Yamahan insinöörit sanovat sen ylpeydellä: uusi F25G on kevein nelitahtinen perämoottori ikinä 25 hevosvoiman teholuokassa.
Perusmalli painaa 57 kiloa, kun edeltäjämalli F25D painoi peräti 77 kiloa. Se olikin vastaavasti silloin luokkansa painavin, joten kaikki kilpailijat asettuvat näiden ääripäiden väliin.
Raju kevennys on saatu aikaan lukuisilla pienillä muutoksilla ja parannuksilla. Yamaha itse vertaa uutukaista omaan viimeisimpään saman tehoiseen kaksitahtiseen, joka painoi 48 kiloa. Nelitahtinen ei siis paina kuin 9 kiloa enemmän, mikä on hyvä saavutus ottaen huomioon monimutkaisemman tekniikan ja moottorissa olevan elektronisesti ohjatun polttoaineen syöttöjärjestelmän.
Tuohon elektroniseen suihkutukseen liittyy vielä sellainen ominaisuus, että se on sähköisesti itseään ylläpitävä. Toisin sanoen se toimii vailla akkujännitettä toiminnan käynnistämiseen tarvittavan jännitettä varastoivan kondensaattorin turvin. Sen avulla moottori periaatteessa käynnistyy yhdellä vedolla, kunhan edellisestä käyntikerrasta ei ole kuukausikaupalla aikaa.
Toisaalta tuo ominaisuus on myös edellytys suihkutusjärjestelmän olemassaololle. Onhan perusmalli ihan käsipelillä narusta käynnistettävä malli, jossa ei ole akkua lainkaan. Perusmalliin on haluttaessa jälkikäteen lisättävissä myös ulkopuolisen akun lataamiseen tarkoitettu lataus-säädin. Myös sähkökäynnistinsarjaa tarjotaan erillisvarusteena, mikäli sen haluaa myöhemmässä vaiheessa.
Täysin elektronisesti ohjattu polttoaineensyöttö ja sytytys on mahdollistanut myös kalamiehiä puhuttelevan ominaisuuden. Moottorin joutokäyntinopeus voidaan säätää 50 kierroksen pykälissä välillä 750—1050 kierrosta minuutissa hitaan ajon nopeuden säätämiseksi.
Iskutilavuus on uudessa mallissa pienempi, 432 kuutiosenttimetriä aiemman 498:n sijaan.
Enemmän tehoa
Toiset tämän kauden uutuudet ovat 80- ja 100-hevosvoimaiset perämoottorit, jotka korvaavat aiemmat vastaavat.
Niissäkin painoa on saatu pudotettua muutaman kilon verran siitäkin huolimatta, että iskutilavuus on kasvatettu 1596 kuutiosenttimetristä 1832:een.
Moottorit ovat luonnollisesti LAN-yhteensopivat, joka vaivatta mahdollistaa sellaiset toiminnot kuin vakiona olevan Yamahan Y-COP-ajoneston ja uistelussa tarvittavan joutokäyntinopeuden säädön 50 kierroksen välein. Vaihtovirtalaturin teho on nostettu 25 ampeerista 35:een.
Uudenmallisella muovisella imusarjalla on painoa ja imuääniä paremmin vaimentava vaikutus ja linjaan kuuluu myös erillinen imuäänenvaimennin.
Uutta on myös kevennetty moottorikopan muotoilu, johon kuuluu tehokkaalla vesilukolla ja vedenpoistolla varustettu ilman sisäänotto.
Uusi 100-hevosvoimainen moottori esiteltiin keväällä ja siitä nipistetty 80-hevosvoimainen muunnos tulee myyntiin viimeistään syksyllä.