päätöksellä.
Valvonnasta vastaava Tullihallitus keskittyi viime vuonna muutoksesta tiedottamiseen sekä veneasemien dieselsäiliöiden tarkastamiseen. Jälkimmäisellä haluttiin varmistaa, että veneasemilta saa puhdasta dieseliä.

– Teimme viime kauden lopulla kattavat selvitykset, eikä missään myyty dieseliä, jossa olisi jäämiä moottoripolttoöljystä, Eteläisen tullipiirin ylitarkastaja Henrik Wahlroos kertoo oman vastuualueensa tarkastuksista.

Vastaavasti veneiden polttoainesäiliöt saivat olla viime kauden rauhassa. Edelliskaudelta jääneen moottoripolttoöljyn sai ajaa loppuun, eikä tankkia tarvinnut puhdistaa ”löpön” punaisen merkkivärin poistamiseksi. Mutta mikä on tilanne nyt? Vaikka veneasemat ovat myyneet dieseliä viime kaudesta lähtien, on monen veneen tankissa ymmärrettävistä syistä yhä moottoripolttoöljyä.

Otetaan esimerkiksi tapaus, jossa vene on seissyt koko viime kauden telakalla kunnostettavana. Niinpä tankissa on vanhaa löpöä kaudelta 2007. Tällaisessa tilanteessa tankin saa ajaa loppuun – tai tankata vaihtoehtoisesti uutta dieseliä sekaan.
Oleellista on, että moottoripolttoöljyä on tankattu ennen lainmuutosta – ja että veneilijä saa luotettavasti selvitettyä asian valvoville viranomaisille.

Todisteena sallitun aineen käytöstä, dieselveneilijöitä neuvotaan säilyttämään kuitit tankkauksista. Lokikirjastakin voi olla apua, esimerkiksi edellä mainituissa tapauksissa, kun tankissa on yhä ennen lainmuutosta tankattua moottoripolttoöljyä.
Tulli-, poliisi-, ja rajaviranomaisilla on oikeus ottaa näytteitä veneen tankeista ja selvittää käytetty polttoaine. Tarvittaessa näyte toimitetaan tullilaboratorioon jatkotutkimuksiin, jossa dieselin ja moottoripolttoöljyn polttoaineen pitoisuudet pystytään havaitsemaan tarkasti.

– Valvontaa tullaan tällä kaudella suorittamaan normaalin partioinnin yhteydessä, Henrik Wahlroos kertoo. Mitään tehoratsioita ei vesillä kuitenkaan ole odotettavissa.

Moottoripolttoöljy-pistoolin valitseminen voi koitua kalliiksi. Sakko määräytyy moottoritehon mukaan 750 ja 4 000 euron väliltä, ja laki antaa myös mahdollisuuden sakon korotukseen rikkeen toistuessa.

Enintään 50 kilowatin, siis pyöreästi alle 70 hevosvoiman moottoreille sakko on 750 euroa. Siitä maksu nousee jokaista 50 kilowatin konetehon lisäystä kohden 750 eurolla. Suurin polttoainemaksu on 4 000 euroa yli 200 kilowatin tehoisille veneille. Rikkeen toistuessa maksua voidaan korottaa 50 prosenttiin asti, erityisen törkeissä tapauksissa 100 prosentillakin.

Veneilijöiden selitykset saavat siis joka tapauksessa olla päteviä. Yksi suositeltava asia on säilyttää ainakin kaikki tämän vuoden polttoainekuitit. Niillä voi ainakin osittain todistaa, että veneeseen on ostettu oikeaa ainetta.

Koska kevyenä polttoöljynä verotettavaa moottoripolttoöljyä on sallittua käyttää ammattiliikenteessä, muutamat veneasemat myyvät sitä bensan ja dieselin ohella.

Lue myös nämä