Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Bayliner Element E7 on tehty nautiskeluun

Kun suomalainen pohtii valitsisiko bowriderin alumiini-
runkoisena vai ei, Atlantin takana mietitään, olisiko deckboat sittenkin toimivampi vaihtoehto. Baylinerin iso E7 pyrkii 
yhdistämään näiden kahden venetyypin parhaat puolet.

18.04.2018

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

 

Baylinerin suurin Element suurin ei ole deckboat puhtaimmillaan, mutta se poikkeaa edukseen tavanomaisista bowridereistä silloin, kun etusijalla on tilojen väljyys sekä kaikenlainen vaivattomuus. Koko veneen idea pähkinänkuoressa on tarjota hintaan nähden runsaimmat ja väljimmät avo- ja oleskelutilat mitä ulkomittojen puitteissa kuvitella saattaa.

Käytännössä E7 on täynnä sohvaa ja liikkumatilaa leveällä keskikäytävällä. Rakennetta leimaa äärimmäinen yksinkertaisuus, minkä voi nähdä myös helppona huollettavuutena. Ainakin se vaikuttaa suotuisasti hintaan, sillä tämän noin 6,5 metriä pitkän ja poikkeuksellisen leveän (2,36 metriä) avokeulan saa ilman moottoria 14 000 eurolla.

Hyvässä seurassa

Niille kaikille kymmenelle, jotka vene kantaa, löytyy tilaa ahtautumatta. Vene on periaatteessa jaoteltu kolmeen osaan : leveä keula, keskivene ohjaamoineen ja peräosa sohvineen.

Koko venettä kiertävien sohva- ja istuinmoduulien sisällä on runsaasti säilytystilaa, samoin apumiehen pulpetin kaapissa.

Vene on paikallaan ollessaan sillanvakaa, eikä se ajossakaan kallistele kuin nimeksi.  Kantava ja hyvin tasapainossa oleva vene nousee vaivattomasti liukuun melkein millä moottorin normaaliasennolla hyvänsä. Näistä ominaispiirteistä sitten seuraa myös se, ettei Element ole mikään varsinainen kovan kelin vene, mutta ei sen tarvitsekaan olla.

Lue koko esittely Kipparista 4/2018

Aikaisemmat testijutut Bayliner Element -veneistä ovat ilmestyneet Kipparissa 10/2014 ja 8/2016.

 

 

 

Lue myös nämä

X