Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Yamarin 5940 -02 + Yamaha F115 -02

13.11.2006

TekstiKipparilehti

Käytetty Yamarin vai samalla rahalla uusi?

Käytettyjen veneiden korkea hintataso on puhuttanut jo pitkään. Nyt Käytettyä katsomassa -sarjaan osui Yamarin 5940 vuodelta 2002, samanikäisellä koneella. Kelpo vene, totesimme, mutta miten sen hintapyyntö voi olla vain satasen halvempi kuin sama paketti uutena?

Yamarin5940

Kippari 11/2006

Täyttää uistelijan toiveet

Paljon tasaista avotilaa, kajuutta oleiluun ja tilapäisyöpymiseen, toimiva läpikäveltävyys: siinäpä lainaus reissaavan veto-uistelijan toivelistalta, joka toteutuu kaikkineen vain harvoissa käytetyissä kalavene-kandidaateissa. Yksi sellainen on Yamarin 5940. Se on 115-hevosvoimaisen nelitahtikoneen kanssa nopea ja miellyttävä reissukaveri, joskaan ei hiljaisin mahdollinen.

Läpikäveltävä keskikajuuttavene oli lähes ennennäkemätön 1990-luvun alussa, kun Kesko Marine toi markkinoille nyt esiteltävän Yamarin 5940-mallin edeltäjän, 560 Big Catchin. Pienen veneen kajuuttaan pääsi oven avauksella keulan avotilasta, eikä sisään tarvinnut enää taiteilla sivukansia pitkin.
Kulku veneeseen ja takaisin maihin muuttui näin turvallisemmaksi, mutta läpikäveltävyyden takia tilajärjestelyksi ei käynyt aiemmista hardtoppareista ja matkaveneistä tuttu malli, jossa V-vuode jäi keulakannen alle. Ennen muuta siksi, että nyt keulakannen paikalle tuli poteromainen avotila.
Ilman makuupaikkoja ei voinut jättää retkeilyynkin ajateltua venettä, joten niistä tehtiin itse koottavat. Kajuutan reunavuoteet kipparin ja apumiehen penkkien takana, ovat laajennettavissa välilevyillä ja patjoilla yhtenäiseksi kahden hengen vuoteeksi. Koska makuutaso tukkii kulkuväylän kajuutan keskeltä, on selvää, että petipaikan purku on välttämätöntä ennen uudelleen liikkeelle lähtöä. Joku voi kokea sinänsä simppelin purku- ja kasauspuuhan ikävänä, jopa stressaavana.
Silloin on hyvä miettiä, kuinka usein omilla reissuillaan tulee tarvinneeksi yöpymis- tai torkkupaikkaa. Mikäli vain satunnaisesti, Yamarinin järjestely lienee riittävä.
Mitä taas tulee keulan avotilan tarpeeseen, sitä ehkä enemmän aliarvioidaan kuin arvostetaan. Mielipide voi kyllä muuttua, tai ainakin lieventyä, kunhan avotilaa pääsee kokeilemaan kulkuväylänä tai vaikkapa tähystyspaikkana rantautuessa.
Esteetöntä liikkumatilaa
Viidennen veneilykautensa päätöstä ja talvitelakointia odottanut käytetty Yamarin kellui veneliikkeen koeajolaiturissa. Kyljittäin kiinnitettyyn veneeseen asteltiin perästä. Ainakin heikkonäköisten voi olla vaikea hahmottaa laitojen sisäpuolella olevia askelmia, niin pienet ja huomaamattomat ne ovat.
Ehkä näinkin pienissä yksityiskohdissa on ajateltu kalamiesten liikkumatilaa, vaikka eivät isommat askelmat sitä olisi juuri lainkaan kutistaneet. Yhtä kaikki, avotila on laaja, pinnaltaan tasainen, ja mikä tärkeintä uistelijoille, vailla kiinteitä penkkejä. Taitettava klaffipenkki on ollut ja on yhä valittavissa 5940-mallin lisävarusteisiin. Käytettyynkin sellaista kannattaa harkita, jotta ulkona voi välillä istuakin.
Avotilaa kiertävä kaide on hyvällä korkeudella sekä siitä tukea ottamisen että siihen ruuvattavien vapatelineiden kannalta. Kajuutan takaseinän apukaiteista saa myös tukea, kattokaiteet ja varustekaariputket taas helpottavat sivukansilla liikkuessa.
Knaapit jäävät peräkulmissa kaiteiden alle, ja niihin on siksi hiukan hankalaa kietoa köyttä. Polttoaineen täyttöhela on vasemmalla laidalla knaapin vieressä. Tankkaus onnistunee sekä laiturilta että seisten avotilasta. 110-litraista polttoainetankkia pääsee kurkistamaan vasta avattuaan avotilan lattialuukun kahdeksan ruuvia.
Moottorikaivon ja takaseinän välissä on läpinäkyvä väliseinä. Ilman sitä perässä ei olisi varalaitaa nimeksikään. Seinän läpinäkyvyyden ansiosta moottorin asennon näkee vilkaisemalla kajuutastakin.
