Tilaa
Näyttelyt

Helsingin Uiva 2022 – Isoja ja pieniä uutuuksia

Valmistajia riivanneesta komponenttipulasta huolimatta Uivaan venenäyttelyyn ehti esille monipuolinen valikoima uusia tai uudistettuja venemalleja ja moottoreita.

21.09.2022

TekstiJouko Saarinen, Ismo Virta, Vesa Leppä

KuvatMarkus Pentikäinen, video satu björn

Venekauppaa häirinnyt pula komponenteista on hidastanut myös uusien venemallien ensimmäisten kappaleiden valmistamista. Tästä syystä keväällä oli peruttava Finnboatin iso markkinointitapahtuma Floating Show. Uivaan venenäyttelyyn mennessä uutuuksia saatiin kuitenkin tehtyä jo mukavasti vesille asti.

Joitain varustepuutoksia saattoi vielä olla, mutta se oli pieni ongelma. Pääasia oli päästä sisään uusiin veneisiin, jotka olivat vedessä.

Kävijämäärä oli peräti 14 prosenttia suurempi kuin toissa vuonna. Viime vuonnahan Uiva peruttiin koronan vuoksi ihan viime hetkillä.

Kipparin toimitus kierteli laitureilla ja veneissä ottamassa ensimaistiaisia uutuuksiin. Seikkaperäisempiä testejä ja esittelyjä on luvassa sitten, kun uutuudet on ehditty myös kunnolla koeajaa.

Seuraavista poiminnoista on jätetty pois Venäjällä tehdyt veneet, vaikka niitäkin vielä näkyi. Itse veneissä tai varsinkaan niiden suomalaisissa maahantuojissa tai myyjissä ei ole mitään vikaa – nekin ovat inhottavan tilanteen syyttömiä kärsijöitä. Hyökkäyssotaan ryhtyneen maan tuotteilla ei ole kuitenkaan läntisillä venemarkkinoilla tulevaisuutta.


Pystykeula Saksasta

Ryck on purjeveneistään tunnetun Hansen uusi pystykeulainen moottorivenemerkki, jonka ensimmäinen malli on tarjolla monena eri versiona. Uivassa oli esillä T-Topilla katettu versio hyvin varustellulla makuuhytillä. T-Topin ja ympärikäveltävän hytin varustelun voi jättää poiskin.

Ensimmäinen kierros veneessä kertoi, että makuuhytin ympärikävely onnistuu hyvin. Kun veneellä on pituutta yli yhdeksän metriä ja leveyttä 2,81, tilaa on tämäntyyppiseen ratkaisuun tarpeeksi. T-Topin kaaret ovat luottamusta herättävän jykevät ja niitä pystyy luontevasti hyödyntämään myös veneessä liikkuessa.

Lisätiedot: Hansail

Ryckin kaltaisia runko- muotoja löytyy suomalaisveneistäkin. Nämähän pitää saada kunnon vertailuun!


Valiant Med 850 on kovan kelin rib-vene

Vene valmistetaan Italiassa Tunisiassa tehdyn lasikuiturungon päälle. Kuusi hypalon-säiliötä tekevät Valiantista vankan, myös viranomaiskäyttöön soveltuvan veneen. Veneet varustetaan Mercuryn yhdellä 300- tai 400-hevosvoimaisella moottorilla. Vaihtoehtoasennuksena on myös 2×200 hevosvoimaa.

Ammattikäyttöön vene voidaan halutessa toimittaa myös alumiinipohjalla. Varustepaketteja on neljä, joista edullisin, Basic 300 hevosvoiman Mercurylla on 94 500 euroa.

