Suomalaisten veneiden kunto vaihtelee paljon. Puutteet paljastuvat vakuutusyhtiölle usein vasta ilmoitettujen vahinkojen yhteydessä.

Suomessa on vajaat 200 000 rekisteröityä venettä ja kaiken kaikkiaan arviolta jopa 800 000 venettä, kun mukaan lasketaan nekin, joita ei tarvitse rekisteröidä. Suuri osa Suomen veneistä on niin sanottuja mökkiveneitä, jotka kuuluvat usein koti- tai vapaa-ajan asunnon vakuutukseen, eikä niitä tarvitse vakuuttaa erikseen venevakuutuksella.

Eniten ongelmia merikelpoisuudessa ja turvavarusteissa on juuri mökkiveneissä, jotka saattavat olla hyvinkin iäkkäitä.

– Yllättävän usein vakuutusyhtiölle ilmoitettujen vahinkojen yhteydessä tuleekin esille puutteita veneen kunnossa. Jos epäilet, ettet itse osaa arvioida veneen merikelpoisuutta, esimerkiksi FinnBoat ry:n jäsenyritysten tarjoama kuntokartoitus-konsepti on hyvä palvelu veneen yleiskunnon ja merikelpoisuuden arviointiin, kehittämispäällikkö Timo Ekholm LähiTapiolasta neuvoo.

Käsisammutin on pakollinen kaikissa rekisteröidyissä veneissä, ja sammuttimen vuositarkastuksen pitää olla voimassa.

Kaikki yli 5,5-metriset ja moottoriteholtaan yli 20 hevosvoiman veneet on Suomessa rekisteröitävä. Timo Ekholm muistuttaa, että veneen kunnosta täytyy huolehtia vaikka veneen koko ei vaatisi rekisteröintiä.

Vahingon sattuessa moni yllättyy, ettei vakuutusturva toimi kuten tieliikenteessä. Veneille ei ole pakollista, liikennevakuutukseen verrattavaa vakuutusta, joka turvaisi matkustajille tai syyttömälle osapuolelle aiheutuneet vahingot.

Vene kannattaa vakuuttaa mahdollisimman laajalla vakuutusturvalla, joka kattaa esimerkiksi karilleajot. Lisäturvalla on mahdollista saada turvaa myös konerikoille ja rahoitusturvalla saa lisäturvaa rahoituksella hankitulle veneelle. Kannattaa myös varmistaa, että vakuutusturva sisältää vastuuvakuutuksen, joka korvaa mahdolliselle syyttömälle osapuolelle aiheutetut vahingot.

Lisätietoja
http://www.finnboat.fi/fi/fi_3_3_read.html?Id=1391766066.html