Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Gps-häirintä – Pysyykö plotteri kartalla?

Tänä keväänä veneilijöitä on huolestuttanut GPS-häirinnästä käyty keskustelu. Voiko paikannusjärjestelmään enää luottaa?

29.06.2022

Tekstijouko saarinen

Kuvatmarkus pentikäinen

Kun Global Positioning System, GPS, tuli 90-luvun alussa siviilikäyttöön, sen tarkkuus ei ollut tämän päivän tasolla. Tarkkuus silloin oli parhaimmillaan vain useita kymmeniä metrejä, kun nykyään GPS paikantaa kymmenen metrin tarkkuudella.

Kyse oli Selective Availability -salauksesta, jolla Yhdysvallat sekoitti liian tarkaksi kokemiaan siviililaitteita. Kun salaus poistettiin toukokuussa 2000 ja tarkkuus parantui, lähti kaupallinen voittokulku liikkeelle.

Nykyään paikannusta hyödynnetään erilaisissa kohteissa maanviljelystä koirapantoihin.

Verraton apuri vesillä

Karttapohjaisten paikannuslaitteiden yleistyminen on lisännyt myös veneilyturvallisuutta.

”Aiemmin hyvinkin yleisiä eksyneiden veneilijöiden etsintätehtäviä ei ole käytännössä enää lainkaan”, sanoo Suomenlahden merivartioston apulaiskomentaja Mikko Hirvi.

Vaikka päällikkö itse ei tietäisi sijaintiaan, voivat viranomaiset auttaa sen löytymisessä puhelimen tai plotterin koordinaattitietojen perusteella.

Kun luotettavuus on hyvä ja ongelmia vain vähän, saattaa muodostua myös vääränlaista luottamusta. Navigoinnissa turvaudutaan sähköiseen paikannukseen ja pahimmillaan venettä ajetaan kuin rallipeliä, plotterin keskiviivaa pitkin ulos tähystämättä.

Altis häirinnälle

Paikannusta lähettävät satelliitit kiertävät 20 000 kilometrin korkeudella, joten signaali voidaan peittää tehokkaasti lähellä maan pintaa melko pienelläkin teholla.

Signaalin sekoittamisella (jamming) tai sijainnin siirrolla (spoofing) vaikutetaan signaalin löytymiseen tai paikannuksen tarkkuuteen.

Halvimpia häirintälaitteita voi tilata nettikaupasta muutamalla kympillä. Tällöin puhutaan jamming-tyyppisestä menetelmästä, jossa peitetään satelliitin lähettämää aika- ja paikkatietoa toisella signaalilla. Tällaisten laitteiden maahantuonti on Suomessa laitonta.

Syitä signaalin häirintään on monia. Mahdollisten poliittisten syiden lisäksi motivaatio häirinnälle voi vaihdella sotilaallisten kohteiden tai toimien suojauksella. Esimerkiksi Norjassa on totuttu jo pitkään GPS-paikannuksen ongelmiin etenkin sotaharjoitusten yhteydessä.

Mikko Hirvi kuitenkin korostaa, ettei mitään sellaista tietoa ole näkyvissä, että Suomen aluevesille tulisi liikenteeseen vaikuttavaa häirintätoimintaa tulevana kesänä.

Mikäli näin kuitenkin tapahtuisi, tai toimintaa havaitaan, välittävät viranomaiset siitä tiedon median ja sosiaalisen median kanavilla, sekä merenkulun yleisten tiedotteiden muodossa.

Tahallisen häirinnän lisäksi myös erilaiset sähköongelmat ja sääilmiöt voivat sekoittaa järjestelmiä.

”Merivartioston näkökulmasta ratkaisu näihin kaikkiin ongelmiin on paperikartta”, Hirvi muistuttaa.

Lue myös: Navigoinnin alkeita oppimaan – Navigointia paperikartalla ja kompassilla

Miten voi varautua

Kippari kehottaakin kaikkia vesille lähteviä tarkastamaan karttojensa kunnon ja ajantasaisuuden. Lisää turvallisesta reittisuunnittelusta tämän lehden sivuilla 52-55.

Merivartiosto ennustaa veneilykesän olevan jälleen vilkas ja tilanteesta huolimatta hyvin perinteinen Suomen rannikolla ja sisävesillä.

”Varusteet, taito ja muiden huomioon ottaminen”, tiivistää Mikko Hirvi teemoiksi, jotka luovat turvallisen veneilyn puitteet tänäkin kesänä.

 

Lue myös nämä

X