Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Käytettyä ajamassa: Marex 2300 Gambler – Norjalainen peluri

Marex 2300 Gambler kuuluu -80-luvulla hurjassa suosiossa olleiden norjalaisvalmisteisten isojen daycruisereiden joukkoon.

04.03.2021

Tekstijuha nieminen

Kuvatanton reenpää

Kenelle: Monitoimivene soveltuu pienen perheen hyvän kelin matkaveneeksi, mutta toisaalta se ei ole liian suuri myöskään päiväkruisailuun.


Marexin tarina alkoi vuonna 1973 ja yritys on edelleen saman perustajasuvun ohjaksissa. Veistämön alkutaipaleella se teki tiivistä yhteistyötä toisen tunnetun veistämön Jodan kanssa, jonka omistaja oli myös Marexin osakas. Marexit valmistettiinkin alussa Jodan kanssa samoissa tiloissa. Tehtaan ja muottien tuhoutuessa tulipalossa apua saatiin Fjordin veistämöltä, jolta vuokrattiin väliaikaiset tilat. Yhteistyö kilpailijoiden kesken toimi hyvin.

Nykyisin Marexin tuotantoa on Norjan lisäksi Liettuassa.

Laadukkaan oloinen

Marexit ovat olleet laatuveneiden maineessa ja veistämö on saanut useita alan laatupalkintoja.

Gamblereita valmistettiin vuosien 1985 – 1991 välisenä aikana kaikkiaan 99 kappaletta. Mistään myyntimenestyksestä ei siis voida puhua, mutta Marexin tuotantomäärät ovat olleet aina pahimpia kilpailijoita pienempiä. Veistämö ei ole koskaan pyrkinyt massavalmistajaksi.

Gamblerin ulkomuoto noudattelee ajalle tyypillistä virtaviivaista muotoilua, jolla on haettu sporttista ulkonäköä. Monesta kilpailijastaan poiketen runko jäljittelee limisaumaista. Tämä rakenne tekee veneestä tukevan.

Keulasta kyytiin nouseminen onnistuu ongelmitta, vaikka uudemmista veneistä tuttua ankannokkaa ei olekaan. Kaiteet ovat tukevat, sillä ne on kiinnitetty varvaslistan molemmin puolin kiinni kanteen.

Tuulilasin sivuuttaminen onnistuu hyvin leveitä sivukansia pitkin.

Erikoismaininnan saavat jälkeenpäin muokatut uimatasolta avotilaan johtavat portaat, joiden yläpäässä on vielä ympyrän mallisiksi hitsatut tartuntalenkit.

Ankkuriboxi puuttuu sekä keulasta että perästä, joten kiinnitysköydet on raahattava joka kerta avotilaan asti.

Järkevästi toteutetut muutostyöt

Alun perin Gamblerin kuljettaja ja kartturi ovat istuneet perinteisillä alumiiniputken päässä olevilla penkeillä. Matkustajille on ollut muhkea kolmen istuttava sohva, jonka takana on ollut vielä säilytystilaa. Tämä järjestely toimii varmasti päiväretkillä.

Tähän veneeseen oli edellisen omistajan toimesta tehty retki- ja matkakäyttöä helpottavia muutostöitä. Erillisistuimet oli korvattu siisteillä puulaatikoilla, joiden päälle oli asennettu penkit. Kuljettajan penkin alla oli uudehko kompressorikäyttöinen jääkaappi. Kartturin istumapaikan alapuolelle oli saatu asennettua liesi ja säilytystilaa ruokailutarvikkeille. Lieden käyttö vaatii penkin taaksepäin kippaamisen, jolloin penkin pohja toimii myös näppäränä työtasona.

Kartturin penkin alta paljastuu 2-liekkinen liesi ja sen alla on säilytystilaa ruokailutarvikkeille. Taaksepäin kipatun penkin pohja toimii työtasona.

Avotila on viihtyisä lakattujen puuosien ansiosta. Lattia on 80 -luvun veneille yleistä erittäin kestävää muovista puujäljitelmää.

 Ainoa pieni kauneusvirhe muuten hienon remontin viimeistelyssä oli kartturin penkkiä käännettäessä sen osuminen tuulilasin yläreunan kiertävään tartuntakaiteeseen. Penkin pohjalevyn etureunassa olevan kolon lisähionta helpottaisi kääntämistä.

Kipparilla on hyvät oltavat. Plotteri on loistavalla paikalla suoraan ratin takana eikä laitteelle tarvitse kurkotella. Seisaaltaan ajo vaatii kuomun poistamisen tai eteenpäin taittamisen, sillä kuskin yläpuolella ei ollut vetoketjullista tähystysluukkua. Myös ratti on alhaalla.

Kuskin ja kartturin penkit on remontissa siirretty niiden välisen kulkutilan maksimoimiseksi laitaan kiinni, jolloin koneen hallintalaitteiden paneeli osuu ikävästi oikeaan polveen. Sopiva ajoasento löytyy kokeilemalla.

