Kenelle: Kohtuuhintaista mökkivenettä etsivälle pariskunnalle, jolle alle viisimetrinen kalusto riittää huviajeluihin ja ehkä satunnaiseen kalastukseen.
Tälle kaudelle uutuutena tulleen Terhi 480 TC:n voi nähdä hieman yllättävänäkin ”vanhan lämmittelynä”. Ennen kaikkea tilastojen valossa, sillä samansorttinen edeltäjä 475 Twin C jäi viimeisinä vuosinaan kauas paitsi sisarmalliensa, myös monen muunmerkkisen kilpailijan suosiosta.
Pienissä tuplapulpettiveneissä voi olla oikeastaan kahdenlaisia tilaratkaisuja: TC:tä ohjataan takavuosina tavalliseen tapaan peräpenkiltä, kun taas nykypäivän suuntauksena ovat varsin selkeästi erillispenkeillä varustetut mallit. Terhilläkin sellaisia on kaksi, lippulaivat 480 BR ja Sport, jotka omaavat yhteisen rungon TC:n kanssa.
On löydettävissä ainakin yksi kirkas syy, miksi Terhillä katsottiin uutta mallia luodessa taaksepäin. Kun tutustuu viime ja edellisvuoden ensirekisteritilastoihin, melko ylivoimaisesti myydyin venemalli on ollut Buster M2. Ja sehän on alle viisimetrinen peräpenkiltä ohjattava tuplapulpettivene. Ei varmasti ole jäänyt Terhin päättäjiltä huomaamatta.
Mallina 480 TC on omiaan houkuttelemaan niitä mökkiläisiä, jotka kenties pitävät runsaasti kalustettuja malleja liian ahtaina. Tässä veneessä senttejä on säästetty näkyvästi pulpettien etupuolelle.
Keulassa on selvästi enemmän tilaa kuin erillispenkeillä varustetuissa rinnakkaismalleissa.
Tuplapulpettiveneiden suosiosta voi päätellä, että suomalainen mökkikansa arvostaa suojaisaa matkustamoa. 480 TC:ssä pulpettien takana on tilaa enintään kolmelle. Selkeimpiä ostajaehdokkaita ovatkin kaksin liikkuvat pariskunnat tai ne, joilla on yksi juniori kasvamassa veneilijäksi.
Peräpenkillä on kohtuullisen hyvät oltavat. Kuskin iloksi kädet yltävät kerrankin rattiin selkänojaan nojatessa.
Istumapaikoista huolimatta keula on pienessä avoveneessä ennen kaikkea kulkuväylä, tavaratila sekä heittokalastuspaikka. Erittäin tasaista turkkitilaa on näihin puuhiin varsin mukavasti, ja penkeistä on iloa niin askelmina kuin kalastajan korokkeina.
Kaksi tai kolmekin istuu takamatkustamossa ihan mukavasti, mutta liikkumatilaa ei käytännössä ole.
Lue esittely kokonaisuudessaan Kipparista 10/2021.
Tilaa Kippari-lehti syyshintaan tästä.
Video: Näin Terhi 480 TC lähtee liukuun maksimiteholla.
Tekniset tiedot
Terhi 480 TC
Pituus 4,80 m, Leveys 1,85 m, Paino 370 kg
Valmistusmateriaali ABS-muovi
Henkilöluku 5
CE-luokka C
Tehosuositus 40–60 hv
Koeajomoottori Suzuki DF60, nelitahti
Vakiovarustus mm. pulpettien väliovi, lukittavat säilytystilat 6 kpl, kuomukotelo, automaattinen pilssipumppu, 12 V pistoke, päävirtakatkaisin, uimaporras, teleskooppimela, äyskäri
Lisävarusteet mm. Raymarine Axiom 7-DV -monitoiminäyttö, tyynysarja, istuintyyny, aurinkotaso ja -tyynyt, etukaidepari, tuulilasien kaidepari, valomasto, etuvalo pun/vihr, kölilista, laminaattisarja, peräkuomu, säilytyspeite, targakaari, vapaputki
Hinta alk. 9 290 €, pakettina Suzuki DF60-moottorin kanssa vakiovarustein 13 490 euroa
Valmistaja TerhiTec Oy, Rymättylä
Lisätiedot Terhi