Käsikäyttöinen pilssipumppu on kätketty oikealle takaseinän lokeroon. Lappeellaan ollutta pumppua oli hankala käyttää edes testimielessä, entä sitten todellisessa hädässä?
Uusiin malleihin pumppu on ymmärretty asentaa pystyasentoon.
Muunneltava kajuutta
Perästä tullessa kajuuttaan kuljetaan sivulle aukeavan oven kautta. Oven, tarkemmin siinä olevan pystykaiteen, pitäisi lukittua takaseinässä olleeseen stoppariin. Nyt se ei ollut onnistua huonolaatuisen, kenties jälkeenpäin asennetun stopparin takia. Uuden ja paremman asennus on helppo nakki.
Kulku avotilasta pari askelta alemmas kajuuttaan sujui hoikalta ja hiukan tukevammaltakin ongelmitta, vaikkei oviaukko kovin leveä olekaan. Sisällä korkeus lattiasta kattoon on keskikäytävän kohdalla 175 senttiä.
Istumapaikkoja on väljästi neljälle, tiiviisti kuudelle. Kippari ja apumies istuvat penkeillä, joiden selkänoja on käännettävissä alas, ja jotka voidaan yöpymistä varten laskea nippuun jalkatiloihin. Näiden penkkien takana on pitkittäispenkit 2-4 hengelle. Kaikille penkeille pääsee vaivattomasti, kiitos pitkien astinlautojen.
Ahtauden tunne ei yllätä kaikkien istuessa omilla paikoillaan. Mutta jos useampi kuin yksi nousee yhtaikaa paikoiltaan, keskikäytävä on hetkessä tukossa.
Tulipa Yamarin retkeilyyn tai kalastukseen, säilytystilat tahtovat kummassakin käytössä täyttyä. Koska perän avotilassa on ainoastaan köysiboksi, varusteille on etsittävä paikat kajuutasta. Lokeroita onkin tyydyttävästi penkkien alla. Lisäksi kummassakin pulpetissa on avolokerot, jotka tosin jäävät harmittavan kauas istualtaan käytettäviksi. Esimerkiksi pelastusliiveille on oiva paikka kajuutan peräkulmissa, pitkittäispenkkien takana.
Pieni avotila keulassa
Niissä veneissä, joissa ei ole Yamarinin tapaan avotilaa keulassa, on toimittava keulakannelta. Se voi olla hurjaa puuhaa, jos tukena ei ole kunnon kaiteita.
Yamarinissa on ajateltu keulassa liikkuvaa kansimiestä. Kajuutasta pääsee kipuamaan parin portaan ja oven avauksen kautta keulan avotilaan. Oven avautumismekanismi todettiin hiukan löystyneeksi, edelleen se silti jaksoi pitää oven paikoillaan.
Avotila on pieni, pyöreä potero, kuin pikkulasten uima-allas. Tätä tilaa kannattaa käyttää veneeseen kuljettaessa, sitä lastattaessa ja satamamanöövereissä. Niin pieni keulatila kuitenkin on, että sinne on syytä mennä yksi kerrallaan.
Kaiteet saisivat olla hiukan korkeammalla jotta niihin yltäisi kyyristymättä. Knaapit jäävät keulassakin kaiteiden alle, köyden kietomiseen jää kuitenkin enemmän tilaa kuin perässä. Köysiboksi on riittävän kokoinen.
Testiryhmä totesi, että kajuutasta avotilaan pääsee vaivattomasti, mutta päinvastoin hiukan hankalammin. Sivuun taitetusta ovesta saa kumpaankin suuntaan mennessä vähän tukea. Sisään käydessä selkää joutuu taittamaan oviaukosta mahtuakseen tuntuvasti, ja samalla käsi hapuilee otetta katon etuosasta.
Ovea on hankala vetää kiinni kajuuttaan mennessä. Kun sinne on päässyt, pitää nousta uudestaan pari porrasta, jotta yltää tempaisemaan oven kiinni.
Kohtalainen ajoympäristö
Mieluisimmat paikat matka-ajon aikana ovat arvatenkin kipparin ja apumiehen erillispenkit. Kummassakaan ei valitettavasti ole edes pituussäätöä. Omat mitat ratkaisevat, kuinka lähelle tai kauas edessä olevat pulpetit jäävät, 170-180 -senttisille kaikki on melko hyvin käsillä.
Kipparin pulpetissa pyöristetty mittaripaneeli jää ikävästi ratin taakse ja vie samalla parhaan paikan taitetulta kartalta tai lisälaitteilta. Nyt kaikuluotain oli asennettu mittaripaneelin taakse, sivulasin viereen, vähäiseen tasaiseen kohtaan. Sille ei voi mitään, että laite jää käyttäjästään hiukan etäälle. Seisaaltaan ajoa haittasi takelteleva kattoluukku, jota ei yhdellä kädellä saanut liukuun laisinkaan ja kahdellakin vain tuskaisesti.
