Tilaa
Testit

Käytettyä ajamassa: Lovene 32 – Vankka lomavene

Hidaskulkuinen matkavene ilahduttaa pienellä kulutuksellaan. Kertatankkauksella Lovenella reissaa jopa koko kesän.

20.11.2022

Tekstijuha nieminen

Kuvatvesa koivunen

Kenelle: Matkaveneeksi maksimissaan neljän hengen miehistölle. Lomareissu voi kestää pitkään ja suuntautua kauas.


Lovene 32 on harvinainen venemalli. Ulvilassa tehtiin aikoinaan parisenkymmentä lasikuituvalmista runkoa itserakentajille. Kuulopuheiden mukaan muutama yksilö rakennettiin runkoja valmistaneen Mäkimuotti Oy:n toimesta valmiiksi asti.

Veneitä viimeisteltiin omistajan omien suunnitelmien, taitojen ja lompakon mukaan, joten jokaisen yksilön sisustusratkaisut ja -materiaalit sekä moottorit vaihtelivat. Myös rakentamisajoissa oli paljon eroja. Muutamissa Loveneissä on masto tukipurjeineen. Joihinkin on myös lisätty pieni köli purjehdusominaisuuksia parantamaan, vaikka Lovene ei ole moottoripursi.

Nyt ajetusta veneestä puuttuivat molemmat, mutta mastoa tukeven vanttien kiinnityspaikat ovat tallella.

Korkea runko, takakansi ja ohjaushytti saavat Loveneen näyttämään isolta alukselta. Ulko-ohjaamosta on mukava ohjata hyvällä kelillä ja satamamanööverien aikana.

Ison aluksen meininkiä

Loveneen keula on korkealla, joten keulaportaille on käyttöä. Koko venettä kiertävät laivamaiset, erittäin tukevat kaiteet. Sivukansilla pystyy kulkemaan turvallisesti keulasta perään, sillä ohjaamon kohdalla sen kattoon muotoillusta urasta saa hyvin tukea.

Valitettavasti sivukaiteissa ei ole avattavia portteja. Kylkikiinnityksessä kaiteista saa toki hyvän otteen ja kaiteen ylittäminen onnistuu, mutta niihin kannattaisi tehdä kulkuportit.

Takakansi on kahta askelmaa sivukansia ylempänä. Myös täällä kaiteista saa hyvin tukea.

Ulko-ohjauspaikka on hytin takareunassa. Näkyvyys on joka suuntaan laivamaisen hyvä. Keulapotkurin ainoa hallintalaite on yläohjaamossa.

Massiiviset ja korkeat kaiteet kiertävät koko veneen. Keulassa on laatikko kiinnitysköysille ja muutamalle lepuuttajalle. Korkeakeulaisessa veneessä on käyttöä tikkaille.

Uimataso ja sinne vievät portaat ovat samaa sarjaa kaiteiden kanssa, eli tukevat ja helppokäyttöiset. Paikalleen jätetyt alkuperäiset askelmat näyttivät varsin leluilta uusien rinnalla.

Loveneen suunnittelussa on huomioitu koleat ja sateiset kelit, tosin vähän liiankin hyvin. Veneen ainoat ulkoistumapaikat ovat takakannen puisten säilytyslaatikoiden päällä. Tänne mahtuisi lisäksi pieni irtopöytä ja muutama jakkara.

Ulkosäilytystilat rajoittuvat irtolaatikoihin sekä keulan ja perän köysibokseihin, joten kalusteet pitää siirtää sisälle säilöön.

Hyvällä kelillä keulahytin katolle mahtuu useampi matkustaja istumaan tai makoilemaan aurinkopatjoille. Tilaa on myös piknik-tarvikkeille.

Uimatouhuja helpottavat tukevat portaat takakannelle sekä iso uimataso, josta on iso apu myös poijukoukku- ja ankkurihommissa.

Sisustus neljälle

Tämän Loveneen sisustaja oli tehnyt veneen nelihenkiselle perheelle, sillä makuupaikkoja on takahytissä ja keulapiikissä yhteensä neljä. Myös ohjaamossa on istumapaikkoja ohjaajan tuoli mukaan lukien neljälle. Veneen molemmilla laidoilla on helppokäyttöiset liukuovet. Valitettavasti sisäänkäynti onnistuu ainoastaan vasemman laidan ovesta, sillä kuskin kiinteä penkki on oikealla reunalla tiellä.

Ohjaushytissä on yli 190 sentin seisomakorkeus. Hytin takaosassa on porrasta ylempänä pieni kulmasohva ja pöytä. Lattiatilaa on paljon, joten sisällä voi liikkua toisia tönimättä.

Ohjaamon takakulman korotetulta kulmasohvalta on hyvä näkyvyys joka suuntaan. Ulos mennään vasemman kyljen portaikon ja oviaukon kautta.

Takahytti on kahta porrasta ohjaamoa alempana. Tila on ilmava, vaikka täysi seisomakorkeus puuttuukin. Vasemmalla reunalla on kooltaan 140 x 195 senttinen parisänky ja vastapäätä penkki. Säilytystilaa on muutamissa kaapeissa.

Takahytti on muotoiltu tilavaksi. Tuuletus hoituu kattoluukun kautta.

