Kun vesisuihkuveneellä käännetään täydestä vauhdista kauha suihkun eteen, vene pysähtyy noin oman pituutensa matkalla. Sitä kutsutaan crash stopiksi, äkkipysähdykseksi. Nyt Suomen veneteollisuudelle on käynyt näin. Suurin osa valmistajista ei aloittanut uutta tuotantokautta kesälomien jälkeen, vaan tehdashallit pysyvät hiljaisina.
Ruotsin päätöstä pitäytyä omassa valuutassaan on joissain piireissä kadehdittu, mutta nyt se on kostautunut suomalaiselle veneteollisuudelle. Juuri Ruotsi ja myös Norja ovat suomalaisen veneteollisuuden merkittävimmät vientimaat. Jopa 2/3 joidenkin valmistajien tuotannosta on perinteisesti mennyt näihin maihin.
Kummankin kruunun surkeaksi valahtanut arvo on nostanut suomalaisveneiden hintoja rajusti, samalla yleiseurooppalainen inflaatio on korostanut ongelmaa. Lyhyesti sanottuna, venevienti Skandinaviaan on lähestulkoon pysähtynyt.
Ennen kaikkea viennin ongelmat koskevat niin sanotun keskikoon, eli 6 – 8 metrin veneitä, yhtä lailla alumiinisia kuin lujitemuovisia. Pienempien veneiden kohdalla kotimaan markkinat vielä vetävät jonkin verran, suurempien veneiden kohdalla pitkät toimitusajat ylläpitävät tuotantoa.
Tilanne on sama käytännössä kaikilla pienten veneiden valmistajilla. Harvat osasivat varautua hurjien koronamyyntien jälkeiseen taantumaan. Tuolloinhan kaupaksi kävivät kaikki uudet ja käytetyt veneet. Nyt jälleenmyyjien pihat ovat täynnä myymättömiä viime talven veneitä.
Kuluvan syksyn aikana tuotanto tuskin alkaa uudestaan, vaan katseet on käännetty jo vuodenvaihteeseen. Useimmat valmistajat uskovat aloittavansa työt silloin.