25 hv moottorit 

Vaikka nelitahtisuus on vallannut perämoottorimarkkinat ylivoimaisesti, on vielä valmistajia, jotka luottavat kahteen tahtiin moottoritekniikassaan. Meillä vähän harvinaisemmasta 25-hevosvoimaisten kokoluokasta löytyi tasavahva taistelupari, josta voidaan päätellä eri tahtien edut ja haitat.

Vertailutestiin asetettiin nelitahtisten markkinajohtaja Yamaha ja kaksitahtisten tunnetuin Evinrude.

Kaksitahtisuus ei ole katoavaa kansanperinnettä

Kaksitahtimoottoreille luettiin viime vuosikymmenellä jo tuomiopäivän lukuja, kun nelitahtiset valtasivat markkinoita. Aiemminhan nelitahtinen perämoottori oli ollut jopa pieni – mutta usein arvostettu – kummajainen moottorimarkkinoilla.

Suurin syy siihen, miksi nelitahtiset syrjäyttivät kaksitahtikoneet perämoottorimarkkinoilla, oli nelitahtisten taloudellisuus kaksitahtisiin verrattuina. Niiden todettiin kuluttavan 30-50 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin vanhojen kaksitahtisten.

Nelitahtisia pidettiin myös käynniltään hiljaisempina ja savuttomina, mitä ne yleensä myös olivat. Myös kaksitahtisten melkomoiset pakokaasupäästöt sekä muut hiilivetypäästöt suoraan veteen houkuttelivat ihmisiä ostamaan puhtaampaa tekniikkaa. Nelitahtisten oikeastaan ainoat heikot puolet olivat kasvaneet painot sekä osien paljous ja sitä myötä tekniikan kalleus.

Sittemmin valtiovalta ja EU-säädökset vihelsivät pelin poikki eri tekniikoiden paremmuudesta. Vanhat, perinteisen tekniikan kaksitahtimoottorit eivät enää läpäisseet pakokaasumääräyksiä ja niiden tuonti markkinoille kiellettiin.

Yamaha 25 hv Evinrude E-Tec 25 hv

Evinruden moottori on kaksisylinterinen rivimoottori, jonka iskutilavuus on 578 kuutiosenttiä. Samasta peruskoneesta tehdään myös kolmekymppinen versio.

Evinruden E-Tecissä on suora polttoaineensuihkutus palotilaan ja sytytyksestä sekä muusta koneen valvonnasta vastaa tietokoneyksikkö. Moottorissa on sähkökäynnistys, kaukohallintalaite ja sähköhydraulinen trimmi ja kippi.

Jos akusta loppuu virta, Evinrudessa on myös käsikäynnistysmahdollisuus. Kahva on valmiina koneen ulkopuolella. Evinruden moottori on kaksisylinterinen rivimoottori, jonka iskutilavuus on 578 kuutiosenttiä. Samasta peruskoneesta tehdään myös kolmekymppinen versio

Moottori käynnistyy käytännössä jopa ilman sähköä, joten se ei jätä akun pettäessä pulaan. Laturin teho on peräti 750 wattia. Moottorissa on ns. tuoreöljyvoitelu. Öljy on moottorikopan alla erillisessä 1,4 litran säiliössä ja sieltä se suihkutetaan voitelua vaativiin kohteisiin moottorin sisällä. Öljy riittää käytetyistä kierroksista riippuen vähintään noin 10 tunnin ajoon.

25 hv moottorit 25 hv moottorit

Yamaha on kaksisylinterinen rivimoottori sekin ja iskutilavuus on 498 kuutiosenttiä. Moottorin erikoisuus on kolmas mäntä, joka on tasapainotusmäntä. Se ei tee varsinaista työtä, vaan tasapainottaa moottorin käydessä kahden muun männän liikettä. 

Yamahan moottori on tasapainotusmäntää lukuunottamatta perinteinen nelitahtikone, jossa on kaksi venttiiliä kummassakin palotilassa. Niitä käyttää yksi hammashihnavetoinen nokka-akseli. Moottorissa on 1,6 litran öljysäiliö, painepumppu ja öljynpuhdistin. Vaihtoväli on 100 tuntia tai kerran kaudessa.

Polttoaineensaannista vastaa perinteisesti yksi kaasutin ja sytytystä ohjataan elektronisesti. Laturin teho on Evinrudeen verrattuna pieni, 170 wattia. Moottori käynnistyy sähköllä ja varusteisiin kuuluu kaukohallintalaite, mutta ei vielä mittareita. Käsikäynnistysmahdollisuutta ei ole. Sähköhydraulinen trimmi ja kippi 25-hevosvoimaisessa koneessa on. 

Yamahan 25 DETL painaa 78 kiloa ja Evinruden E-Tec E 25 DPL puolestaan 80 kiloa.

Teksti: Vesa Leppä ja Karel Kakko
Kuvat: Vesa Leppä

Tiivistelmä Kippari-lehden 7/2011 jutusta