Ohjaamosta keulaan päin kuljettaessa oikealla puolella on tilava wc, jonka sähköpönttö on hiljattain uusittu. Vastapäätä on iso vaatekaappi. Keula on 190 senttiä korkeaa yhtenäistä tilaa, jossa ainoastaan verho erottaa keulimmaisena olevat kerrossängyt kuusi henkeä vetävästä U-mallisesta ruokailuryhmästä. Pöydän voi laskea tangon varassa alas varapunkan petaamista varten.

Reilunkokoisessa kojetaulun alla olevassa wc:ssä on uudehko sähkökäyttöinen pönttö. Ilmanvaihtoa varten on ainoastaan pieni venttiili.

Kerrosvuoteista ylempi soveltuu matalan jalkatilan vuoksi ainoastaan lapselle. Iso keulaluukku helpottaa tavaroiden lastausta.

Hyvin varustettu pentteri on ruokailuryhmää vastapäätä. Jääkaappiin ja säilytyslaatikoihin mahtuvat tarvikkeet pitkääkin reissua varten. Liesituuletin poistaa käryt.

Keulahytti on avointa tilaa. Siellä on pentteri, alaslaskettavalla pöydällä varustettu ruokailuryhmä sekä kerrossängyt keulassa.

Laivamainen ohjaamo

Loveneen ohjauspiste on hytin oikeassa reunassa. Kuskille on isoista aluksista tuttu kiinteä jakkara, jolta ohjaa mielellään, mutta irtotuoli mahdollistaisi paremmin seisaaltaan ajon ja sivuovesta kulkemisen.

Koneen mittaristo ja hallintalaitteet ovat hyvin esillä kojetaulussa. Lisää katkaisimia on tuulilasin yläpuolella olevassa paneelissa. Tuulilasin alla on iso taso merikortille. Tässä veneessä ei ollut plotteria, mutta sen asentaminen näkökenttää rajoittamatta onnistuu hyvin.

Lovene roiskii vasta-aallokkoon ajettaessa, joten pelkästään keskimmäiseen ikkunaruutuun sijoitettu pyyhin kaipasi rinnalleen toista. Ohjaamon yläpuolella on koko ohjaushytin levyinen taaksepäin liu’utettava kattoluukku ja siinä pieni erillinen avattava tuuletusluukku. Jostain syystä kattoluukku oli liimattu pysyvästi kiinni. Luukku kannattaisi ottaa ehdottomasti käyttöön.

Ohjaamossa on reilusti tilaa ja korkeutta. Mittarit ja kytkimet löytää helposti, vaikka niitä on sekä tuulilasin yläpuolella että ohjauspulpetissa.

Taloudellinen käyttää

Loveneen alkuperäinen meridiesel oli vaihdettu Volvon 75-hevosvoimaiseen koneeseen alle 20 vuotta sitten. Osassa Loveneitä on reilusti suurempi moottori, mutta tämän koneen teho tuntui täysin riittävältä.

Huippunopeudeksi mittasimme 8,3 solmua kahden hengen kuormalla ja lähes täysillä tankeilla. Uppoumarunkoisena veneenä tässä vauhdissa Loveneen perä painui jo reilusti alas. Mukavin matkavauhti asettui 6,5–7 solmun välille, jolloin kierrosluku oli 1 800–1 900.

Moottoritila on hyvin äänieristetty ja keskustelut ohjaamossa sujuivat ongelmitta. Takahytin oven sulkeminen hiljensi ääntä entisestään.

Konehuoneessa on paljon tilaa huoltotöille. Äänieristys on hyvä, joten ohjaamo on hiljainen.

Veneeseen oli asennettu kooltaan liukuvalle veneelle tyypillisemmät polttoainetankit. Veneen edellisen omistajan mittausten mukaan seitsemän solmun nopeudella Loveneen kulutus oli ollut noin neljä litraa tunnissa, joten 440 litran vetoisilla päätankeilla ajaa pitkälle.

Akselivetoiset veneet ovat yleensä kankeita ohjattavia varsinkin pakittaen. Ennakkoluulot Loveneen osalta hävisivät kuitenkin nopeasti. Venettä oli helppoa ja rauhallista ohjata, sillä se pysyi hyvin paikoillaan ison massansa vuoksi myös kovassa sivutuulessa. Keulapotkuri oli myös riittävän tehokas. Pilssiin on jälkikäteen laitettu lisäpainoksi betonia menoa vakauttamaan. Matkavauhdilla vene kulki suoraan ilman, että venettä ohjasi koko ajan. Pienet aallot Lovene selvitti leikiten.

Lovene ei voi ylpeillä modernilla olemuksellaan, mutta se on hyvä vaihtoehto hidasta ja tukevaa matkavenettä haluavalle. Veneen tekniikkaa on päivitetty paljon. Sisustuksen ilme kohenisi jo verhojen vaihdolla.

 

Tekniset tiedot

Lovene 32

Vuosimalli 1987, Valmistaja (runko)/Mäkimuotti Oy, Ulvila

Pituus 9,80 m, Leveys 3,20 m, Syväys 1,00 m, Paino 7 000 kg

Moottori Volvo Penta D2, 75hv, vm. 2005, 1250 h

Polttoainesäiliö 2 x 220 l + 80 l lämmittimelle/varatankki

Vesisäiliö 93 l, Septi 70 l

Hinta 36 000 €

Lue myös nämä

X