Lisätiedot: Blue Ocean

 


Ensimmäistä kertaa Suomessa

Mercuryn jättimäiseksi uutuudeksi mainittu 600-hevosvoimainen perämoottori sai Suomen ensi-iltansa Uivassa. Moottori on 7,6-litrainen V-12, jossa on mm. kaksivaihteinen automaattivaihteisto, kääntyvä vaihteistokotelo ja helppo huollettavuus. Moottoria ei toistaiseksi tule kuluttajamyyntiin, vaan kaikki valmistuvat koneet menevät venevalmistajille.

Moottorin hinnaksi maahantuoja kertoo alustavasti varusteineen alle 100 000 euroa. Amerikkalaisilla nettisivustoilla hinnaksi arvioidaan 77 000 dollaria, mikä on nykykurssin mukaan saman verran euroina.

Lue myös: Esittelyssä Mercury Verado 600 hv V12

Lisätiedot: Mercury Marine

Perälaudassa moottorin yläosa pysyy paikallaan ja moottoria ohjataan kääntyvällä vaihteisto-osalla.


Argon uusi tuleminen

Parexo on uudelleen syntynyt Suomen ylivoimaisesti menestynein ja tunnetuin kilpavenemerkki Argo. Se tehdään Argon muoteilla, mutta uudella tekniikalla ja huvikäyttöön. Uusia Parexoja tehdään nykyaikaisista materiaaleista, mm. hiilikuidusta ja kierrätetystä muovista ja puukomposiitista. Tarkoituksena on valmistaa ekologisia, vähäkulutuksisia ja kevyitä veneitä. Malleja on kaksi, keulakannellinen ja pulpettiversio, molempia valmistetaan sekä 17- että 21-jalkaisina. Moottoritehoksi 21-jalkaisessa suositellaan 60–150 hevosvoimaa, pienemmässä 30–60 hevosvoimaa.

Runkovalmiiden veneiden hinnat alkavat hieman alle 10 000 eurosta (pienempi malli) ja 20 000 eurosta (suurempi versio).

Lisätiedot: Parexo Crafts

Parexo on uudesti syntynyt Argo, joka on suunniteltu huvikäyttöön. Värityksiä on tarjolla useita.


Vesijettien ferrari

Belassi Burrasca on Itävallassa alusta loppuun käsityönä valmistettava erittäin suorituskykyinen ja näyttävä vesijettien Ferrari, jonka lähtöhinta huitelee 50 000 eurossa. Lisäksi kulkupelin ostaja voi räätälöidä jettiä tuhansilla euroilla erikoisväri- ja lisätarvikevalinnoilla. Suurikokoinen jetti herätti Uivan veneiden keskellä paljon huomiota: tyylikkyys ja hiottujen yksityiskohtien määrä veti puoleensa.

Belassi Burrascan valmistuksessa käytetään paljon hiilikuitua, joka korostuu punavalkoisessa ulkokuoressa mustilla yksityiskohdilla. Vesipeto kulkee yli 120 km/h ja se kiihtyy sataan alle neljässä sekunnissa. Vauhdista hurmaantuneelle 320-hevosvoimainen Burrasca antaa siivet. Kaikki puettavat turvallisuustuotteet sopivat myös saumattomasti jetin ulkonäköön. Toisille märkä päiväuni on turhake, mutta lajissaan se on ainutlaatuinen vesijetti.

Lisätiedot: Belassi

Belassi Burrasca


Matkailumallin isompi versio

Nord Star on laajentanut merimaasturivalikoimaansa matkailuun sopivalla + cruiser -sisustuksella. Yritys sai Uivaan valmiiksi sarjan isoimman. 42+ cruiser -malli oli Uivan suurin kotimainen moottoriveneuutuus, jonka pituus on peräti 13,4 metriä ja leveys 3,70 metriä.

Kippari koeajoi 33+ cruiserin viime syksynä, eikä sekään ahdas ollut. 30 senttiä suurempi leveys tuntuu silti heti, kun uutuuteen astuu sisään. Aterion pöydän vieressä raavaampikin veneilijä mahtuu sivuuttamaan toisen. Pöydän perän puolella on ovelasti turkista nouseva jakkara, joka ei ala-asennossa häiritse kulkua takakannelle. Näyttelyveneessä oli kaksi 440-hevosvoimaista Volvoa ja hinta huima, 786 879 euroa. Pienemmillä koneillakin pärjää, mutta huokeaksi nekään eivät venettä tee.

