Tilaa
Jutut

Mallimerkintöjen lyhyt oppimäärä

Venemallien mallimerkinnät eivät kerro paljoakaan sellaiselle, joka aloittelee veneilyharrastustaan. Ne tuntuvat sekavilta ja monimutkaisilta, eikä niistä aina ota selkoa jo pitempään veneiden kanssa touhunneetkaan.

26.08.2016

TekstiJuha Virtanen

KuvatKipparin arkisto

Veneilyä pitkään harrastaneille venemallien erilaiset kirjainlyhenteet ovat tuttuja. Jos nyt ei ihan varmoja ollakaan, niin jonkinlainen mielikuva kuitenkin on olemassa vaikkapa BR- tai HT-veneistä, tai siitä, minkälainen vene on CC. Vai onko sitä mielikuvaa sittenkään, varsinkaan tuosta viimeksi mainitusta?

Jos venettä ei näe, ei pelkkä mallimerkintä aina kerro, millaisesta tai minkä kokoisesta veneestä oikeastaan on kyse. Pelkän nimen luoman mielikuvan perusteella ei siis kannata venettä tilata, ainakaan postimyynnistä.

Jotkut merkinnät ovat vakiintuneet jo puhekieleenkin. Veneistä vähänkin tietävät kyllä ymmärtävät heti, mitä nuo yllä mainitut BR eli bowrider ja HT eli hardtop useimmiten tarkoittavat. Eivät nuokaan kirjainyhdistelmät välttämättä kyllä kerro, minkä kokoisesta veneestä puhutaan.

Veneen merkin perässä olevista numerosarjoista saisi kasattua varmasti oman tarinansa.

Numerosarja kertoo joskus veneen mitan. Useimmiten jalkoina tai metreinä tai millimetreinä. Tai sitten numerolla tai numerosarjalla ei ole mitään tekemistä veneen pituuden kanssa. Ja kokonaispituuttahan se ei ainakaan kerro — tai kertoo, jos valmistaja on halunnut uimatason ja ankannokan kanssa komeammat lukemat mallimerkintään.

Merkinnät saattavat tosiaankin olla välillä lähes agenttitarinoihin verrattavaa salakieltä, kun veneen kaikki erikoisuudet ja moottorivaihtoehdot sun muut on koetettu sisällyttää nimen perään.

Ihan samaan ei ole sentään vielä kukaan venemaakari mennyt kuin Harley Davidson FLHRSI- tai FLSTFI-tyyppisten moottoripyörien mallimerkintöjensä kanssa.

Mutta keskitytään nyt tarkastelemaan lyhyesti tätä kirjainviidakkoa vain venepuolella.

AC

Veneistä puhuttaessa AC ei tarkoita vaihtovirtaa, eikä vastaukseksi kelpaa kummelimaisesti myöskään Air Canada. Yleensä sillä kuvataan venettä, jossa on perä- tai takakajuutta, miten asia sitten halutaankin ilmaista. AC on siis lyhenne englannin kielestä sanoista aft cabin.

Yksi esimerkki sellaisesta veneestä voisi olla norjalainen Marex 370 Aft Cabin Cruiser ja toinen esimerkki kotimaista alkuperää oleva Axopar 28 AC.

Marex 370 Aft Cabin Cruiserissa on perässä iso kajuutta, josta kertovat kirjaimet AC.

BR

BR on lyhenne sanasta bowrider, jolle ei oikein löydy suomenkielistä vastinetta. Keulastaan avoimissa veneissä on istumapaikat myös tuulilasin etupuolella, mutta harvoin siellä kukaan haluaa ajoviimassa istuskella, kun veneen takaosassa tukka pysyy paremmin ojennuksessa.

Aiemmin bowriderit olivat pääasiassa jenkkiveneitä, mutta nykyään melkein jokaisella eurooppalaisellakin venevalmistajalla on omat BR-mallinsa markkinoilla. Esimerkiksi Terhiltä tuli oma uutuusmalli 475 BR tälle vuodelle.

Tyypillinen bowrider on Finnmaster 62 BR. Kun avoveneessä on tuulilasi, jonka keskellä on ovi avoimeen keulaan, jossa on myös istumapaikkoja, on kyseessä bowrider-tyyppinen vene. Useimmilla valmistajilla on omat BR-mallinsa tuotannossa, joten venetyyppi lienee yksi kysytyimpiä tällä hetkellä.

