Jutut

Sting 610 BR – Norjalaisvastaus keskiluokkaan

30.10.2017

TekstiTimo Sarkkinen, Karel Kakko

KuvatTimo Sarkkinen

Sting 610 BR on jo ehtinyt saavuttaa mainetta ja kunniaa. Se voitti alkuvuodesta arvostetun ”European Powerboat Of The Year” palkinnon alle 25-jalkaisten moottoriveneiden luokassa. Eurooppalaisista venejournalisteista koostuva raati antoi kiitosta muun muassa hyvästä hinta-laatu-suhteesta, ajettavuudesta ja matkustamon tiloista.

Näihin kehuihin voi pienin varauksin yhtyä. Vaikkei Sting tarjoa bowridereihin juurikaan uusia ideoita, se on perustoimiva päivävene huvi- ja yhteyskäyttöön ja esimerkiksi vesiurheiluun.

Stingin mallisto kuvastaa hyvin tämän päivän veneilytrendiä. Yhtä daycruiseria ja etuhyttimallia lukuun ottamatta kaikki veneet ovat avonaisia huvi-, yhteys-, ja kalaveneitä. Ennustaminen on aina vaikeaa, mutta tuskinpa Stingin edustamassa 4,5 — 6 metrin kokoluokassa tullaan enää koskaan näkemään katettujen mallien uutta tulemista.

Nyt uskotaan veneisiin, joilla palataan viimeistään yön tunteina kotirantaan. Stinginkin mallistossa on odotetusti aikakautemme kenties kuumin venetyyppi, bowrider – tosin toistaiseksi vain tämä yksi ainoa. 610 BR on joka tapauksessa mitä loogisin ulkomainen ehdokas niille, joita kiinnostavat esimerkiksi kotimaisten AMT:n, Bellan tai Yamarinin vastaavankokoiset mallit.

Norjalaisomisteisella Stingillä on myös hinnakkaampi sisarmerkkinsä, sporttisuutta huokuva Nordkapp. Siihen verrattuna Sting on etenkin BR ja DC -mallien osalta tyyliltään neutraalimpi ja ajattomampi. Vaikka merkkiä ei meillä vielä hyvin tunneta, tutunoloinen ulkonäkö saattaa hyvinkin vedota sangen konservatiiviseen suomalaiseen venemakuun.

Sting 610 on, kuten tunnetummat Nordkappit, saanut linjansa saman suunnittelijan, Espen Thorupin kynästä. Veneet myös valmistetaan samalla veistämöllä Puolassa.

Maltilla parempi

Stingit on tehty Evinruden moottoreille, ja 610-mallin tehoksi suositellaan 115 — 150 hevosvoimaa.  Esittelyveneen moottorina ollut 115-hevosvoimainen E-Tec riitti antamaan noin 35 solmun huippunopeuden, tasapainoisen kulun ja erinomaisen pidon kaarteissa.
Evinrude nosti veneen vaivatta liukuun ja yhdistelmä oli kaikin puolin vaivaton käsiteltävä. Kevyt hydraulinen ohjaus kuuluu varustukseen, joten tässä suhteessa ei ainakaan tuotantokustannuksia ole poljettu liiaksi.

Lue koko testi Kipparin numerosta 10/2017

Lue myös nämä