Quicksilver Weekend 640 Pilothouse

Kuinka usein kuule jonkun toteavan, että ”miksi veneistä tehdään aina vaan hienompia ja kalliimpia”? Kysyntää kun olisi pelkistetyille, mutta silti tilaville ja tarkoituksenmukaisille käyttöveneille, joissa maksetaan vain olennaisesta.

Quicksilver on markkinoiden pätevimpiä vastauksia tähän kysyntään. Muutama vuosi sitten Quicksilvereitä alettiin markkinoida Pohjoismaissa nimellä Örnvik, joka on vanha tuttu ruotsalaismerkki vuosien takaa. Sittemmin Örnvik-nimestä on luovuttu ja palattu entiseen.

Hyvästä hinnan ja laadun suhteesta tunnettu Quicksilverin mallisto on nykyään jaoteltu kolmeen ryhmään, jotka ovat Activ, Weekend ja Fish.

Koeajossa olevasta 640:sta on olemassa myös lyhyempi versio. Saman mallisarjan 580 PH on periaatteessa identtinen tämän 640 PH:n kanssa, mutta sitä on keskeltä avotilaa typistetty 57 senttimerillä, eli vajaalla parilla jalalla. Muutoin veneiden leveydet, kajuutat ja muut yksityiskohdat ovat yksi yhteen.

Muita PH, eli Pilothouse-merkintää kantavia malleja ovat kaksi pienempää, 530 ja 500. Niistä 530 on ohjaushytiltään ilman takaseinää oleva hardtop. Pienintä Pilothousea olemme vertailleet muihin pieniin monikäyttöveneisiin Kipparissa 8/2006.

Ammattilaisten mallin mukaan

Väljyys ja helppokulkuisuus on ollut PH-mallien lähtökohta. Siksi niiden ulkoista olemusta ei ensisijaisesti ehkä kutsuisi sulavalinjaiseksi. Kaarevilla ja pehmeillä muodoilla on silti yritetty saada aikaan kevennetty vaikutelma, josta luonnollisesti voi olla montaa mieltä.

Koska läpikuljettava hyttiratkaisu ei oikein tule kyseeseen yksinkertaisuuden tavoittelussa, on kajuutasta tehty kunnolla ympärikäveltävä. Lopputulos on järkevä ja toimiva. Riittävä leveys on mahdollistanut kunnolliset kävelykannet ja kaidevarustus on hyvä, joskin katon etureunaan asti ulottuvat kattokaiteet olisivat vielä paremmat.

Quicksilver Weekend 640 Pilothouse Quicksilver Weekend 640 Pilothouse

Tunnelma hytissä on kolkohko, mutta lattiapintaan nähden tilavuutta ja korkeutta on paljon. Keulakajuutan v-vuode mahdollistaa retkeilyn kahdelle. Vakiovarustukseen kuuluu kemiallinen wc, jonka paikka on keskellä vuoteen alla. Pieni pentterikin kuuluu kajuuttaan. Se on välittömästi hytin liukuoven sisäpuolella ja siihen kuuluu pieni allas, kaappi ja yksinkertainen kaasukeitin. Taukokahvit saa näppärästi koukkaistua avotilaan.

Hinta edelleen valttina

Quicksilver-veneiden johtoajatus on vesiselvä: tarjota kohtuuhintaan veneitä, joiden tilavuudessa ja toimivuudessa ei silti tarvitse tinkiä. Kustannuksia on säästetty jättämällä ylimääräiset krumeluurit ja silmänlumeet pois. Monet saman kokoiset ja vastaavat tilat tarjoavat veneet maksavat ilman moottoria sen, minkä Quicksilver ajovalmiina pakettina. Koska Quicksilver on osa Brunswick-yhtymää, on ostajan myös tyytyminen siihen, että moottorimerkkiä ei valita, vaan se on Mercury.

Tekniset tiedot

Pituus 6,29 m ilman ankannokkaa, kokonaispituus 6,52 m
Leveys 2,54 m
Paino 1 000 kg, kuivana ilman moottoria
Henkilöluku 6
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Tehosuositus enintään 115 hv
Koeajomoottori Mercury 115 hv, 4-tahti
Polttoainesäiliö 135 litraa
Vakiovarusteet mm. sähk. ankkurivinssi, ankkurirulla, uimatikkaat, tuulilasinpyyhin, vapatelineet, hydr. ohjaus, pilssipumppu, pöytä, sisävalaistus, kem.wc, paineloki, kalasumppu kiertovesipumpulla, kölikisko
Lisävarusteet mm. kuomu
CE-luokitus C (rannikko)
Hinta 26 960 euroa 90 hv 2-tahtimoottorilla, koeajomoottorilla 29 810 euroa
Maahantuoja Brunswick Marine in Finland and The Baltic Seas Oy, Espoo
www.brunswickmarine.fi

Teksti: Karel Kakko
Kuvat: Juha Virtanen

Tiivistelmä Kippari-lehden 4/2011 jutusta