Kaikkiin veneisiin ei ole mahdollista asentaa perinteistä, omaan tunneliin asennettua keulapotkuria. Tämä tilanne voi tulla eteen varsinkin, kun vanhempaan veneeseen ruvetaan suunnittelemaan keulapotkuria. Sen sijoittamiseen veneessä kun ei liiemmin voi mielikuvistusta käyttää. Toisinaan taas veneen rungon materiaali voi olla haasteellinen keulapotkurin vaatiman tunnelin rakentamista ajatellen.
Mikäli vene lisäksi on varustettu sisäperämoottorilla, on erillisen peräohjailupotkurin asennus usein myös käytännössä mahdotonta.
Ratkaisu voi olla vesisuihkuperiaatetta hyödyntävä Jet-Thrusterin kaltainen järjestelmä, jossa tunneli on korvattu järeätekoisilla letkuilla läpivienteineen ja moottori on sijoitettu asennuksen kannalta helpoimpaan paikkaan.
Käytössä suurin Jet-Thrusterin suoma ilonaihe on hiljaisuus, mutta saman tehon saavuttamiseen kuin perinteisellä keulapotkurilla tarvitaan Jet-Thrusterilla selvästi enemmän kilowatteja. Mainion keksinnön toteutuspuolen hankaluuksia on järjestelmän hyötysuhde. Kokemattomalle veneilijälle on tietenkin apua jo pienestäkin vesisuihkun antamasta sivuttaistönäisystä.
Jet-Thrusterin asennusmahdollisuudet ovat joustavat, koska pumppu voidaan sijoittaa vapaasti vesilinjan alapuolella ja ulostulosuulakkeet letkuineen mahtuvat kulkemaan ahtaissakin tiloissa.
JT-50 Combi-järjestelmän moottori on 6 kilowattinen ja 34 kiloinen pumppuyksikkö, joka kehittää 50 kilopondin tai noin 490 Newtonin työntövoiman. Pumppu ja sen oma tuloveden läpivienti voidaan sijoittaa asennuksen kannalta helpoimpaan paikkaa. Tässä tapauksessa paikka löytyi molemmille ohjauspulpetin alta.
Lue lisää Jet-Thruster ohjailujärjestelmän asennuksesta Kipparista 11/2012.