C/CC/Cab

C tarkoittaa tietysti hyttivenettä, siis lyhenne on sanasta ”koppi” eli Cabin. Jotkut valmistajat, kuten Anytec, käyttää myös sanaa Cab.

Vai olisiko ”see” sittenkin Coupé? Vai Cuddy tai Cuddy Cabin?

Cuddy kertoo veneen olevan pienen, mutta siinä on myös yöpymismahdollisuuden tarjoava keulakajuutta, jossa ei ole seisomakorkeutta. Vene on useimmiten 5—8 metriä pitkä. Joskus käytetään myös Cuddy Cabin -mallimerkintää.

Kaikki Cuddyt eivät välttämättä ole kuitenkaan samanlaisia. Smartliner 19 Cuddy on enemmänkin kalaveneeksi oiva hardtoppari (kts. HT) ja vastaavasti esimerkiksi Baylinerin valmistamat Cuddyt ovatkin jo täysin toisentyyppisiä retkiveneitä.

Entäs, jos CC onkin lyhennys Center Cabinista? Jospa se siis tarkoittaakin keskihyttivenettä (ks. MD).

Älkää nyt enää sekoittako.

DC

Helppo. Tietysti daycruiser eli päiväretkivene. Useimmiten pienellä keulakannella ja tuulilasilla varustettu vene. Keulassa oleva tila mahdollistaa joskus myös yöpymisen, mutta useimmiten matala keulahytti toimii vain retkivarusteiden säilytystilana.

DC löytyy yhä useammin myös isomman, matkaveneeksikin jo kelpaavan veneen mallimerkinnästä.

Entä jos DC tuleekin sanoista Dual Console, siis tuplapulpetti?

Eihän tämä niin helppoa sitten ollutkaan.

Kaksi daycruiseria Quicksilverin ja Utternin toteuttamina. Viikonloppuretki onnistuu molemmilla pienen keulakajuutan ansiosta. Toista vauhdittaa perämoottori ja toisessa on sisäperämoottori.

F/FB/Fly

Avoimella yläohjaamolla — flybridgellä, ”flaikkarilla” — varustetuista isommista veneistä löytyvä mallimerkintä.

Jotta ei päästä helpolla, voi F-merkintä tarkoittaa myös avointa pientä venettä, joka on varusteltu vakiomallia paremmin kalastuskäyttöön (fishing), kuten esimerkiksi Kaisla 550 F.

 

Grandezza 40 Fly.

HT

Hardtoppari eli HT on ollut suomalaisten suosikkivenetyyppi jo vuosikymmeniä, ainakin sen perusteella, miten paljon niitä on valmistettu ja myyty. Venetyyppi kuuluu varmasti jatkossakin useimpien valmistajien valikoimiin.

HT on pieni retkivene.

Entä nuo 33-jalkaiset tai isommat HT:t?

Annahan kun jatkan. HT mielletään useimmiten alle 6- tai 7-metriseksi veneeksi, mutta hardtoppari voi hyvinkin olla nykyään myös melkoisen iso matkavene. Kova katto, mutta muuten avoin ulkotila ilman peräseinää.

Hardtoppari se on kai sitten tämä Bavaria 34 HT:kin, vaikka kokoa ja ominaisuuksia on enemmän kuin päiväretkiveneeltä on totuttu odottamaan, eikä kattokaan ole kova kuin reunoiltaan.

MC

Mid Cabin eli keskihyttivene (kts. CC).

Pienemmissä kokoluokissa MC-vene poikkeaa esimerkiksi vastaavasta HT-versiosta siinä, että veneessä ei ole keulakantta ohjaushytin edessä. Avotila mahdollistaa kalastamisen tai yhteysvenekäytössä sellaisten tavaroiden kuskaamisen, jotka eivät kärsi roiskeista.

Väljästi tulkiten AMT 200 C voisi olla pelkän cabin-merkinnän lisäksi myös MC. Siinä on avoin keulatila ja pieni takakansi, joten keskihyttinimitys voitaisiin väljästi tulkiten myös hyväksyä.

OB

Perämoottoriversio veneestä, josta on saatavilla myös sisäperämoottoriversio.

