Tilaa
Jutut

Esittelyn yksityiskohta: Valkaman akusto – Sähköä pussista

Valkaman akuston kokoaa sama yritys, joka esitteli juuri sähkömoottorikelkan. Aurora Powertrainsin akkumoduulit rakentuvat pussikennoista.

20.12.2023

Tekstiismo Virta

KuvatMikko Kankainen

Samoin kuin sähköautoissa, myös sähköveneiden kustannuksista hyvin suuri osa muodostuu akuista. Autoissa autoverottomuus helpottaa sähköisen vaihtoehdon hankkimista, veneissä sähkövoima ei voi vastaavaa verotukea saada.

Kun tieliikenteessä sähkövoima on jo kuluttajalle parhaimmillaan edullisin ratkaisu, veneissä näin ei ole. Jos kuluttaja haluaa sähköveneen, peruste ei voi olla rahan säästö, ellei käyttötunteja tule todella paljon.

Sähköinen voimalinja käy toistaiseksi joka tapauksessa kalliiksi, joten ostoa pitää perustella esimerkiksi ympäristösyillä, äänettömyydellä tai sillä, että joissain vesistöissä polttomoottoria ei saa käyttää.

Asiaa ei helpota, että etenkin nopeat veneet kuluttavat energiaa kuljettua matkaa kohti paljon. Valkama ei ole edes kovin nopea, mutta kuitenkin se on liukuva vene.

Valkaman pohjaa vasten asennetaan kaksi neljän akkumoduulin riviä. Samoja moduuleja on käytössä myös Aurora Powertrainsin esittelemässä sähkömoottorikelkassa.

Energiapihiksi suunnitellusta rungosta huolimatta Valkaman laskennallinen liukuvauhdin kulutus merimaililla nousee jonkin matkaa yli yhden kilowattitunnin. Sadalle kilometrille se tarkoittaisi noin 60 kilowattituntia, kun suuriruokaisetkin sähköautot pääsevät saman matkan reilulla 20 kilowattitunnilla.

Valkaman sydämen kokoaa toinen nuori suomalainen yritys, Aurora Powertrains, joka käyttää samoja akkumoduuleja myös hiljattain esittelemässään sähkömoottorikelkassa.

Käytännössä lähes kaikki litiumakkujen kennot valmistetaan ainakin toistaiseksi Aasiassa, pääosin Kiinassa. Eurooppalaiset korkeajänniteakkujen valmistajat siis ostavat yleensä kaukomailta kennot, kokoavat niistä akut ja tekevät akkujen älyn eli akunhallintajärjestelmä BMS:n (battery management system). Se tasapainottaa esimerkiksi kennojen jännitettä, mikä on oleellinen asia kennojen ja akun eliniälle.

Auroran toimitusjohtaja Matti Autioniemi ei paljasta, minkä valmistajan kennoja Aurora käyttää. Käytetty akkukemia on joka tapauksessa NMC (nikkeli-mangaani-koboltti), josta syntyvät energiatiheimmät akut ja joka on hyvin yleinen myös sähköautoissa.

Powertrainsin toimitusjohtaja Matti Autioniemi.

Litiumrautafosfaattiakut ovat painavampia mutta edullisempia, koska niissä kalliit nikkeli ja koboltti on korvattu raudalla ja fosforilla. Ne yleistyvät edullisemmissa sähköautoissa. Autioniemi perustelee NMC-kemian käyttöä kuitenkin energiatiheydellä eli pienemmällä painolla. Se on melko ratkaiseva asia juuri veneissä ja moottorikelkoissa.

Kennoja on erimuotoisia. Tesla käyttää sormipatterin näköisiä sylinterikennoja, Aurora on päätynyt niin sanottuihin pussikennoihin, joissa elektrodit, eristeet ja väliaine ovat nimen mukaisesti pakattu ”pussiin”.

”Sillä muodolla saamme rakennettua maksimaalisen energiatiheyden akkumoduuleihin”, sanoo Autioniemi.

Kennoista rakennetaan akkumoduulit, joiden kapasiteetti on Auroran tapauksessa 3,5 kilowattituntia. Näitä moduuleja sitten laitetaan kulkuvälineeseen haluttu määrä.

Valkamaa on tarjottu USA:n markkinoille 36 kilowattitunnin akustolla, Eurooppaan 28 kilowattitunnilla, joka siis koostuu kahdeksasta akkumoduulista.

Type 2 tai CCS -pikalatauspistokkeiden kautta sähkövene ”tankataan”.

Akut vaativat myös lämmönhallinnan, koska akuston lämpö halutaan pitää optimialueella eli yli 20 asteessa. Lämmitys hoituu akkumoduulien sisään integroidulla vastuskalvolla, jäähdytys taas nestekierrolla akuston moduulien ulkopuolella. Veneen pohjalle sijoitetuissa akuissa jäähdytysneste pysyy sopivan lämpöisenä ilman erillistä raakavesikiertoa, eli akustot eivät tuota sentään lämpöä yhtä paljon kuin polttomoottori.

Akkutekniikka kehittyy ja paranee jatkuvasti, mutta säännöllisin väliajoin toistuvat kohu-uutiset ihan kohta toteutuvasta akkutekniikan vallankumouksesta ovat huuhaata. Hyvänkin innovaation eteneminen tuotantoon ja kuluttajille asti on hyvin hidasta, koska kulkuvälineiden valmistajat vaativat pitkät testit, joilla esimerkiksi uuden tekniikan turvallisuus voidaan varmistaa.

Käyttäjälle rakenteisiin piilotetut akut näkyvät vain vähän. Akkujen varaustason ja muita tietoja käyttäjä voi seurata näytöstä.

Lue lisää:

Testissä Valkama Picnic Cruiser 30 kW Kippari 12/2023

Lue myös nämä

X