Lisätiedot: Nord Star

Lue myös: Esittelyssä Nord Star 33+: Ovet auki matkaveneilyyn

Nord Starin uutuus on iso, komea ja arvokas. Lisää maksamalla saa yläohjaamonkin.


Kauan odotettu

Aquador 300 HT sai näyttelyssä runsaasti huomiota ja sen sisälle pääsyä sai jonottaa. Täysin uusi malli tarjoaa monipuolisesti muunneltavat tilat samassa turkkitasossa sisältä uimatasolle. Laatuvaikutelma on korkea ja veneessä matkustaa ja viettää aikaa isompikin seurue. Malli näytti kiinnostavan etenkin nykyisiä Aquador-omistajia, joista useampi taisikin pohtia veneensä päivittämistä kauan odotettuun uutuuteen.

Tehtaalla on tällä hetkellä valmistumassa myös ensimmäinen kahdella ulkoperämoottorilla varustettu versio nykyisten sisäperien rinnalle.

Lisätiedot: Aquador Boats

Lue myös: Ensiesittelyssä Aquador 300 HT – Kansainväliseen makuun


Ronski ruotsalainen

Ockelbo B25 CAB on malliston lippulaiva. Vene julkaistiin viime vuoden lopulla. Täydellä seisomakorkeudella varustetun veneen yleisilme on huoliteltu ja erittäin jämäkkä. Tekstiilien värikontrastit tekevät ilmeestä persoonallisen. Läpikuljettavan ja tukevan kahdeksan henkilön veneen pääkäyttö lienee yhteysveneenä. Pienimuotoinen yöretkeily onnistuu kuitenkin myös 143 senttimetriä leveäksi pediksi levitettävien peräpenkkien avulla.

M400-nanopinnoitteella käsitelty alumiini tuo viimeistellyn yleisvaikutelman veneeseen. Moottorivaihtoehdot ovat 250 ja 300 hevosvoimaa. Hinta 300-hevosvoimaisella moottorilla ja varustepaketilla on 146 000 euroa.

Lisätiedot: Ockelbo Boats

Lue myös:

Viimeistelty käyttövene Ockelbo B21 Cab

Lujan linjan liputtaja Ockelbo B16AL

Ockelbon linjakas muoto kätkee reilut tilat sisälleen.


Turkin lahja Euroopalle

Dromeas on uusi tuttavuus Suomessa eikä se järin tunnettu ole muuallakaan. Veistämö on toiminut vain muutaman vuoden. D28 SUV muistuttaa monessa suhteessa Suomessa tehtäviä merimaastureita, mutta on siinä ihan omanlaisia piirteitäkin, kuten oikean puolen laidasta avautuva uimaportaat sisältävä luukku. Ohjaamossa hiukan hämmentää ratin paikka, joka ei ole suoraan kummankaan etuistuimen edessä. Koeajolla selviää, onko tämä turkkilainen erikoisuus hyvä vai ongelmallinen asia. Yhdellä kädellä veneitä toki tulee usein ajettua.

Näyttelyveneenä oli hampaisiin asti varusteltu versio, mutta huomattavasti vähemmällä rahallakin veneen omistajaksi pääsee.

Lisätiedot: Dromeas Yachts


Hiljaisempi peltivene

Alukin C 650 on ruotsalaismerkin koppiperheen pienin ja kauden 2022 uutuus. Sisustan materiaalivalinnoilla sekä rungon eristyksellä on pyritty leikkaamaan alumiinirungon äänimaailmaa loiskeista ja litinöistä. Pohjan malli on sileä ja listaton. Laajalla liukualueella kulkeva vene on luokkaansa hyvin varusteltu. Vakiolistalla ovat diesellämmitin, kolme lasinpyyhkijää sekä jousitetut Grammerin istuimet.