Kartalle on apumiehen pulpetin päällä oiva, puulistoin reunustettu tasotila. Lisävarusteena uusiin malleihin myytävä Wallas 800 -liesi on tarkoitettu asennettavaksi tason päälle. Silloin kartan paraatipaikka menetetään, onneksi sentään hyötykäyttöön.
Kiitettävä yksityiskohta on molempiin pulpetteihin jo tehtaalla asennetut raitisilmasuuttimet. Etuikkunoiden pitäisi pysyä niiden ansiosta kirkkaina. Puhallus onkin tarpeen, sillä näkyvyys eteen on ikkunoiden välipienojen ja etenkin oven leveän keskiosan takia rajoitettu. Kippari joutuu vähän kurkkimaan nähdäkseen maisemat edessään. Samoin taakse vilkaistessaan, hyvä kuitenkin että kajuutan takaseinässä on ikkunat molemmin puolin ovea.
Vauhtia ja melua ajossa
Koeajolenkki saariston suojissa aloitettiin hidasajokokeella. Kevyessä tuulessa rattia ei tarvinnut juuri käännellä, niin mallikkaasti vene kulki suoraan. Tilanne muuttuu peruutettaessa, jolloin Yamarin liukuvarunkoisten tavoin puoltaa jompaankumpaan suuntaan. Ilmiö voimistuu, jos perä nousee vaikkapa sen seurauksena, että miehistöä on keulan avotilassa.
Vaikka kajuutta on tässä tapauksessa linjakas, tuulipintaa on silti kohtuullisesti. Tuulisilla keleillä rantautumista onkin syytä harjoitella etukäteen.
Liukuun vene nousi kuin huomaamatta 115-hevosvoimaisen nelitahti-Yamahan potkusta. Huippunopeudeksi GPS kertoi kolmen hengen kuormalla reilut 32 solmua. Koeajon perusteella teho on mitä mainioin tähän veneeseen, sataheppainenkin kone lienee ihan riittävä.
Kaarteissa vene kallistuu syvän V-pohjan takia reippaasti, mutta kavitointia ei trimmin ollessa perusasennoissa kuitenkaan koettu. Sen sijaan kaarreajoa haittasi se, että moottorille menevä kaapelinippu hirtti kiinni, mikä esti ratin kääntämisen ääriasentoon oikealle. Tällaisissa tapauksissa kannattaa tarkistaa, saako kaapeleita moottorikaivoon löysemmälle, vai onko tilattava pidemmät sellaiset.
Häiritsevintä matka-ajossa on, yllättävää kyllä, moottorin ja veneen rakenteiden aikaansaama melu. Osien ja rakenteiden omat natinat ja kolinat ovat kyllä poissa, mutta koneen ääni kantautuu rungon kautta värisevänä kajuuttaan, eikä takaoven sulkeminen sitä juuri vaimenna.
Uuden hintainen!
Sekä sisätiloiltaan että rungoltaan virheetön paketti kaipaa vielä varustelua. Tästä yksilöstä puuttui monta retkeilykäytössä kaivattavaa varustetta kuten vesiallas, lämmitin, liesi ja peräkuomu. Ensiksi mainittua tuskin löytää kovin monesta 5940:stä, koska sellaista ei ole ollut saatavilla tehtaan lisävarusteena.
Uisteluvarusteita, joita löytyy myös Kesko Marinen tarvikevalikoimasta, voi kiinnittää muun muassa peräkaiteeseen ja varustekaareen ilman reikien poraamista.
Olipa käytetty vene kuinka siisti tahansa, hintapyyntö joko karkottaa tai vahvistaa ostopäätöstä. Tällä kertaa hinnoittelussa on täytynyt tapahtua lipsahdus. Soitto satunnaisesti valitulle Yamarin-kauppiaalle vahvisti epäilyn oikeaksi: tarjous uudesta, 2006 vuoden 59 Cabin -mallista 115-hevosvoimaisella nelitahti-Yamahalla oli vain sata euroa kalliimpi kuin tämän neljä vuotta vanhan käytetyn hintapyyntö!
Mitenkähän sen selittäisi kavereilleen uskottavuuden säilyttäen? ”Ostin käytetyn veneen, joka oli hinnaltaan uuden veroinen.”
Tekniset tiedot

Pituus 5,81 m
Leveys 2,26 m
Paino 760 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Makuusijoja 2
Polttoainesäiliö 110 l
Tehosuositus 80-115 hv
Moottori Yamaha F 115 AETL (-02)
Myyntihinta 26 500 euroa
Hinta valmistusvuonna 16 630 euroa ilman moottoria v. 2002
Valmistuttaja Kesko Marine, Vantaa, www.yamarin.com

Hintapyyntö: ”Samalla rahallahan saa uuden!”

Plussat

+ Hyvä yleiskunto
+ Läpikäveltävyys
+ Sopiva moottori/teho
+ Akun tukeva kiinnitys

Miinukset

– Uuden paketin hintapyyntö
– Takelteleva kattoluukku
– Hankalasti käytettävä tyhjennyspumppu
– Kajuuttaan kantautuva melu

Lue myös nämä

X