Kokosimme vertailuun neljä kovaa kotimaista tekijää alle kuusimetristen alumiiniveneiden valikoimasta. Erot veneiden välillä osoittautuivat lopulta niin suuriksi, etteivät ne välttämättä olekaan toistensa kilpailijoita, vaikka siltä aluksi näytti. Vaihtoehtoja löytyy siis moneen lähtöön ja makuun, onneksi.
Testin veneitä yhdistää alumiini rungon materiaalina sekä yleiset mittasuhteet. Kaikki ovat myös erillisellä takapenkillä ja kaksoispulpetilla varustettuja avoveneitä, jotka tarvittaessa voidaan kattaa kuomulla.
Samasta lähtöasetelmasta huolimatta on tämän nelikon sisällä huomattavia eroja, johtuen erilaisista priorisoinneista ja niistä lähtökohdista, mihin käyttöön vene on tehty.
![]() |
![]() |
Faster 560 SC | Buster XL |
Faster 560 SC on selvästi työvenemäisin ja sen suunnittelussa on käytännöllisyys ollut eniten mielessä. Faster on pitänyt kiinni siitä ajatuksesta, että kaikkia ei tarvitse miellyttää, mutta niille, joille vene on tehty, se tehdään mahdollisimman tehtävänsä täyttäväksi.
Vuonna 2004 esitelty nykyinen Buster XL edustaa tässä nelikossa jo vanhaa konkaria, joka vuosien saatossa on läpikäynyt lähinnä kosmeettisia päivityksiä.
Mielenkiintoinen yksityiskohta vertailussa on se, että Buster XL:n ja Driven runko on periaatteessa samanlainen. Erikoista se ei suinkaan ole, koska molemmat ovat saman tehtaan tuotoksia, vaikkakin kaksi täysin erilaista tuotetta.
![]() |
![]() |
Drive Convertible 56 | Silver Shark DC 580 |
Drive Convertible 56 on ähtäriläisvalmistajan yritys saada entistä suurempi jalansija puhtaasti huviajeluun tarkoitettujen veneiden markkinoilla, siis juuri niillä missä ei Busterilla ole juurikaan sijaa ollut.
Fasterin ja Driven tavoin viime vuoden uutuuksia on Silver Shark DC 580, josta otimme ensimaistiaiset jo viime vuonna, jolloin lupaava tulokas ei vielä ollut sarjatuotannossa.
Alumiiniveneen luonne
Tapa, jolla alumiiniveneisiin suhtaudutaan kuluttajien keskuudessa, on yhtä lailla siunaus kuin tietynlainen kirous. Siksi nykysuuntaus on ollut tehdä niistä entistä pehmeämpiä ja salonkikelpoisia. Alumiinivene nähdään kovaa käyttöä sietävänä työkaluna, joka ei oikein sovellu nautinnonhakuiseen huviajeluun. Tämä ”muovi vastaan metalli” -asetelma on psykologisesti ymmärrettävä, mutta ei niin yksioikoinen todellisuudessa.
Alumiini runkomateriaalina ei vaikuta veneen käyttöarvoa huonontavasti, oli sitten kyse huvi- tai työkäytöstä. Ominaisuuksiin vaikuttavat pääasiallisesti muoto ja paino.
Lujitemuoviveneen muodot voidaan helposti tehdä yksinkertaisella muotilla, niin myös periaatteessa alumiiniveneen. Muotilla prässätty alumiinivene asettaa huikean paljon suuremmat vaatimukset ja investoinnit käytettäville muoteille. Siksi alumiiniveneiden teossa lähdetään siitä, että se on levymateriaali, ja muodot määräytyvät sen mukaisesti.
Kaikkien vertailtavien veneiden suurin henkilöluku on seitsemän. Käytännön matkaamista ajatellen kaikki ovat kuitenkin omimmillaan enintään viiden henkilön joukoille.
Tekniset tiedot
Buster XL | Drive Convertible 56 | |
Pituus x leveys | 5,6 x 2,17 m | 5,6 x 2,23 m |
Paino | 591 kg | 680 kg |
Kantavuus | 7 henkeä | 5 henkeä/525 kg |
Valmistusmateriaali | alumiini | alumiini |
Tehosuositus | 60 – 115 hv | 75 – 125 hv |
Koeajomoottori | Evinrude E-Tec 115 hv, 2-tahti | Mercury 115 hv, 4-tahti |
Polttoainesäiliö | 100 litraa | 100 litraa |
Vakiovarusteet | mm. perusvarustus, autom. pilssipumppu | mm. takaosan pehmusteet, hydr. ohjaus, sisätilan valaistus, 2 kpl virran ulosotto, kuppituolien sääsuojat, mukitelineet, kuomu, tuulilasinpyyhin kuljettajalle, autom. pilssipumppu |
Lisävarusteet | mm. kuomu, pehmustesarja, kompassi, pöytä, lisäistuin keulaan | monipuoliset valinnan mukaan |
CE-luokitus | C rannikko | C rannikko |
Hinta | alk. 16 500 e ilman moottoria, koeajomoottorilla 29 190 e. | alk. 29 990 e, 75 hv 2-tahti moottorilla. Koeajomoottorilla 33 420 e. |
Valmistaja | Inha Works Ltd, Ähtäri www.buster.fi | Inha Works Ltd, Ähtäri www.driveboats.com |
Faster 560 SC | Silver Shark DC 580 | |
Pituus x leveys | 5,6 x 2,2 m | 5,8 x 2,25 m |
Paino | 600 kg | 720 kg |
Kantavuus | 7 henkeä | 7 henkeä |
Valmistusmateriaali | alumiini | alumiini |
Tehosuositus | 70 – 115 hv | 90 – 115 hv, 4-tahti |
Koeajomoottori | Honda 90 hv, 4-tahti | Honda 90 hv, 4-tahti |
Polttoainesäiliö | 130 litraa | 130 litraa |
Vakiovarusteet | mm. hydr. ohjaus, pilssipumppu, mela, virran ulosotto | mm. perusvarustus, autom. pilssipumppu, virran ulosotto |
Lisävarusteet | mm. takapenkin selkänoja, pehmustesarja | mm. hydr. ohjaus, kuomu, satamapeite, trimmitasot |
CE-luokitus | C rannikko | C rannikko |
Hinta | alk. 21 000 e ilman moottoria, koeajomoottorilla 31 700 e | alk. 19 750 e ilman moottoria, koeajomoottorilla 31 900 e. |
Valmistaja | Juha Snell Oy, Kellokoski www.faster.fi |
TerhiTec Oy/Silver Boats, Ähtäri, www.silverboats.fi |
Teksti: Karel Kakko
Kuvat: Juha Virtanen
Tiivistelmä Kippari-lehden 2/11 testistä numero 581