Norjalaisässä perheveneiden senioriluokassa

scan

Hintapyyntö: 56 000 euroa ”Kallis projekti”

Akselivetoinen norjalaisvene Scand 29 on harvinaisuus käytettyjen markkinoilla. Nyt tutkittu yksilö poikkesi vakiomalleista erityisesti kajuutoiltaan, joita oli muovattu uuteen uskoon. Paketti oli moottoria myöden pohjoismainen, siinä oli ytyä ja yritystä, mutta myös keskeneräisiä remontteja.

Norjalaiseen ja ruotsalaiseen veneilykulttuuriin kuuluvat olennaisena osana akselivetoiset perheveneet, joissa on avoin ohjaamo ja kajuutat sekä keulassa että perässä. Paattien on tarkoitus toimia koko perheen liikkuvina kesähuviloina 15-20 solmun matkanopeudella.
Taka- ja etukajuutan yhdistelmästä on meilläkin tykätty, kuten vaikkapa Flipper 850 ja Finnsport 650 AC todistavat, mutta akselivetoiset perheveneet ovat aivan oma lajinsa, ja nyt esiteltävän Scandin tyylisiä veneitä ei Suomessa juuri ole syntynyt.
Suurten ja maineikkaiden norjalais- ja ruotsalaistehtaiden veneitä ei saanut ihan pikkurahalla testiveneemme syntymävuonna 1988. Scandin 29 Baltic -malli maksoi 200-hevosvoimaisen diesel-Volvo Pentan kanssa 429 000 markkaa, nykyrahassa pyöreästi 72 000 euroa.
Se oli siihen aikaan iso summa matkaveneestä. Ruotsalaissuosikki Nimbus 3003:sta pyydettiin 393 000 markkaa, ja toisesta norjalaisylpeydestä, Fjord Touring 880:stä Scandiakin enemmän, 455 000 markkaa. Kun samaan aikaan maahamme virtasi huokeita jenkkiveneitä huimaan tahtiin, monen perheellisenkin veneilijän huomio kääntyi niihin.
Norjalais- ja ruotsalaisveneillä on kuitenkin aina ollut vakaa, laatutietoinen kannattajajoukkonsa. Näistä Scandin ystävät joutuvat kiikaroimaan käytettyjen palstoja tai suuntaamaan uuden ostoon ulkomaille, sillä merkki on ollut yli kymmenen vuotta vailla maahantuojaa.

Avara avo-ohjaamo

Päänvaivaa aiheuttaa myös Scandin vakiovarustukseen kuuluva varustekaari. Se oli ahdettu täyteen tavaraa: hakuvalo, antennit ja äänitorvi peittävät kulkuvalon sektoria joka puolelta. Kaikki nämä mahtuisivat sopuisasti perinteiseen varustekaareen ohjaamon ylle. Sellaista Scandeissa ei kuitenkaan ole vakiona ollut. Ehkä valmistaja on päätynyt kapeampaan versioonsa siksi, että se on huomaamattomampi.
Itse tehty kaari voisi kyllä olla toimiva, mutta ei välttämättä tyyliin sopiva. Joka tapauksessa se vaatisi uuden kuomun. Haastetta kyllä riittää siinäkin, että pystyy pitämään varusteet nykyisessä ”minikaaressa” edes jonkinlaisessa järjestyksessä niin, että kulkuvalo ei jää maskiin.
Avotilaan pääsee tuulilasien takaa. Oikealta sivukannelta tuleville on käytössä askelma silloin, kun takakajuutan liukuovi on työnnetty kiinni ja sen vierestä on irrotettu L-sohvan laitimmaiset patjat. Sohvan ollessa täysin pehmustettuna sisään tulevan pitää astua patjalle tai siirtää ne pois tieltä.
Kuomun alla mahtuu yli 190-senttinenkin seisomaan. Kalustuksena avotilassa on 5-6 hengen L-sohva. Sen viereen voi asettaa ruokapöydän, jolle on vaihtoehtoinen paikka kipparin penkin takana. Siinä ollessaan se tosin tukkii kulkutien sivukannelle. Jos pöytää ei pystytä kumpaankaan paikkaan, jää turkille minikokoinen tanssiparketti tallattavaksi.
Apumiehelle ei ole erillistä paikkaa, vaan hänen on ajateltu viihtyvän samalla penkillä kipparin kanssa. Penkin selkänojan voi taittaa ”seurusteluasentoon”, jolloin rintamasuunnan saa perää kohti. Penkkiä voi säätää myös pituus- ja korkeussuunnassa.

scansis

Kun avotilaa ei ole ylikalustettu, liikkumatilaa jää hyvin. Pöydän saa joko L-sohvan viereen tai kipparin penkin taakse.

Kiitämme
+ Vakaata ajettavuutta varauksin
+ Avaraa avotilaa ja etukajuuttaa
+ Toimivaa ohjaamoa
+ Asiallista kaasupullokoteloa
+ Tilavaa ja siistiä WC:tä

Moitimme
– Kyntämistaipumusta kaarteissa
– Keskeneräisiä jälkiasennuksia
– Akkujen sijoitusta makuutilaan
– Hankalaa pääsyä konetilaan

Lue lisää Kipparista 12/2007

Teksti ja kuvat Mikko Rajala ja Timo Sarkkinen