OB-veneestä on Nord Star 26 Outboard hyvä esimerkki.

PH

PH eli pilothouse on kuin korotetulla ajohytillä varustettu HT. Seisomakorkeuden tarjoava ajohytti on tosin yleensä erotettavissa perän avotilasta ovella. Joissain veneissä ajohytti on sen verran kapea, että sen ohitse pääsee vaivattomasti keulaan, joko molemmin puolin tai toisella laidalla olevaa leveämpää kulkukantta pitkin. Joissain PH-veneissä mahtuu myös yöpymään.

Quicksilver Captur 905 Pilothouse.

R

Useimmiten yksittäinen R tarkoittaa ohjauspulpetillista versiota.

Esimerkiksi kotimaisen Busterin pienestä kahvaohjattavasta XS-perusmallista ohjauspulpettimalli erotetaan pienellä r-kirjaimella XSr.
Bellan mallistossa on 630 RC, jonka ohjauspulpetissa on pieni makuutila eli kyseessä on siis avoin pulpettivene kajuutalla, jos niin voi sanoa.

Bella 630 RC on siitä erikoinen avovene, että pulpetista kertovan R-kirjaimen jatkona on C eli cabin. Ja toden totta, pulpetin ja keulan istuimien alla on pieni kajuutta, jossa periaatteessa voi yöpyä. Varusteille siellä on ainakin hyvin kuivaa säilytystilaa.

SP

Ruotsalaisveneissä käytetty SP on useimmiten lyhennys styrpulpetista eli ohjauspulpetista. Jos sen perässä on pieni d, on todennäköisesti kyseessä tuplapulpetti. Pieni f puolestaan kertoo veneen olevan suunniteltu ”fiskariksi” eli vapaa-ajankalastajille. Pieni i-kirjain puolestaan paljastaa veneessä olevan inombordmotorin eli sisäperämoottorin.

W/WA

Lyhennys yleensä sanasta work tai workboat eli työ/-vene.

WA puolestaan on lyhennys sanasta walkaround, eli kyseessä on venemalli, jossa ohjauspulpetti tai ohjaamo voidaan kiertää tavallista sivukantta leveämpää kantta pitkin. Pulpetin sisällä on yleensä näissä veneissä tilaa jopa yöpymiseen tai ahtaimmillaan vain pelkkä vessa.

Isommissa WA-veneissä kannen alla voi olla enemmänkin oleskelutiloja kuin vain ahdas makuukoppero.
Mitä tästä opimme?
Emme todennäköisesti paljoakaan. Kirjainyhdistelmien sekamelska on kuin suossa kahlaisi. Juuri kun luulee saaneensa jalkansa alle kiinteää maata, painuu saapas suuta myöten mättääseen.

Yksittäisten venevalmistajien kohdalla voi hyvinkin oppia, mitä mallikoodisto merkitsee. Oppi päteekin kuitenkin vain kyseisen valmistajan tuotteisiin. Kuten joistain esimerkeistä jo havaitsimme, saattaa sama kirjainyhdistelmä tarkoittaa täysin eri asioita eri valmistajien veneissä.

Tiettyihin kirjainyhdistelmiin perustuvat vieraskieliset sanat, kuten bowrider (BR) ja hardtop (HT), ovat vakiintuneet kieleemme. Onko se hyvä vai huono asia, sen päättäköön jokainen itsekseen. Niin kauan kuin parempaakaan ei keksitä, käytettäköön niitä.

Kantaa ottamatta odotamme silti mielenkiinnolla, milloin joku kotimainen venevalmistaja esittelee oman AK- eli avokeulaveneensä tai KK- eli kovakattomallinsa.

Näyttelyyn opiskelemaan

Venenäyttelyissä on mahdollisuus tutustua veneiden mallimerkintöjen koodikieleen. Onnea opiskeluun! Venevalmistajat ja varsinkin heidän markkinointiosastonsa keksivät jatkossakin sekavia ja vaikeasti muistettavia mallimerkintöjä iloksemme.

Ja jos teitä kiinnostaa venemallien ABC tasan yhtä vähän kuin aakkosten opiskelu Juhania ja hänen kuutta veljeään, niin haitanneeko tuo mitään. Tästä ei kokeita järjestetä. Toivottavasti.

 

Lue myös nämä

X