Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Vertailussa vetoautojen voimalinjat – Traileri ylös, kumin käryllä ja ilman

Raskaan venetrailerin nosto jyrkältä luiskalta panee henkilöauton tekniikan koville. Kippari testasi, miten toimii etuveto, takaveto ja kolmella eri tavalla toteutettu neliveto. Välillä kumi kärysi, mutta autot kestivät.

15.10.2020

Tekstiismo virta

Kuvatmarkus pentikäinen/otavamedia

  • Mercedes-Benz C 220 CDI A
  • Mercedes-Benz GLC 300 e
  • Škoda Octavia Scout 2,0 TSI 4×4 DSG
  • Škoda Octavia 2,0 TDI DSG
  • Volvo XC60 T6 TwE

TRAILERIVENEEN hankinta voi johtaa kalliiseen ketjureaktioon. Jos trailerin ja veneen paketti ei nouse vanhalla autolla luiskalta siististi ylös, uhkaa vaihto isompaan ja kalliimpaan autoon.

Samoin voi tosin käydä jo ennen ensimmäistäkään nostoyritystä. Auton sallittu vetolupa kannattaa tarkastaa rekisteriotteesta ennen veneen ostopäätöstä, ettei pakko auton vaihtoon tule yllätyksenä. Laiton kuorma voi käydä kalliiksi, varsinkin jos sillä aiheuttaa vahingon.

Jos trailerin ottaa ylös kerran vuodessa, homman voi hoitaa vuokra-autollakin. Eri paikkoja koluavien kalastajien lisäksi entistä useampi retkiveneilijäkin haluaa kuitenkin välillä vaihtaa vesistöä maantiekyydillä. Silloin auton ja venetrailerin kuormineen on sovittava yhteen.

Lue lisää vetoautojen vertailusta Kipparista 10/2020.

 

 

Lue myös nämä

X