Tilaa
Testit

Azimut 43 Magellano

Azimut Magellano on hieno osoitus siitä, mitä syntyy kun yhdistetään amerikkalaisen ja italialaisen veneteollisuuden parhaat puolet. Konsepti on Atlantin takaa, mutta toteutus on Välimeren temperamenttia. Ecco a te!

07.01.2016

TekstiKarel Kakko

Kuvat Seppo Evinsalo/Otavamedia

Trawler-luokaksi kutsutut matkaveneet ovat leimallisesti massiivisia, pitkän ja keskipitkän toimintamatkan risteilijöitä, joiden sukujuuret ovat alun perin Atlantin toisella puolella. Niille on ollut tyypillistä klassiset, jahtimaiset linjat, puoliliukuva nopeusalue ja pitkäaikaiseen asumiseen suunnitellut sisätilat.

Maineikkaan italialaisen Azimutin tulkinnassa on mukana kaikki edellä mainittu, mutta toteutuksessa hohtaa välimerellinen intohimo ja tyylillä leikittely.

43-jalkainen Magellano on kolmas ja samalla pienin mallisarjansa edustaja. Siitä tehdään kahta variaatiota, joista toinen on tässä koeajettu yläohjaamollinen versio, toisessa ei yläohjaamoa ole. Yläohjaamo lisää veneen hintaa noin kymppitonnilla ilman veroja, joten yläohjaamo tuskin on tässä tapauksessa kustannuskysymys, kun kyse on kuitenkin yli puolen miljoonan euron veneestä. Lisävarustelistalta poimittuna esimerkiksi pelkkä rungon maalaus maksaa kaksi kertaa enemmän.

Yläohjaamottoman version yksi tavoite ei olekaan ollut hinnassa nipistäminen, vaan kohderyhmä on veneilijät, jotka liikkuvat jokialueilla ja vesistöissä, joissa sillat asettavat rajoituksia korkeudelle.

Voi myös miettiä, onko yläohjaamosta puhuminen enää kuvaavaa tässä luokassa, kun ohjaamon seurana on sohvaryhmä, aurinkotaso ja mahdollisuus jääpalakoneella varustettuun parilapentteriin.

Lomailun tuntua

Kajuuttatilat sijaitsevat keulakannen alla ja niihin kuljetaan yllättävän leveästä keskikäytävästä. Makuukajuuttoja on yhteensä kolme, mitä voi pitää hyvänä. Lisäksi tiloihin on saatu mahtumaan kaksi täysmittaista toilettia erillisine suihkuineen. Toinen niistä on yksinomaan keulimmaisen omistajan hytin yhteydessä, ns. ensuite.

Paapuurin keskihytti on varustettu kahdella vuoteella, styyrpuurin hytissä on yksi punkka, ja se on kutsuttavissa miehistöhytiksi, jos niin halutaan.

Yksi Magellanon tilavuuden salaisuus on nykymuodin mukainen runko, johon kuuluvat pysty keula ja täyteläiset muodot. Keula jatkuu leveänä pitkälle, joten omistajan hytistä puuttuu lähes tyystin kapeneva, kolmiomainen tunnelma.

Päähytissä kaikki on avaraa ja väljää, myös vuoteen ympärillä.

Magellanon pentteri on jaettu molemmin puolin salongin keskikäytävää. Päivän mittaisten edustusristeilyjen veneissä toivotaan pentterin usein sijaitsevan kansitasoa alempana, perhe- ja lomakäytössä taas suositaan keittiön sijaintia lähellä oleskelutiloja. Kun pentteri on avattavien liukuovien tuntumassa, siitä on vaivatonta palvella niin avotilaa, salonkia kuin yläohjaamoakin. Samalla tuuletus on järjestetty kuin itsestään.

Makeavesisäiliö vetää hulppeat 600 litraa, harvinaista tämän kokoluokan veneissä. Omalla sähkölaitoksella, aggregaatilla, varustettuna Azimut Magellano isoine säiliöineen on niin omavarainen ja satamista riippumaton kuin tämän tyyppinen vene suinkin voi olla, ainakin meidän vesistöissämme.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 1/2016

Lue myös nämä

X