Moottorivaihtoehdot ovat 175–225 hevosvoimaa, joista pienimmällä Mercuryn V6-mallilla hinta on alkaen 97 708 euroa.

Lisätiedot: Alukin

Lue myös:

Alukin SC 650 ja C 750 – Järkiveneilyn ytimessä monikäyttöveneiden sarjassa

Alukin C 650:n ulkotilat ovat helppokulkuiset. Sisällä saa varoa hieman otsaansa.


Jotain uutta, jotain vanhaa

TG 6.1 on suositun 5.9-mallin päivitetty versio. Ulkonäöltään kulmikkuutta ja särmää saanut vene on kuitenkin vedenlaiselta rungoltaan sama tuttu. Helppo läpikuljettavuus ja selkeä lastitila tukevilla kaiteilla ovat saariston suosikki-yhteysveneen tuttuja piirteitä. Näkyvyys kaikkiin suuntiin ohjauspisteeltä on erinomainen kapeista kattopalkeista johtuen.

Varustelista on vaatimaton, mutta riittävä. Suuri kattoluukku ja ilmanvaihtojärjestelmä kuuluvat vakiolistalle. Lisävarusteena saatava led-keulavalo luo pirteän ulkonäön veneen keulalle. Veneet toimitetaan Hondan 60- tai 80-hevosvoimaisilla moottoreilla. Hinnat alkaen 41 990 euroa.

TG-Boats

TG 6.1: Uusista linjoistaan huolimatta merkin kyllä samaksi tunnistaa.


Työn ja huvin yhdistävä

MAX 78 Cabin erottuu niin merellä kuin Uivan laiturissakin hyvin. Tekstiilisuunnittelija Johanna Gullichsenin kuosilla teipattu vene on varsin rempseä yksilö. Veneen ominaisuudet eivät kuitenkaan perustu ulkonäköön. Kahdella 115–200 hevosvoiman perämoottorilla varustettu MAX 78 saavuttaa yli 30 solmun nopeuden. Kumityynyjen varassa kelluva hytti on hiljainen kovemmassakin ajossa. B-kategoriassa 2 600 kilogramman kantavuudella voidaan Maxin kohdalla puhua aidosta monikäyttöveneestä. Pienen traktorin lisäksi kannelle voi kattaa myös kesäillan terassin näyttelyveneen tapaan. Rungon hinta on 75 000 euroa.

MAX alumiiniveneet

MAX 78 Cabin on tekstiilisuunnittelija Johanna Gullichsenin kuosilla teipattu vene.


Keskikoppi kohtuuhintaan

Willy’s X8 on Pietarsaaressa tehtävä jykevä, käsinlaminoitu keskikoppivene, jossa viisi henkeä matkustaa mukavasti ja kahdelle on nukkumapaikatkin. Makuukajuutan patjataso on tosin suunnilleen samalla tasolla kuin turkki, eli nukkumaan laskeutuminen vaatii notkeaa selkää. Joka tapauksessa tila tarjoaa suojaisan kuljetuspaikan matkatavaroille.

Melko kohtuuhintainen eli edullisimmillaan alle 100 000 euron Willy’s X8 kilpailee samassa sarjassa kuin Brandtin leiriin siirtyneet isomman pään TG:t – eväät ovat tosin vähän erilaiset. Helposti ympärikäveltävä Willy’s on rehellisemmin yhteysvene, vaikka siitä kajuutta ja wc löytyykin.

Lisätiedot: Willy´s Boats

Ympärikäveltävä keskikoppi 2,85 metriä leveässä veneessä vaatii tilakompromisseja. Willy’s on ihan kohtuullisesti onnistunut.

 

Lue myös nämä

X