Yamaha aikoo luopua suurten, uuden tekniikan HPDI-kaksitahtisten perämoottoreiden valmistuksesta, kertoo brittiläinen lehti Motor Boat & Yachting.
Lehden mukaan syynä on, ettei Yamaha näe kannattavaksi pyrkiä enää seuraavien ympäristömääräysten täyttämiseen edes edistyneellä HPDI-kaksitahtitekniikalla, kun asiakkaiden kiinnostus joka tapauksessa on siirtynyt nelitahtikoneisiin. Muutos tulee olemaan varsin nopeatahtinen: valmiit koneet toimitetaan jälleenmyyjille, mutta uusia ei enää ensi kaudelle valmisteta, lehti kertoo.
HPDI-kaksitahtisia on kokoluokissa 150-300 hevosvoimaa. Pienemmät Yamahan kaksitahtikoneet ovat käyttäneet perinteistä tekniikkaa, ja ympäristömääräysten kiristyttyä niiden tuonti EU:n alueelle loppui jo viime vuodenvaihteessa. Koneita saa edelleen myydä ja käyttää, kunhan ne on tuotu Eurooppaan ennen määräaikaa. Yamahan maahantuojan Konekeskon mukaan niistä viimeisetkin on Suomessa jo toimitettu jälleenmyyjille.
Varsin suurena yllätyksenä HPDI-päätöstä ei pidetä Konekesko Marinella. Asiasta on keskusteltu tehtaan kanssa jo aiemmin, ja silloin Yamahalta on annettu ymmärtää, että kuluvan kauden jälkeen HPDI-moottoreita ei juuri tuotaisi ainakaan Eurooppaan. Keskusteluissa on arvioitu lähinnä äänirajoitusten täyttämisen olevan ongelmallista, muista päästöistä selvittäisiin helpommin.
Suomalaiset ovat kuitenkin koettaneet laittaa hanttiin. Meillä Yamahaa on myyty keskimäärin hieman urheilullisempiin veneisiin kuin muualla Euroopassa, ja silloin kaksitahtikoneet ovat puolustaneet paikkaansa paremmin.
Kuitenkin kuluttajain käsky on käynyt selväksi täälläkin. HPDI:tä myytiin vastaavan kokoisiin nelitahtisiin verrattuna yhtä paljon tai enemmän vielä vuonna 2003. Suurten koneiden menekin kasvu on sittemmin kohdistunut lähes kokonaan nelitahtikoneisiin. Niinpä tänä vuonna nelareita onkin myyty noin kymmenkertainen määrä HPDI-kaksitahtisiin verrattuna.
Yamahan päätöstä lienee helpottanut se, että merkin moottorivalikoima myös nelitahtipuolella on kattava. Suomen maahantuontilistalta löytyy 19 konetehovaihtoehtoa väliltä 3,5-250 hevosvoimaa, ja kruunuksi on jo esitelty julkisuudessakin suurinta, 350 hevosvoimaista Yamahaa. Keskittyminen yhteen teknologiaan saattaa myös auttaa voimavarojen kohdistamisessa.
Suurten, uuden teknologian kaksitahtimoottoreiden valmistajaksi jää siis enää kaksi merkkiä: Mercury Optimaxillaan sekä Evinrude E-Tecillään. Hieman pienempiin kokoluokkiin kaksitahtisia tarjoavat jatkossa edellisten lisäksi Tohatsu sekä Selva.