Tilaa
Jutut

Näin ankkuroit paremmin

Hyvä ankkuripaikka kannattaa etsiä huolella. Muista ainakin seuraavat kymmenen muistisääntöä.

06.02.2019

TekstiKlaus Salkola

KuvatOtavamedian arkisto, Kari Nyström

Sopivia ankkuripaikkoja on enemmän kuin kiinnitykseen sopivia rantoja. Hyvässä ankkuripaikassa on maan antamaa tuulensuojaa, kivetöntä vettä, sekä sopivan syvä, hyvän pidon antava pohja. Ankkuripaikalla venellä tulee olla tilaa pyöriä vapaasti ankkurinsa ympäri. Tilaa tavitaan ympyrän verran, jonka säde on enemmän kuin ulos lasketun ankkuriköyden ja veneen pituuden summa. Jos paikalla on toinenkin vene ankkurissa, ne eivät saa päästä osumaan toisiinsa edes tyvenellä.

Huomioi myös kaapelit ankkuripaikkaa valitessasi.

Ankkurin laskeminen

Veneen tulee liikkua hiljaa ankkurin tavatessa pohjan. Tällöin ankkuri kaatuu oikein, eikä köysi sotkeennu sen ympärille. Köyttä päästetään veden syvyydestä riippuva määrä. Lyhytaikainen ankkurointi, esimerkiksi kahvin keittoa tai kalastusta varten, tarvitsee kolme kertaa veden syvyyden verran köyttä.

Yötä varten tarvitaan luotettavampi kiinnitys, jolloin köyttä lasketaan 5-7 kertaa veden syvyys. Laske miten syvään veteen oma ankkuriköytesi riittää. 50 metriä on tarpeeksi 10 metriä syvään veteen.

Ankkuriköysi kiinnitetään keulaan. Vene kestää tuulta ja aallokkoa parhaiten keulasta. Ääritilanteessa se on turvallisuusasia. Keula-ankkurin köysi ei myöskään kierry potkurin ympäri.

Kun ankkuri on laskettu, kokeile sen pitoa koneella. Ankkurin tulee kestää vedätystä reilulla tyhjäkäynnillä, pienitehoisessa veneessä paljon enemmänkin. Ankkurin vetäminen koneella saa sen myös kaivautumaan kunnolla pohjaan kiinni. Toimenpiteellä on siis sekä pitoa lisäävä että pidon varmistava vaikutus.

Etenkin tuulella on vaara ankkurin luistamisesta. Siksi veneen pysymistä paikallaan tulee seurata alussa ja tuulen yltyessä tai muuttaessa suuntaansa. Vertaa veneen asemaa ympärillä olevaan maastoon. Ota rannalta sopiva linja tai kiintopiste, jota myöten vene kovimmissa puuskissa käy. Tarkasta ajoittain, ettei vene ole alkanut käydä alempana. Ole tarkkana, sillä vene huojuu suuressa kaaressa ja puskee eteen ja taakse tuulen riepottelussa. Opettele näkemään, miten alhaalla vene alimmillaan käy ja kiinnitä huomio vain siihen. Koska vene muuttaa tuulessa suuntaansa, on linja parempi vertailukohde kuin yksittäinen maamerkki, joka saattaa vilahdella edes takaisin ikkunan vierestä laajassakin kaaressa.

 

 

 

Lue myös nämä

X