Kaikki hallintalaitteet ovat hyvin esillä kojetaulussa. Kuskin ja kartturin jalkatiloissa on säilytystilaa.

Remontin yhteydessä on tuulilasin sisäpuolen yläkarmiin asennettu koko matkalle teräksinen kädensija, joka samalla tukevoittaa koko rakennelmaa.

Takasohva selkänojineen on poistettu remontissa ja korvattu tasaisella levystöllä, joka toimii myös konekoppana. Tämän muutoksen avulla saatiin 190 senttiä pitkä ja reilun metrin leveä yöpymiseen sopiva makuu- ja auringonottotaso. Tasolla istutaan irrallisista paksuista patjoista huolimatta matalalla ja lisäksi selkänoja puuttuu. Käyttökelpoista tilaa on muutoksella kuitenkin saatu paljon.

Remontissa takaosan sohva poistettiin ja tilalle asennettiin leveä monikäyttöinen taso, jossa on iso luukku konetilaan.

Kahden hengen keulahytti

Keulahytin ovisysteemi on suunniteltu hyvin. Yläosan luukun korvaa tuulilasin alle taiteltava suoja. Käyntiovi on leveä ja sen vieressä olevan saranoidun luukun avulla seinä aukeaa ja kulkuaukosta tulee todella tilava. Sisä- ja ulkotilat yhdistyvät samalla yhdeksi isoksi tilaksi.

Molemmissa ovissa on isot tuuletusritilät, joihin olisi helppo kiinnittää hyttysverkot.

 Keulahytin oven vieressä on käytännöllinen saranoitu lisäluukku, jonka avaaminen helpottaa kulkemista. Keulassa on iso välilevyllinen vuode. 

Isosta kulkuaukosta huolimatta keulaan laskeutuminen vaatii notkeutta, sillä pudotusta on huimat puoli metriä ilman portaita. Lattiatilaa on vähän, joten portaille ei olisi tilaakaan. Oikealla puolella ohjaamon alapuolella on pieni wc-tila. Vasemmalla puolella on pieni kaapisto ja tiskiallas. Tiskaaminen onnistuu seisaaltaan katossa olevan aukon ansiosta.

Keulan V-vuoteen patjat olivat uudenveroisessa kunnossa. Tilaa on hyvin kahdelle aikuiselle ja yksi lapsikin mahtuu väliin. Vaatekaappia ei ole. Ainoat säilytyspaikat sijaitsevat pienillä hyllyillä ja punkkien alla.

Wc on pieni, mutta ajaa asiansa. Onpa mukaan saatu mahtumaan myös pieni käsienpesuallas. Tuuletus hoituu oviritilän kautta keulahyttiin.

Riittävä koneteho

Volvon moottori mahtuu hyvin konehuoneeseen. Lämmitin on tarvittaessa helppo huoltaa. Takatason luukun alta paljastuvassa konetilassa on hyvin tilaa huoltotoimenpiteille.

Gambleriin oli vaihdettu uusi moottori vetolaitteineen vuonna 2009. Reilun kymmenen vuoden aikana käyntitunteja on kertynyt noin 850.

Koneen 190 hevosvoimaa vaikuttaa kaikin puolin sopivalta teholta. Vene nousi nopeasti liukuun, mutta mikään vauhtihirmu se ei ollut. Maksiminopeus tyynessä kelissä yhden hengen kuormalla ja vajaalla tankilla oli 31,5 solmua. Veneen ominaisuudet riittäisivät varmasti paljon kovempaankin nopeuteen.

Mikä tärkeintä, sopivalla 21 – 22 solmun matkanopeudella kulutus on kohtuulliset 1,1 – 1,2 litraa merimailia kohden. Koeajossa Volvon oma monitoimimittari näytti tasan litran kulutusta merimailia kohden 20 solmun nopeudella.

Miellyttävä ajettava

Gambler kallistuu tiukoissa käännöksissä V-pohjaiselle rungolle tyypillisen reippaasti. Meno oli kaikin puolin hiljaista eikä ylimääräisiä runkoääniä kuulunut. Vene kulki vielä 6 – 7 solmun nopeudessa suoraan, mikä on harvinaista herkkua liukuvarunkoiselle. Kaarteissa näkyvyyttä rajoitti avotilan päällä oleva kuomu.

Tätä koeajettua venettä myi yksityishenkilö nettiveneessä 17 000 euron hinnalla. Uusi omistaja saa tällä rahalla hyvin tehdyn ja tekniikalta päivitetyn veneen. Varustelistakin oli lähes täydellinen. Muutamat avotilan puuosat kaipaisivat hieman hiontaa ja uutta lakkaa, mutta muuten Gambler oli kelpo vene.

Juttu on julkaistu Kipparissa 7/2020.

Lue myös nämä

X