Sea Boyn tarina oli lyhyt, sillä niitä ehdittiin valmistaa reilun kymmenen vuoden aikana ainoastaan 30 keskipulpetillista ja 15 hytillistä mallia. Muutama Sea Boy meni vientiin, Ruotsiin ja Norjaan. Yksi keskihytillinen on ammattikäytössä Huippuvuorilla. Pienistä valmistusmääristä johtuen Sea Boyt ovat käytettyjen veneiden markkinoilla harvinaisia. Tämä ei tee niistä yhtään huonompaa vaihtoehtoa alumiinivenettä harkitsevalle.
Sea Boy on kokoluokkansa leveimpiä veneitä. Takapenkin leveys on lähes kaksi metriä, joten sille mahtuu tarvittaessa neljä matkustajaa. Kalastuksen harrastajia miellyttää myös mahdollisuus nostaa penkki ylös. Lattiatilaa saa näin varmasti riittävästi.
Matkustamon lattian alla on iso ruuma, jossa on myös kaksitahtimoottorin öljysäiliö. Vedenpoistosta huolehtivat takakulmien isot tyhjennysaukot. Ankkurin ja kiinnitysköydet saa piiloon moottorikaivon molemmille puolilla oleviin ja oikeaoppisesti taaksepäin aukeaviin säilytyslaatikoihin.
Takapenkki on harvinaisen leveä. Penkin ylös nostamalla saa lisää lattiatilaa vaikka heittokalastukseen.
Sea Boyn moottorisuositus on 90–150 hevosvoimaa. Tätä venettä vauhditti Evinruden 115 hevosvoiman E-Tec. Vaikka perinteisen moottorimerkin valmistus on jo lopetettu, saa Evinrudeen varaosia vielä vuosia. E-Tecin huoltoväli on pitkä, joten siinä säästyy iso kasa euroja nelitahtiseen verrattuna.
Lue juttu kokonaisuudessaan Kipparista 1/2022.
Sea Boy 630 R
Vuosimalli 2008 (otettu käyttöön 2014)
Valmistaja Oy Boatsman Ab
Suunnittelija Görvald Sundqvist
Pituus 6,30 m, leveys 2,32 m, syväys 0,35 m, paino 750 kg
Moottori Evinrude E-Tec 115 DPL 2012 (otettu käyttöön 2014), 121 tuntia
Polttoainesäiliö 120 litraa
Hinta 17 000 €