Targa sai uuden koneen

Targan moottori alkoi olla jo vanha ja väsynyt. Alkuperäinen, 200 hevosvoiman Volvo Penta diesel vaihdettiin uuteen 250 hevosvoiman FNM-moottoriin. Huippunopeus nousi, mutta kulutus väheni!

Vuoden 1989-malliseen Targa 25:een asennettiin sen valmistuessa Volvo Pentan 200-hevosvoimainen diesel, tyyppimerkinnältään AD41B. Vetolaitteena oli sen vuoden DuoProp-vetolaite välityksin 1:1,95.

Moottorilla oli takanaan 1 500 käyttötuntia. Omistajallaan vene oli ollut kolme vuotta.

Hän oli kokonaisuuteen kyllä tyytyväinen, mutta moottorin teho tuntui alhaiselta etenkin silloin, kun kyydissä oli koko perhe tai veneellä kuskattiin rakennustarvikkeita mökkityömaalle.

Myös syksyisin oli vaikeuksia, kun pohja oli likainen. Silloin oli jopa vaikeaa päästä liukuun, jos matkalle sattui vastatuuli ja kova aallokko.

Ajatus voimakkaammasta moottorista heräsi viime syksyn jälkeen. Päätöstä vauhdittivat vanhan moottorin yli 20 vuoden ikä, moottoritilan sotkeneet öljyvuodot ja koneen vaatimat huollot ja korjaukset.

Tekniset tiedot

  Uusi kone Vanha kone
Merkki FNM Volvo Penta
Malli HPE-250 AD41B
Vuosimalli 2009 1989
Työtapa 4-tahtinen diesel 4-tahtinen diesel
Sylinteriluku rivi 5 rivi 6
Iskutilavuus 2 387 cm&³3; 3 590 cm&³3;
Ilmoitettu teho 250 hv (184 kW) 200 hv (149 kW)
Suurin vääntömomentti 530 Nm/2 600 r/min 461 Nm/2 500 r/min
Suositeltu kierroslukualue 4 200 r/min 3 800 r/min
Polttoaineensyöttö Common rail yhteispaineruiskutus,
turboahdin, välijäähdytin
mekaaninen ruiskutuspumppu,
turboahdin, välijäähdytin
Paino 320 ilman vetolaitetta
(yht. n. 380 kg)
520 kg DP-vetolaitteen kanssa
Hinta sovitesarjan kanssa 19 900 e (ei enää myynnissä)
Maahantuoja Oy Tekno-Marine Ab AB Volvo Penta Market Unit Nordic, Office Finland
  Espoo, puh. (09) 819 0770 Vantaa, puh. 010 655 5100
  www.tekno-marine.fi www.volvopenta.com

teksti: Staffan Westerling ja Vesa Leppä
kuvat: Staffan Westerling

Tiivistelmä Kippari-lehden 6/10 testistä nro 553